Páll Ragnar Pálsson urodził się w 1977 roku w Rejkiaviku na Islandii. Przez większość swojej młodości grał na gitarze w legendarnym zespole rockowym Maus. Kiedy w 2004 roku kapela zakończyła swoją działalność, Páll obrał dla siebie zupełnie inną muzyczną ścieżkę podejmując naukę w szkole muzycznej na kierunku muzyka elektroniczna, a następnie idąc jeszcze dalej w swoim rozwoju artystycznym i studiując muzyką klasyczną. Muzyk uzyskał tytuł licencjata w 2007 roku uczelni Iceland Academy of Arts. Później kontynuował studia na poziomie magisterskim za granicą, na Estonian Academy of Music and Theatre pod okiem Heleny Tulve, i ukończył je w 2014 roku.

pall

Album „Nostalgia” to jego pierwsze wydawnictwo, choć składają się na nie utwory skomponowane w latach 2009-2015. Dodam, że masteringiem płyty zajmował się Curver Thoroddsen. Wiodącą rolę na tym albumie odgrywają instrumenty smyczkowe. Mając na uwadze ten fakt oraz kształt danych kompozycji, możemy w przypadku tej muzyki mówić jako o eksperymentalnej i progresywnej muzyce neoklasycznej. Wiem, że jest to termin dosyć enigmatyczny, ale taka sama jest muzyka Pálla Ragnara Pálssona.

Na swojej debiutanckiej płycie kompozytor umieścił cztery rozbudowane kompozycje. Album otwiera tytułowa „Nostalgia”. Jest to utwór rozpisany na na skrzypce i orkiestrę. W tym przypadku za jego wykonanie odpowiada skrzypaczka Una Sveinbjarnardóttir i Islandzka Orkiestra Symfoniczna, której dyrygował Daníel Bjarnason. Warto dodać, że utwór ten został wybrany kompozycją roku podczas Icelandic Music Awards 2013. Kolejna kompozycja to „Supremacy of Peace” stworzona na orkiestrę smyczkową, a nagrana na żywo wraz z Tallinn Chamber Orchestra, poprowadzoną przez Risto Joosta. Nagranie to zostało wybrane przez Estonian Broadcasting Service do nagród Międzynarodowej Rady Kompozytorów w Pradze w 2013 roku. Od tamtego czasu jest to najczęściej wykonywane dzieło Islandczyka. Trzeci w kolejności utwór „Náttúruljóđ” (ang. Nature of Poems) składa się z kilku części. Wykorzystano w nim tekst znanego islandzkiego poety, pisarza i tekściarza o imieniu Sjón, który zaśpiewała sopranistka Tui Hirv. Akompaniowali jej tutaj: Una Sveinbjarnardóttir (skrzypce), Pálína Árnadóttir (skrzypce), Guðrún Hrund Harðardóttir (víóla) i Hrafnkell Orri Egilsson (wiolonczela). Płytę zamyka kompozycja „Spiegeltunnel” skomponowana na orkiestrę smyczkową. Wykorzystała ją  Guðný Guðmundsdóttir podczas ceremonii Cycle – Music and Arts Festival w Kópavogur.

Kompozycje Pálla Ragnara Pálssona wywodzą się w dużej mierze z jego refleksji nad rzeczami niemuzycznymi i często stają się abstrakcyjnymi projekcjami tych myśli: kwestie egzystencjalne, religia we współczesnym świecie i ciągle zmieniająca się natura. Artysta szuka inspiracji w przyrodzie, koncentruje się na występujących w niej zmianach, a następnie zestawia te zmiany i ruchy w przyrodzie ze zmianami i procesami, jakie zachodzą w ludzkiej psychice. Kompozytor buduje swoje utwory na zasadzie ciągłego przepływu tworzących się między sobą napięć spomiędzy których wybrzmiewają krótkie epizody jasności. Stanowi to oczywistą analogię do sił geologicznych. Autor muzyki zamieszczonej na „Nostalgia” mówi też o tym, że jego prace powstały także pod wpływem innych inspiracji, między innymi lekturą „Mitu Syzyfa” autorstwa Alberta Camusa, filmami Andrieja Tarkowskiego, w których można odnaleźć wiele odniesień do utraconego czasu oraz w końcu, do jego pobytu w kraju, w którym cyt. „czas nie podróżował w tym samym tempie, w którym ja dorastałem”.

Pálla w następujący sposób komentuje swoje wydawnictwo: „Na początku kompozycji jest cisza. Po pewnym czasie pojawiają się ukryte emocje, i to w tym momencie zaczyna się proces, kiedy to trzeba spojrzeć do wnętrza i starać się zrozumieć wszystko lepiej, w tym samym czasie, gdy sprawy stają się bardziej skomplikowane. Ten rozwój osiąga punkt kulminacyjny, i wtedy wszystko zaczyna się wyjaśniać. To, czego wcześniej nie wiedzieliśmy, staje się jasne i zrozumiałe”.

Poczucie ciągłości dzięki nieustannym przekształceniom charakterystycznym dla muzyki „Nostalgia” wynika po części z doktoranckich badań kompozytora nad islandzkim dziedzictwem, prowadzonych przez estońskiego muzykologa Urve Lippusa.

W kompozycjach Pálla Ragnara Pálssona termin myślenie linearne w muzyce zyskuje nowe znaczenie tworząc silną równowagę ze wschodnioeuropejską muzyką artystyczną. Stąd kompozycje z albumu „Nostalgia” należy odbierać jako organiczne linearne transformacje, u których podstaw leży pewna spirytualność i duchowość.

 

18767716_1447782391908564_6253200990710875740_n

 

Páll Ragnar Pálsson :: Nostalgia

1. Nostalgia 16:33
2. Supremacy of Peace 10:09
3. Náttúruljóð (I) 1:46
4. Náttúruljóð (II) 2:55
5. Náttúruljóð (III) 2:44
6. Náttúruljóð (IV) 2:08
7. Náttúruljóð (V) 2:02
8. Náttúruljóð (VI) 4:38
9. Spiegeltunnel 19:41

 

 

Páll Ragnar Pálsson : website / facebook / blogspot / spotify

Páll Ragnar Pálsson :: Nostalgia
4.8Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów