Islandzki kompozytor muzyki filmowej, Atli Örvarsson powraca z nową fascynującą ścieżką dźwiękową.

Jeśli jesteście zainteresowani dotychczasową karierą i twórczością Atli Örvarssona to odsyłam Was do recenzji jego muzyki do filmu„Rams” (is. Hrútar; pl. Barany; 2015; recenzja TUTAJ).

24 kwietnia 2020 roku Atli Örvarsson wydał ścieżkę dźwiękową do filmu „Defending Jacob”, za pośrednictwem wytwórni Paramount Music wydało wyłącznie w formie cyfrowej na platformie streamingowej iTunes i Apple Music.

Defending Jacob” to ośmioodcinkowy mini serial znany w Polsce pod tytułem „W obronie syna”, który swoją premierę miał 24 kwietnia br. na platformie Apple TV +. Ten amerykański mroczny thriller psychologiczny, tudzież dramat kryminalny, oparty został na bestsellerowej powieści pod tym samym tytułem autorstwa Williama Landaya. Za jego reżyserię odpowiada Morten Tyldum, zaś showrunnerem serialu był Mark Bomback (Dawn of the Planet of the Apes, The Wolverine, Unstoppable). W głównych rolach zobaczymy tutaj takich aktorów jak Chris Evans, Michelle Dockery i Jaeden Martel. Akcja filmu rozgrywa się w małym miasteczku w stanie Massachusetts, w którym dochodzi do tajemniczej i szokującej zbrodni. Bohaterem jest Andy Barber (Chris Evans), asystent prokuratora okręgowego, którego świat wywraca się do góry nogami w momencie, gdy jego nastoletni syn Jacob (Jaeden Martell) zostaje oskarżony o morderstwo swojego klasowego kolegi. W obliczu tej sytuacji prokurator zostaje rozdarty pomiędzy poczuciem społecznej odpowiedzialności i obowiązkiem walki o sprawiedliwość, a bezwarunkową miłością i ochroną własnego dziecka.

Atli Örvarsson został poproszony o dołączenie do zespołu odpowiedzialnego za film „Defending Jacob” pod koniec jego produkcji. Mortenq Tyldum i Mark Bomback, którzy zapoznali się z niepublikowanym materiałem islandzkiego kompozytora pochodzącym z jego nadchodzącego albumu „You Are Here” (premiera zapowiadana jest na lato bieżącego roku) od razu wiedzieli, że Atli jest dokładnie takim kompozytorem jakiego poszukują. Wówczas panowie skontaktowali się z Islandczykiem i przesłali mu trzy pierwsze odcinki serialu, aby zaprezentować koncepcję filmu i jego fabułę. Obraz ten wciągnął tak bardzo Atliego, że praca nad muzyką do filmu stała się dla niego szczególna. Artysta wspomina, że serial swoją atmosferą i specyficznym klimatem przypomina mu bardzo thriller w stylu nordic noir, dlatego tworzenie danej ścieżki dźwiękowej było dla niego niezwykle przyjemne, bardzo kreatywne i pełne wyzwań, a równocześnie było w tym coś płynnego i wyjątkowo ciekawego. Relacja pomiędzy kompozytorem, a reżyserem również przebiegała bez zakłóceń zapewne dlatego, że obydwaj panowie pochodzą z północnego rejonu Europy (reżyser jest Norwegiem) i doskonale rozumieją to osobliwe uczucie klaustrofobii, izolacji, mroku i światła.

Atli Örvarsson przez długi czas mieszkał w Los Angeles, jednak w 2015 roku powrócił na Islandię, do rodzinnej Akureyri. Nad partyturami do „Defending Jacob” pracował właśnie na Islandii, w swoim domowym studiu, przez ostatnie 2-3 lata. Inspiracją był dla niego powrót do domu, mroźne zimy i ciche islandzkie krajobrazy, z jednej strony zniewalająco piękne, a z drugiej potęgujące klaustrofobiczne uczucia i wrażenie odizolowania od świata. Artysta dużo czasu spędzał na łonie natury. Skandynawski klimat wpisany jest wyraźnie w opracowane przez kompozytora partytury. Ponadto w tym czasie Islandczyk słuchał dużo muzyki klasycznej z początku XX wieku próbując się zanurzyć w różne sposoby komponowania muzyki na instrumenty smyczkowe i orkiestracje, a także z początków modernizmu i amerykańskiego minimalizmu. Często także wracał do prac Philipa Glassa i Steve’a Reicha.

Bazą dla ścieżki dźwiękowej do „Defending Jacob” były elektroniczne i ambientowe pejzaże dźwiękowe, spreparowane i spogłosowane dźwięki gitar oraz partii syntezatorów. Do tej muzycznej palety kompozytor dodawał kolejne warstwy składające się z partytur instrumentów smyczkowych, mniejszych i większych orkiestracji oraz melancholijnych partii fortepianu. Dodam, że utwór przewodni skomponował multiinstrumentalista Ólafur Arnalds.    

Ścieżka dźwiękowa stworzona przez Atli Örvarssona jest bardzo tajemnicza, mroczna i niepokojąca. Mimo swojej minimalistycznej i surowej formy trzyma słuchacza w napięciu, wciąga bardzo w swój muzyczny świat i nie chce z niego wypuścić. Zresztą fantastycznie ta muzyka komponuje się z równie surowym obrazem filmu „Defending Jacob” oraz powściągliwością emocjonalną jego bohaterów. Kompozytor zdaje się doskonale wiedzieć jak budować zimny i mroczny skandynawski klimat, jakimi dźwiękami oddać dramatyzm i tragedię sytuacji oraz trudne uczucia i emocje rozgrywające się głęboko we wnętrzu człowieka.

Defending Jacob” to bardzo starannie przygotowana ścieżka dźwiękowa. Minimalistyczne partytury dostarczają naprawdę wiele doznań. Okazuje się, że Atli Örvarsson ma talent do wywoływania emocjonalnych burz nawet za pomocą tylko kilku dźwięków lub skromnych przejmujących melodii.

 

Atli Örvarsson :: Defending Jacob (OST)

1. Defending Jacob Theme (Extended Version) (Ólafur Arnalds) 2:11
2. Secrets and Lies 4:24
3. First Day in Court 6:19
4. Leaving for the Trial 2:11
5. Grand Jury 2:55
6. Wamth and Grief 3:38
7. It Was an Accident 2:36
8. Hope Is Missing 3:22
9. Joan and Laurie 2:52
10. Ticking Clock 3:04
11. Mom and Dad 1:51
12. I Never Asked You 4:20
13. It’s Over 2:32

 

Atli Örvarsson : website / facebook

Atli Örvarsson :: Defending Jacob (OST) (recenzja)
5.0Wynik ogólny
Ocena czytelników 1 Głosuj