1 - Kopia

Eivør (Pálsdóttir) urodziła się w 1983 roku na Wyspach Owczych. Wychowywała się w małej wiosce Gřta, zamieszkałej przez ok. 500 osób. Tam dorastała w otoczeniu jedynej w swoim rodzaju natury, a także niezwykłej tradycji i kultury farerskiej. Jej rodzice i dziadkowie zaszczepili w niej miłość do starodawnych pieśni i ludowych ballad. Rodzinne śpiewanie w jej domu było czymś naturalnym.

Zainteresowanie Eivør tradycyjnymi pieśniami farerskimi wzmagało się wraz z jej dorastaniem. Kiedy miała 13 lat zapragnęła dowiedzieć się czegoś więcej o tej kulturze śpiewania. Zabrała swój mały magnetofon, z którym odwiedzała starszych ludzi. Podczas tych spotkań nagrywała ich pieśni, a jednocześnie poszerzała swoją wiedzę zaabsorbowana ich opowieściami i wspomnieniami. Sposób ich wykonania głęboko emocjonalnie poruszał młodą i wrażliwą farerską duszę. Była zauroczona muzycznymi interpretacjami ludzi, którzy wykonywali je bez żadnego akompaniamentu. Te chwile działały bardzo inspirująco na Eivør, trafiały prosto do jej serca i wyobraźni. Eivør odczuwała silne wewnętrzne połączenie ze kulturą i tradycją Wysp Owczych. Mając 13 lat po raz pierwszy wystąpiła w telewizji i wygrała ogólnokrajowy konkurs piosenki.

W wieku 15 lat Eivør porzuciła szkołę i zaczął występować profesjonalnie wraz z rockowym zespołem Clickhaze, a także z jazzowym kwartetem Ivory. W czasie przerw, kiedy nie podróżowała z zespołami, nie występowała i nie mieli prób, wracała do tradycyjnych farerskich utworów, próbując dowiedzieć się o nich coraz więcej, zgłębić ich tematykę, nauczyć się melodii oraz stylu i sposobu starego śpiewania.

eivor06_retouch03-1-685x1024

W 2000 roku Eivør wydała swój pierwszy album sygnowany własnym nazwiskiem „Eivør Palsdottir„. Większość utworów była autorstwa artystki, ale Eivør połączyła także na albumie tradycję ze współczesnością, tradycyjne farerskie ballady z nowymi piosenkami Wysp Owczych. Większość utworów wykonała w języku farerskim ( w dwóch utworach śpiewa po duńsku). Brzmienie tej muzyki naturalnie zainspirowane było wpływami folku i jazzu.

Rok 2001 zaowocował pierwszą w karierze artystki nagrodą muzyczną o nazwie „Prix Foroyar”, którą w ogólnokrajowym konkursie farerskim otrzymał zespół Clickhaze.

W następnym roku Eivør opuściła Wyspy Owcze. Przeniosła się do Islandii. Zamieszkała w Reykjaviku, aby tam profesjonalnie uczyć się wokalistyki, studiować śpiew klasyczny i jazzowy. Natomiast swój wolny czas poświęcała „praktykom” w zespole Yggdrasil. Zespole założonym w 1981r. przez muzyka i kompozytora Kristiana Blaka (założyciela farerskiej wytwórni muzycznej TUTL). Yggdrasil to zespół grający muzykę z pogranicza ethno/world/jazz. Rok później wokalistka wydała z grupą nowy album „Yggdrasil”. Był to 6-sty album w dyskografii zespołu. Eivør wystąpiła także na kolejnym albumie grupy, wydanym w 2004r. koncertowym krążku „Live in Rudolstadt”. Później ich drogi się rozeszły, a Eivør skupiła się na solowej karierze.

W roku 2002 obok albumu „Yggdrasil” pojawił się także album Eivør z zespołem Clickhaze, co zapoczątkowało trasę koncertową także m.in. w Szwecji, Danii i Islandii. Co więcej występy zespołu spotkały się z dużym zainteresowaniem, cechowała je spora frekwencją. Do sukcesów należą m.in.występy zespołu podczas festiwalu Roskilde-Festival (Dania).

Następny rok oprócz kolejnych sukcesów koncertowych zespołu Clickhaze np. na Jazzfestival w Rochester, przynosi także drugi solowy album Eivør Krákan”. Album zdobywa niesamowite uznanie i odnosi sukces. Wystarczy wymienić nominację do islandzkich nagród muzycznych Icelandic Music Award, podczas których zdobywa dwie nagrody, w kategoriach: Best Female Singer i Best Performer.

l_e2aa07e0f00cefb279dcf11ffa119f1d_01

Kariera muzyczna młodej wokalistki z Wysp Owczych nabiera tempa. W 2004 roku Eivør zostaje zaproszona do koncertu wraz z towarzyszeniem Fererskiej Orkiestry Symfonicznej oraz do udziału w operze „Firra”, której kompozytorem jest, znów pojawiający się przy artystce, Kristian Blak.

W 2004 r. ukazuje się kolejny solowy album Eivør, tym razem nagrany z kanadyjskim folkowym gitarzystą Billem Bourne’em. Płytę „Eivør” wyróżniono nominacją do Icelandic Music Award.

W 2005 r. do współpracy w roli wokalistki, zaprasza Eivør założony w 1964r., legendarny duński zespół jazzowy Danish Radio Big Band. Wiąże się to z wydaniem albumu upamiętniającego 40-lecie działalności grupy. W tym samym roku artystka otrzymuje również nagrodę muzyczną w kategorii ”Best Music Score 2005”, za skomponowanie i wykonanie muzyki do sztuki teatralnej opartej na nordyckiej sadze, zatytułowanej “Ulfhamssaga”.

W następnym roku Eivør przenosi się do Kopenhagi i niemal natychmiast zostaje zauważona i doceniona na gruncie lokalnej sceny folkowej – wygrywa sześć nominacji w Danish Music Award Folk oraz otrzymuje kilka dotacji od państwa.

W roku 2006 i na początku 2007 Eivør przygotowuje materiał na swój kolejny solowy album. Nagrania odbywają się w Dublinie pod okiem producenta Donala Lunny’ego. Piaty album artystki ukazuje się w dwóch wersjach językowych: angielskiej „Human Child” oraz farerskiej „Mannabarn”.

W 2008 roku Eivør powróciła do rodzinnej wioski Gřta na Wyspach Owczych, wyjeżdżając jednak co jakiś czas na koncerty grane na całym świecie. W tym czasie współpracowała też z angielskim kompozytorem muzyki neoklasycznej i z pogranicza jazzu Gavinem Bryarsem przy utworach „Tróndur” i „Gotu”. Utwory były wykonywane na dwa głosy, drugi głos należał do Rúni Brattaberga, basisty z Wysp Owczych. W nagraniach brał udział także chór i orkiestra kameralna Aldúbaran. Teksty tych utworów nawiązywały do losów bohatera sagi z X w.

faroese-singer-eivor-pals-001

Rok 2009 to przygotowywanie materiałów na kolejny album, koncerty w krajach Skandynawii, Kanadzie i Japonii. A także wydanie koncertowego albumu „Eivör Live”.

W roku 2010 z artystką ponownie współpracę nawiązuje Gavin Bryars pracujący nad kameralna operą „Marilyn Forever” nawiązującą do postaci i twórczości Marilyn Monroe. Eivør odgrywa w niej główną rolę. W tym roku rozpoczęły się prace nad tym projektem, aby w czerwcu zaprezentować dwie pierwsze sceny. Dalsze prace odłożono na 2012r.

W roku 2010 Eivør nawiązuje współpracę i podpisuje kontrakt z Copenhagen Records obejmujący wydanie nowego albumu „Larva”. Artystka zapowiada odejście od folkowego brzmienia na rzecz bardziej surowego i eksperymentalnego.

W 2012 roku Eivør wychodzi za mąż za farerskiego kompozytora Tróndura Bogasona, który pracował z nią przy nowym albumie „Room”.

eivor01_retouch06-1024x685

Dyskografia Eivør:

Albumy solowe:

Eivør Pálsdóttir (Tutl, 2000)
Krákan (12 Tónar, 2003)
Eivør (12 Tónar, 2004)
Trøllabundin (z zespołem Danish Radio Big Band, Cope Records, 2005)
Mannabarn / Human Child (RecArt Music, 2007)
Eivör Live (Tutl, 2009)
Eivør EP (Undo your mind) (Tutl, Copenhagen Records, 2010)
Larva (Tutl, Copenhagen Records, 2010)
Room (Tutl, 2012)

Albumy z Clickhase:

Clickhaze EP (Tutl, 2002)

Albumy z Yggdrasil:

Yggdrasil (Tutl, 2002)
Yggdrasil – Live in Rudolfstadt (Tutl, 2004)
Askur (Tutl, 2007), nagrania koncertowe 1982-2006, w tym pięć utworów Eivør.

Zapraszamy na oficjalną stronę Eivør.

Chętnym nabycia albumów artystki polecamy muzyczną wytwórnię TUTL.