Miri to alternatywny zespół rockowy grający muzykę instrumentalną.
Grupa pochodzi ze wschodniego wybrzeża Islandii i narodził się podczas festiwalu sztuki LungA organizowanym w 2003 roku w Seydisfjordur.
Zespół Miri tworzą:
Hjalti Jón Sverrisson
Ívar Pétur Kjartansson
Óttar Brjánn Eyþórsson
Skúli Magnússon
Dwa lata od powstania grupa wydała swój pierwszy mini album, EP’kę zatytułowaną „Fallegt Thorp”. Materiał na tę płytę został nagrany na żywo w jedną noc podczas festiwalu LungA w 2005 roku. Tym wydawnictwem zespół zwrócił większą uwagę szerszej publiczności i prasy muzycznej. Następnych kilka lat zespół spędził na koncertowaniu, a następnie na przygotowywaniu nowego materiału.
W wyniku prawie dwóch lat pracy zespołu w 2010 roku w Islandii ukazał się ich pełnowymiarowy debiut, któremu nadano tytuł „Okkar”. W następnym roku krążek pojawił się na rynku USA i w całej Europie dzięki wytwórniom Kimi Records i Morr Music. W tym samym roku pojawiła się także jeszcze jedna EP’ka „Hamingjulagið” z remiksami utworów Miri. Dodać można, że w 2011 roku zespół wystąpił podczas takich festiwali jak chociażby NXNE w Toronto oraz Iceland Airwaves.
Album „Okkar” spotkał się z samymi dobrymi recenzjami i zyskał wysokie oceny w prasie islandzkiej. Krążek znalazł się w Islandii na liście Top5 w kategorii „Best of 2010” wśród islandzkich albumów. Natomiast islandzki krytyk muzyczny Dr Gunni opisywał płytę „Okkar” jako „jedną z najlepszych islandzkich ofert wydawniczych roku 2010”.
Produkcją pełnowymiarowego debiutu, w tym nagraniami i miksowaniem zajmował się Curver Thoroddsen (z Ghostigal). Niuanse w muzyce serwowane są pięknie, naprawdę można usłyszeć każdy najmniejszy szczegół.
Miri umiejętnie i płynnie na swoim albumie łączy intensywność odmiennych światów muzycznych tworząc przestrzenne, atmosferyczne kompozycje. Ich podstawową bazą jest post-rock. Jednak pojawia się tutaj wiele różnorodnych wątków muzycznych w stylu klasycznego i progresywnego rocka, a także math-rocka i indie-rocka, czy nawet elementów jazzu, blues’a i folk’u. Większość utworów wypada dość alternatywnie i eksperymentalnie.
W większości album „Okkar” prezentuje muzykę instrumentalną. Wokale pojawiają się tutaj rzadko, schowane są daleko w tle i wykorzystywane jako dodatkowy instrument. Jedyny utwór, który zawiera „wyraźny” śpiew to „Draugar”, w którym gościnnie rolę wokalisty pełnił Örvar Thóreyjarson Smárason (z Múm). Album jest jednak w rzeczywistości melodyjny, gdyż gitara służy tutaj zazwyczaj jako swego rodzaju „śpiew”. Dlatego ta muzyka świetnie sobie też radzi i funkcjonuje bez wokalu.
Wśród gości zaproszonych do nagrań spotkamy oprócz wspomnianego Örvar’a Thóreyjarson’a Smárason’a (śpiewa i gra na harmonijce) również Ólafur’a Björn’a Ólafsson’a (wibrafon, marimba, ksylofon i trąbki) i Kristjanę Helgadóttir (flet).
Zespołowi Miri udało się stworzyć album zróżnicowany i utrzymujący uwagę słuchacza do samego końca. Nie ma tutaj miejsca na nudę i monotonię. Dużo natomiast pomysłowych partii perkusji, zmiennych dynamik, przyjemnych linii basu i melodyjnych, plastycznych dźwięków gitar. Ponadto brzmienie urozmaicają również mniej typowe instrumenty (vide zaproszeni goście).
Efektami wyobraźni i pracy islandzkiego kwartetu możemy wielokrotnie nacieszyć nasze uszy wracając do „Okkar”, który ujmuje swoją aurą, mieszanką kontrastów i emocji oraz działa pobudzająco na zmysły słuchacza. Wielkie brawa należą się Miri za ich pomysły i wykonanie.
Miri :: Okkar
1. Góða konan 4:18
2. Ég á heima á Íslandi 5:48
3. Draugar 7:05
4. Sumarið 2009 2:05
5. Hamingjulagið 3:10
6. Grafandi Andra, dragandi anda 4:23
7. Drekar 3:40
8. Kappakstur 4:37
9. Jeppar 5:42