FLÓÓÐ to nietypowy eksperymentalny projekt, za którym stoją: Kjartan Holm, Francesco Fabris i Sindri Már Sigfússon (Sin Fang, Seaber, Gangly).

O ile wymienionych wyżej islandzkich artystów nie trzeba specjalnie przedstawiać, to kilka słów należy poświęcić pomysłodawcy projektu FLÓÓÐ, czyli Francesco Fabrisowi.

Jak wynika z informacji znajdującej się na stronie internetowej Francesco Fabrisa – jest to artysta dźwiękowy, kompozytor i muzyk zajmujący się prezentowaniem muzyki elektronicznej na żywo, instalacjami dźwiękowymi, świetlnymi i intermedialnymi, utworami audiowizualnymi i produkcjami studyjnymi jako producent, mikser i inżynier.

Jego eksperymentalne prace wynikają przede wszystkim z różnorodnych zainteresowań artysty związanych głównie z procedurami, które przedstawiają formy dźwiękowe i wizualne z kontekstu naturalistycznego, często filtrując wynik za pomocą technik maszynowych. Główne idee skłaniają się ku wykorzystaniu nagrań terenowych i filmowych efektów dźwiękowych, ekologii akustycznej, syntezie dźwięku, przestrzenności dźwięku i sonifikacji danych jako narzędzi kompozycji.

Pracuje w Reykjavíku od 2017 roku jako główny inżynier dźwiękowy, producent i muzyk w legendarnym studiu Greenhouse Studios. Artysta pracował nad wieloma wydawnictwami wytwórni Bedroom Community. Współpracował również z różnorodnymi artystami i projektami muzycznymi, m.in. Valgeir Sigurðsson, Ben Frost, Damien Rice, Swans, Dustin O’Halloran, Atli Örvarsson, JFDR, Daniel Pioro, Liam Byrne, Nadia Sirota, Sandro Mussida, 404.zero i wielu innych.

Jego muzyczny wkład obejmuje muzykę do netflixowych serialów „DARK” i „The Old Guard”, serialu Apple TV + „Defending Jacob”, a także filmów „The County”, „An Acceptable Loss”, „Little Moscow”, spektakli teatralnych „Woman Undone” , „Medea”, „Kæra Jelena”, „Meistarinn og Margaríta”, at akże dzieł scenicznych „SAFE” i „Valley”.

Jego produkcje i występy charakteryzują się złożonym projektem dźwiękowym opartym na nagraniach binauralnych, rozległych częstotliwościach subbasowych, fragmentarycznych harmoniach, szumach i teksturach przetworzonych instrumentów akustycznych, a także treści wizualnych z zmanipulowanego materiału makro i technik generatywnych.

W ubiegłym roku Francesco Fabris wpadł na pomysł powołania do życia oryginalnego przedsięwzięcia polegającego na comiesięcznych spotkaniach muzyków w klubie Iðnó w Reykjavíku, podczas których odbywały się samodzielne bądź wraz z zaproszonymi gośćmi improwizowane występy na żywo. Podczas tych nietypowych „koncertów” rozmieszczano cztery głośniki równomiernie w całym pomieszczeniu. Dzięki systemowi czterokanałowej transmisji dźwięku słuchacz mógł poruszać się między głośnikami i eksplorować różne źródła dźwięku jednocześnie lub oddzielnie. Dodam, że każdy z tych występów był rejestrowany i publikowany na platformach streamingowych.

W ramach improwizowanych występów na żywo projektu FLÓÓÐ pojawiło się pięć wydawnictw: „Flóóð Vol. 1” (zarejestrowany 19.04.2019r, opublikowany 19.05.2019r.) w składzie: Kjartan Holm, Sindri Már Sigfússon, Francesco Fabris oraz Paul Corley; „Flóóð Vol. 2” (rejestracja 30.05.2019r, publikacja 19.08.2019r.) w składzie: Kjartan Holm, Sindri Már Sigfússon, Francesco Fabris oraz Ingi Garðar Erlendsson, Pétur Ben i Daníel Friðrik Böðvarsson; „Flóóð Vol. 3” (rejestracja 22.08.2019r, publikacja 05.11.2019r.) w składzie: Kjartan Holm, Francesco Fabris i Sindri Már Sigfússon; „Flóóð Vol. 4” (rejestracja 06.11.2019r, publikacja 19.03.2020r.) w składzie: Sindri Már Sigfússon, Francesco Fabris i Kjartan Holm; „Flóóð Vol. 5” (rejestracja 31.01.2020r, publikacja 20.03.2020r.) w składzie: Francesco Fabris, Kjartan Holm, Sindri Már Sigfússon oraz Hekla Magnúsdóttir.

Dźwiękowa materia FLÓÓÐ budowana jest za pomocą improwizacji, wydobywania ze swojego sprzętu bliżej nieokreślonych odgłosów, modułowych syntezatorów, przetworzonych dźwięków instrumentów akustycznych i elektronicznych, transmisjami komputerowych dźwięków i nagraniami terenowymi. Próbując sklasyfikować twórczość tego projektu można pokusić się o ujęcie jej w słowa kwadrofoniczny improv-noise-ambient-drone. Dzięki użytej kwadrofonii muzycy uzyskali niebywałą przestrzenność i głębię. Ponadto w wyniku tego zabiegu nagrania oddają akustykę miejsca, w którym powstały i zostały zarejestrowane.

To co proponują nam muzycy FLÓÓÐ z pewnością jest bardzo wymagające i skierowane raczej do odbiorców oswojonych z tego typu dźwiękami. To granie na granicy z ciszą, z której  wyłaniają się pogłosy, długie ambientowe dryfy, plamy dźwięku, drone’owe szmery, szumy i trzaski. Całość przypomina fale wyłaniające się z morskiej głębiny i ponownie się w niej zanurzające, roztrzaskujące się o skały i spływające po nich z powrotem do morza. Z tym, że w maksymalnie zwolnionym tempie. Jest tajemniczo, posępnie, a momentami klaustrofobicznie. Ponad wszystkim unosi się swoista mgła niedopowiedzenia, dodatkowo z wyczuwalną nitką skandynawskiej melancholii.

Muzyka FLÓÓÐ przenosi słuchacza w dziwnie wciągający świat, rozciągnięty w czasie i przestworzach. Całość nagrań uderza w rejony mistycyzmu. Wyśmienicie!

 

 

 

 

FLÓÓÐ :: Flóóð Vol. 1

1. Flóóð Vol.1 pt.I 15:41
2. Flóóð Vol.1 pt.II 12:41
3. Flóóð Vol.1 pt.III 13:24
4. Flóóð Vol.1 pt.IV 13:39

 

 

 

 

 

 

FLÓÓÐ :: Flóóð Vol. 2

1. Flóóð Vol. 2 pt.I 04:14
2. Flóóð Vol. 2 pt.II 03:47
3. Flóóð Vol. 2 pt.III 03:14
4. Flóóð Vol. 2 pt.IV 09:07
5. Flóóð Vol. 2 pt.V 07:45

 

 

 

 

 

FLÓÓÐ :: Flóóð Vol. 3

1. Flóóð Vol. 3 pt.I 06:03
2. Flóóð Vol. 3 pt.II 04:34
3. Flóóð Vol. 3 pt.III 07:29
4. Flóóð Vol. 3 pt.IV 13:02
5. Flóóð Vol. 3 pt.V 03:34
6. Flóóð Vol. 3 pt.VI 07:23

 

 

 

 

 

FLÓÓÐ :: Flóóð Vol. 4

1. Flóóð Vol. 4 pt.1 03:38
2. Flóóð Vol. 4 pt.2 11:34
3. Flóóð Vol. 4 pt.3 09:30
4. Flóóð Vol. 4 pt.4 08:06
5. Flóóð Vol. 4 pt.5 02:55
6. Flóóð Vol. 4 pt.6 04:29

 

 

 

 

 

FLÓÓÐ :: Flóóð Vol. 5

1. Flóóð Vol. 5 pt.1 08:21
2. Flóóð Vol. 5 pt.2 13:54
3. Flóóð Vol. 5 pt.3 15:36
4. Flóóð Vol. 5 pt.4 12:48

 

 

 

 

 

FLÓÓÐ : bandcamp / spotify
Francesco Fabris : website

https://www.youtube.com/channel/UC0shD-v5SAwVf7TUqtqb5UA

FLÓÓÐ :: Flóóð Vol. 1-5 (recenzja)
4.6Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów