Gdzieś pomiędzy twórczością Sigur Rós, Riceboy Sleeps, czy też Jónsi & Alex oraz solowymi albumami Jónsiego pojawia się Frakkur (ang. Bold, czyli „odważny”, „śmiały”) – projekt muzyczny mniej znany i tajemniczy.


Frakkur to jak się okazuje pseudonim artystyczny Jóna Þóra Birgissona (Jónsiego, lidera Sigur Rós), pod którym nagrywał swój solowy materiał. Przy przedstawianiu projektu trudno nie wspomnieć na temat Kitchen Motors, tego jakże niezwykłego zjawiska, z którym Frakkur poniekąd łączy swoją genezę.

Kitchen Motors to najogólniej mówiąc niezależna instytucja kulturalna. Założycielami i jej głównymi inicjatorami są: Kristin Björk Kristjánsdóttir, Jóhann Jóhannsson i Hilmar Jensson. Kitchen Motors zrodził się z idei opartej na poszukiwaniu różnych muzyków, łączeniu ich i zachęcaniu do współpracy, do wspólnego eksperymentowania i tworzenia, a jednocześnie odkrywaniu nowych form i wyrazów sztuki. Przełamywaniu barier pomiędzy różnymi formami, gatunkami i dyscyplinami sztuki. Idea Kitchen Motors łączy pozorne przeciwieństwa, łączy osoby z różnych środowisk artystycznych i zachęca ich do improwizacji w celu odkrywania nowych płaszczyzn w sztuce.

Kitchen Motors miał na celu organizowanie wielu spotkań artystycznych, koncertów, wystaw, spektakli, kameralnych oper, wydawania książek, produkcji filmów i słuchowisk radiowych. W kwietniu 1999 roku ruszyła pierwsza seria cyklicznych koncertów, które odbywały się w każdy poniedziałek przez okres jednego miesiąca w Reykjavik’s Kaffi Thomsen. Wówczas spotykali się muzycy z różnych środowisk, którzy na co dzień nie pracowali ze sobą i byli proszeni o zaimprowizowanie półgodzinnego występu.

Pomysł zakładał zebranie w jednym miejscu wszelkiego rodzaju improwizatorów, miłośników muzyki elektronicznej, kompozytorów i osoby związane z różnymi gatunkami muzyki m.in. indie, jazz, techno, experimental i rock. Tworzono jak najbardziej intrygujące kombinacje muzyków i przyglądano się efektom ich współpracy. Taka forma tworzenia opierać musiała się na bardzo bliskim kontakcie i specyficznej intuicyjnej komunikacji między artystami.

Kitchen Motors udowodnił, że istnieją obszary sztuki, które pozostają nie odkryte. Takich białych plam na mapie muzyki, sztuki jest wiele. Obszary, które wymagają spotkania się różnych (czasem bardzo odmiennych) jednostek, po to, aby w wyniku ich wspólnego oddziaływania mogło dojść do powstania czegoś nowego, innego od tego co znamy.

01 maja 2004 roku w Reykjaviku, przy okazji obchodów piątej rocznicy powstania Kitchen Motors, po raz pierwszy wystąpił Frakkur. Koncert rozpoczęło na scenie czterech muzyków: Hilmar Jenssen na gitarze, Skúli Sverrisson na basie, Matthias Hemstock na perkusji i Orri Pall Dýrason na garnkach i patelniach. Dopiero po jakimś czasie publiczność usłyszała dobiegające z oddali miarowo wybijane dźwięki bębna. To Jónsi wchodził do budynku i zbliżał się z przewieszonym na pasku bębnem. Był ubrany w szykowny czarny mundur z czerwonymi wykończeniami oraz złotymi guzikami. Na głowie miał czerwoną czapkę z czarnym znaczkiem motyla, a na plecach doczepione czerwone skrzydła, imitujące skrzydła motyla. Za nim ustawiony w parach wchodził dziewczęcy chór ze szkoły Kársnesskóli. Dziewczęta ubrane były w białe bluzki i czarne spodnie. Jónsi obszedł tłum i poprowadził chór na scenę, gdzie grał na bębnie i śpiewał. Cały występ trwał około 10 minut, po czym Jónsi wyprowadził chór z powrotem z budynku.

Ten występ został zarejestrowany i ukazał się na wydanym w 2006 roku, kompilacyjnym albumie Kitchen Motors Family Album (Fjölskyldualbúm Tilraunaeldhússinsis). Album składa się w większości z wcześniej niepublikowanych utworów różnych artystów i zespołów, którzy pracowali z Kitchen Motors od 1999 roku. Dla niektórych artystów był to ich debiut pod nową nazwą, na przykład dla Jónsiego był to Frakkur (utwór zamieszczony na albumie pod numerem 5, pod tytułem „ammælisstrákur”).

Oprócz powyżej przytoczonych informacji w Internecie niewiele można znaleźć na temat projektu Frakkur. Brak jest bardziej szczegółowych śladów istnienia i tworzonej przez Frakkur muzyki. Projekt pozostaje zatem w sferze tajemnicy, jest ulotny i niedotykalny.

Dotychczas Frakkur nagrał 3 bootlegi. Nie zostały one oficjalnie wydane ani nie posiadają oficjalnych okładek. Powstanie wszystkich tych bootlegów datuje się na 2008 rok.

Frakkur – „Toyboy”. Zawiera 8 utworów, które nie posiadają tytułów. Czas trwania: 32:35.

1. [untitled]
2. [untitled]
3. [untitled]
4. [untitled]
5. [untitled]
6. [untitled]
7. [untitled]
8. [untitled]



Frakkur – „Pling pong”. Zawiera 5 utworów. Czas trwania: 31:51.

1. Dream Fyrir John
2. Bjalla
3. Heartshape pillow
4. Summer
5. Wind in my hair



Frakkur – “Songs for the little boy”. Zawiera 9 utworów, z czego pierwsze pięć posiada nadane tytuły, a pozostałe pozostają „[untitled]”. Czas trwania: 40:54.

1. Song for the Little Boy
2. Walking With His Earphones
3. Mmm His Hair Smells So Human
4. I Can’t Sleep
5. Thank You for the Beautiful Letter
6. [untitled]
7. [untitled]
8. [untitled]
9. [untitled]

Muzyka Frakkur to w większości instrumentalne nagrania. Czasami z wokalizami, przekształconym a’la dziecięcym śpiewem (głównie „Toyboy”).

Frakkur najbliżej jest do brzmienia Riceboy Sleeps, Jónsi & Alex oraz Múm. Jest to muzyka eksperymentalna, utrzymana w wolnym tempie i sennym klimacie. Z pogranicza ambient, post-rock, downtempo, minimal sound.

Frakkur tworzy dźwięki delikatne, miękkie i subtelne. Wytwarza atmosferę nierealności, bajkowości i ulotności. Słuchanie tej muzyki jest zanurzeniem się w świat dzieciństwa, dużej wrażliwości i nieograniczonej wyobraźni. Jest to niematerialny muzyczny świat magii i rozmazanych kruchych dźwiękowych obrazów.

Wypowiadając się na temat utworów Frakkur, Jónsi mówi, że opisują one chwile, momenty, które są naprawdę ważne i doskonałe w życiu człowieka. „To jest kiedy trzymasz kogoś za rękę i wirujesz dookoła. To bycie z kimś kogo kochasz i kiedy czujesz zapach jego włosów” wyjaśnia Jónsi. Często wraca także do prostoty i niewinności dzieciństwa – „Wtedy nie ma udawania, nie ma zbędnego gadania, nie ma masek. (…) Myślę, że poszukujemy rzeczy, które są bardzo czyste, bardzo uczciwe„.