Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się to co robimy i chciałbyś nam dać o tym znać, możesz po prostu postawić nam kawę. Będzie nam miło. Poczujemy się lepiej i zmotywuje nas to do dalszego pisania.

Sakralny pochód dronów.

Po tragicznej śmierci islandzkiego kompozytora Jóhanna Jóhannssona, która miała miejsce w 2018 roku, co pewien czas na rynku pojawiają się jego dotychczas niepublikowane prace. Tak było na przykład z albumem „Gold Dust”, który ukazał się w ubiegłym roku (2021, Redbird Music, recenzja TUTAJ).

Obecnie, 18 marca 2022 roku, nakładem wytwórni Deutsche Grammophon ukazało się nowe wydawnictwo Jóhanna Jóhannssona zatytułowane „Drone Mass”. Album opisywany jest jako ‘współczesne oratorium’, rozpisane na głosy, kwartet smyczkowy i elektronikę. Materiał ten, wcześniej niezarejestrowany, został napisany na zamówienie ACME: American Contemporary Music Ensemble, który koncertował i nagrywał z islandzkim kompozytorem przez prawie dziesięć lat. Jego pierwsze wykonanie na żywo miało miejsce w egipskiej świątyni Dendur w The Metropolitan Museum of Art, New York w 2015 roku. Obecnie we współpracy z ACME, nagrodzonym Grammy zespołem wokalnym Theatre of Voices i dyrygentem Paulem Hillierem  wspomnianą pracę udało się nagrać w studiu i wydać w formie cyfrowej, jak i na fizycznym nośniku (CD i winyl).

Album Drone Mass został nagrany w maju 2019 roku w Garnisonskirken w Kopenhadze. Wyprodukował go Francesco Donadello, przyjaciel i stały współpracownik Jóhannssona. Do ACME dołączyła znana na całym świecie duńska grupa wokalna Theatre of Voices (zdobywcy nagrody Grammy) oraz jej dyrektor artystyczny i dyrygent Paul Hillier (również wielokrotny zdobywca nagród Grammy). Oni również są ściśle związani z pracą Drone Mass, gdyż dwukrotnie wykonali ją w USA oraz w Krakowie z Jóhannssonem i ACME. Theatre of Voices pojawia się także na innych nagraniach twórczości Jóhannssona, m.in. Orphée, Englabörn & Variations, Arrival oraz Last and First Men.

Skład ACME w tym nagraniu przedstawia się następująco: Clarice Jensen (wiolonczela), Ben Russell (skrzypce), Laura Lutzke (skrzypce) i Caleb Burhans (altówka). Natomiast wokalistami w Theatre of Voices są: Else Torp, Kate Macoboy, Signe Asmussen, Iris Oja, Paul Bentley-Angell, Jakob Skjoldborg, Jakob Bloch Jespersen i Steffen Bruun.  

Jak podaje wydawca omawianego dzieła, „Drone Mass” to niezwykłe, tajemnicze osiągnięcie, które momentami porównuje się z medytacyjnym minimalizmem takich kompozytorów jak Arvo Pärt czy Henryk Górecki. Zaczynając od smyczków i głosów, ale powoli integrując elementy elektronicznego pejzażu Jóhannssona, dzieło reprezentuje to, co islandzki kompozytor nazwał „destylacją wielu wpływów i obsesji”. Jak sugeruje tytuł albumu, obsesje te obejmują jego fascynację dronami. To było coś, co Jóhannsson odczuwał jako instynktowną obecność, „podstawową wibrację, która zakotwicza muzykę i daje jej fundament”. Jak wiemy Islandczyk inspirował się w tym przypadku eksperymentami Johna Cage’a, który artysta przeprowadzał w tzw. bezechowym pokoju, w którym jedynym dźwiękami jakie istniały był wysoki ton układu nerwowego i niski dźwięk przepływającej w żyłach krwi. Jóhannsson często wykorzystywał zarówno akustyczne, jak i elektroniczne drony – czasem delikatnie podbudowując muzykę, a czasem zagłuszając wszystko inne. Nowe znaczenie, jakie to słowo nabrało w czasach nowożytnych, dało mu dodatkowe warstwy rezonansu. Tutaj jego drony pełnią rolę motywacyjną, przesuwając się i mieniąc hipnotycznym efektem, wywołując różne nastroje, od niepokojących po podnoszące na duchu w miarę postępu pracy. Do tego hipnotyzującego efektu dochodzą linie wokalne, momentami przypominające renesansową polifonię, szczególnie w utworach „Two is Apocryphal” i „Moral Vacuums”.

Jóhann Jóhannsson od dawna był zainteresowany napisaniem dzieła wokalnego na dużą skalę, tym sposobem dotarł do intrygującego źródłowego materiału pod tytułem „Coptic Gospel of the Egyptians”, który znajduje się w bibliotece w Nag Hammadi. Posługuje się m.in. opisanym w tym materiale hymnem, który składa się z powtarzanej jak mantra „pozornie bezsensownej serii samogłosek”. Zarówno enigmatyczny charakter tych gnostyckich pism, jak i czyste piękno pisania w tym stylu wokalizy dodają duchowej jakości całości. Śpiew w tym przypadku ma charakter sakralny, mistyczny, rytualny. Przywodzi na myśl średniowieczne pieśni i nadaje nagraniu głęboką religijność, czy też wymiar duchowy.

Wydawnictwo „Drone Mass” jest hołdem dla jednego z najważniejszych dzieł Jóhanna Jóhannssona. To także wzruszające i osobiste podziękowanie złożone przez tych, którzy znali go najlepiej. Praca Drone Mass brzmi po prostu fenomenalnie i epicko!

 

Jóhann Jóhannsson :: Drone Mass

Side A:
1. One Is True
2. Two Is Apocryphal
3. Triptych In Mass
4. To Fold & Remain Dormant
5. Divine Objects

Side B:
1. The Low Drone Of Circulating Blood, Diminishes With Time
2. Moral Vacuums
3. Take The Night Air
4. The Mountain View, The Majesty Of The Snow-Clad Peaks, From A Place Of Contemplation & Reflection

 

Jóhann Jóhannsson : website / facebook / bandcamp / spotify

Jóhann Jóhannsson :: Drone Mass (recenzja)
5.0Wynik ogólny
Ocena czytelników 1 Głosuj