Eli Tausen á Lava to 23-letni artysta, który urodził się i mieszkał w Tórshavn, stolicy Wysp Owczych.

Z informacji, które możemy znaleźć na stronie internetowej Eli Tausen á Lava wynika, że dorastał w domu, w którym bardzo ceniono muzykę. Podczas spotkań jego rodzina często śpiewała pieśni ludowe i religijne, a matka akompaniowała im na gitarze. Jego rodzina regularnie uczęszczała również do miejscowego kościoła zielonoświątkowego, gdzie muzyka i pieśni uwielbienia były istotną częścią nabożeństwa. W wieku ośmiu lat Eli zaczął brać lekcje gry na altówce w szkole muzycznej w Tórshavn, wówczas zapoznał się z muzyką klasyczną,. Grał na altówce przez kilka lat, ale ostatecznie stracił zainteresowanie grą i na jakiś czas porzucił muzykowanie W wieku około 14 lat Eli na nowo odkrył swoje zainteresowanie muzyką – nauczył się grać na pianinie, zaczął wtedy pisać własne kompozycje.

W 2015 roku Eli rozpoczął naukę kompozycji u słynnego farerskiego kompozytora Sunleifa Rasmussena. Już w następnym roku debiutował jako kompozytor, kiedy jego 25-minutowy utwór fortepianowy „Chromatica” miał swoją premierę na festiwalu Summartónar.

W 2016 roku muzyk został przyjęty do udziału w Musikkskúla Miðnám, zaawansowanego programu muzycznego prowadzonego w Szkole Muzycznej w Tórshavn, gdzie kontynuował naukę u Sunleifa Rasmussena.

W 2017 roku farerska Fundacja Thorvald Poulsen av Steinum wybrała Eli jako jednego z trzech młodych muzyków, którzy otrzymali honorowy grant zachęcający do dalszej edukacji muzycznej.

W 2018 roku Eli zdał egzamin końcowy w Musikkskúla Miðnám, kończąc tym samym o rok wcześniej szkolny program. W tym samym czasie „Freya Syngur”, utwór chóralny, który Eli napisał we współpracy z pisarką z Wysp Owczych Anną Malan Jógvansdóttir, został wybrany do wykonania na festiwalu ISCM World Music Days w Pekinie.

Powyższe wyróżnienie pociągnęło za sobą kolejne, czyli nominację Eli do nagród  muzycznych Faroese Music Awards 2019, którą finalnie zdobył w kategorii najlepszego nowego artysty. Było to historyczne wydarzenie tego festiwalu, gdyż po raz pierwszy taką nagrodę otrzymał kompozytor muzyki klasycznej. W 2019 roku Eli został przyjęty na program kompozycji w Akademii Muzycznej w Malmö i przeniósł się do Szwecji, aby studiować pod okiem Rolfa Martinssona, jednego z czołowych szwedzkich kompozytorów.

Eli Tausen á Lava jest kompozytorem, którego cechuje niezwykła otwartość umysłu, duża wyobraźnia oraz skłonność do eksperymentów i wychodzenia poza utarte schematy. Wciąż poszukuje nowych sposobów artystycznej ekspresji, niezmiennie wierząc swojej intuicji. Podąża tą kompozytorską ścieżką pozostając pod wpływem takich artystów jak David Bowie, Brian Eno i Philip Glass. Pomimo młodego wieku współpracował już z kilkoma muzykami i zespołami, w swoim kraju i poza jego granicami. Jest autorem muzyki solowej, kameralnej i chóralnej. Jego muzyka była wykonywana na Wyspach Owczych, Chinach, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Szwecji, Danii i Islandii.

W 2020 roku Eli otrzymał stypendium z Narodowego Funduszu Kultury Wysp Owczych, które planował przeznaczyć na skomponowanie i nagranie własnego materiału. Sytuacja ta miała miejsce tuż przed wybuchem koronawirusa oraz wprowadzenia kwarantanny. Kwarantanna miała duży wpływ na myślenie artysty, jak również dalsze jego podejście do komponowanej wówczas muzyki. Będąc wyczerpanym psychicznie przytłaczającą ilością informacji napływających nieustannie z mediów dotyczących koronawirusa i sytuacji epidemiologicznej na świecie, muzyk przełączył swój telefon w tryb samolotowy. Następnie znacznie zwolnił tempo przygotowanych wcześniej kompozycji. Tak, aby muzyka nabrała medytacyjnego charakteru, aby stała się czymś na kształt schronienia dla duszy.

Efekty tych prac możemy poznać na debiutanckim albumie Eli Tausen á Lava zatytułowanym „Impressions”, który ukazał się 24 lipca 2020 roku za pośrednictwem farerskiej wytwórni Tutl Records. Eli nie tylko jest autorem i wykonawcą swojej muzyki, samodzielnie zajął się również jej produkcją, jak i przygotował okładkę swojej płyty. Jedynie mastering danego materiału wykonał Hans Poulsen w IntroVers Studio.

Wydawnictwo „Impressions” w zamyśle autora niejako ucieleśnia zawieszony świat, w którym nagle znalazła się ludzkość. Na płycie znajdują się trzy powiązane ze sobą tematycznie prace fortepianowe „In Fog”, „Ripples” i „Bells”, które charakteryzują się powolnym tempem, powtarzającymi się i nachodzącymi na siebie motywami oraz podobną tonacją. Dlatego mówienie tutaj o poszczególnych fragmentach tej płyty naprawdę nie ma sensu. Należy ją postrzegać jako spójną całość, delikatnie i spokojnie płynący strumień powoli i stopniowo odsłaniający nam swoje piękno. Fortepianowy materiał Eli Tausen á Lava z pewnością można określić jako ścieżkę minimalistyczną. Taka forma wymaga niezwykłej dojrzałości i zdyscyplinowania, a tych cech młodemu farerskiemu kompozytorowi nie brakuje.

Impressions” to specyficzne dzieło, które nie każdemu może przypaść do gustu, bo na jej wysłuchanie potrzeba odpowiedniego nastroju. Natomiast słuchając albumu pobieżnie, łatwo można go odebrać jako monotonny. Ale chociażby nawet, to trudno zaprzeczyć, że ta monotonia jednak wciąga. Transowe i hipnotyczne fortepianowe brzmienia z „Impressions” są niczym mantra. To niezwykle kontemplacyjny, a przy tym bardzo indywidualny świat dźwięków. Przez muzykę Eli Tausen á Lava przemawia wyjątkowa prostota i klarowność, która zapewnia słuchaczowi przestrzeń do swobodnego jej doświadczenia. Dzięki temu słuchacz ma możliwość wyciszenia i znalezienia się w miejscu, w którym może spotkać się na spokojnie ze swoimi myślami i uczuciami.

 

 

 

Eli Tausen á Lava :: Impressions

1. In Fog: Section I 5:21
2. In Fog: Section II 2:25
3. In Fog: Section III 5:20
4. In Fog: Section IV 2:39
5. Ripples: Section I 6:10
6. Ripples: Section II 6:28
7. Bells: Section I 7:32
8. Bells: Section II 4:00

 

 

Eli Tausen á Lava : website / facebook

Eli Tausen á Lava :: Impressions (recenzja)
4.5Wynik ogólny
Ocena czytelników 3 Głosów