Stina August (znany również jako Stína Ágústsdóttir), urodziła się i wychował w Islandii, ale mieszkała również w Danii i Anglii, a obecnie od kilku lat przebywa w Montrealu, w Kanadzie.
Zaczynała od śpiewania w chórach i użyczania swojego głosu w islandzkiej kreskówce emitowanej w krajowej telewizji. Studiowała w islandzkiej uczelni Singing Academy znajdującej się w Reykjaviku, a następnie pobierała lekcje śpiewu w Vocaltech w Londynie. Po przeniesieniu się do Montrealu, Stina uczęszczała na Concordia University, gdzie przez 3 lata studiowała jazz pod kierunkiem nauczycieli takich jak np. Madeleine Theriault, Jeri Brown, Dave Turner, Sheila Jordan.
W 2007 Stina wydała swój pierwszy album solowy będący zbiorem standardów jazzowych, nagranych z jednych z najlepszych kanadyjskich muzyków jazzowych. Była też członkiem pop-rockowego Nista (recenzja tutaj) i elektronicznego duetu Axxe. Przez cały czas regularnie koncertowała rozwijając się wokalnie. Przez dwa lata była wybierana jako jedna z dziesięciu najlepszych wokalistek jazzowych w Montrealu.
W 2010 roku wystąpiła podczas Reykjavík Jazz Festival wraz z innymi znanymi islandzkimi muzykami jazzowymi.
W 2010 roku pojawił się drugi solowy album Stína Ágúst zatytułowany “Concrete World”. Album wypełniają kompozycje napisane oryginalnie przez islandzkiego muzyka Jóhann G. Jóhannsson. Utwory, które trafiły na płytę zostały skrupulatnie wybrane przez Stina z ogromnego katalogu Jóhanna. Przygotowując każdą kompozycja Stina starła się dotrzeć do ich źródła, podstawowego szkieletu danej kompozycji. A następnie twórczo poddać je reinterpretacji korzystając z wszelakich wpływów i inspiracji muzyką z całego świata. W efekcie otrzymujemy muzykę o eklektycznym brzmieniu. Za wszystkie aranżacje i większość tekstów odpowiada Stina oraz producent Maury LaFoy (Kat Goldman, Jann Arden).
Do współpracy artystka zaprosiła cenionych kanadyjskich muzyków:
Gary Craig – perkusja
Kurt Swinghammer – gitara, omnichord
David Matheson – pianino, klawisze
Drew Birston – bas
Kevin Cox – wiolonczela
Philippe Coulombe – programowanie perkusji
George Gao – erhu
Stephen Donald – puzon
Nagrania materiału odbywały się w legendarnych Canterbury Music Studios w Kanadzie. Natomiast miksowanie muzyki i mastering przeprowadzono w Greenhouse Studio w Islandii – przez Mio þórisson i Valgeir Sigurðsson (Björk, Kate Nash, Ben Frost).
Hołduję artystom, którzy tworzą swoją muzykę w ten sposób, że dają słuchaczowi przestrzeń i możliwość do pewnej interpretacyjnej swobody i uaktywnienia swojej wyobraźni. Tak jest również w przypadku Stiny. Jej album „Concrete World” intryguje i hipnotyzuje od pierwszych dźwięków wprowadzając słuchacza w alternatywny świat nieprzewidywalnych dźwięków pełnych zmian nastroju i brzmień ozdobionych wielowymiarowym wokalem.
Stina August na swoim drugim solowym albumie jawi się jako artystka alternatywna, nie ograniczająca się do jednego stylu czy gatunku, ale ciągle poszukująca i nie stroniąca od eksperymentów. Wynika to nie tylko z jej solidnej wszechstronnej edukacji muzycznej, ale również z jej zorientowania w muzyce jazzowej i popowej, współczesnej i improwizowanej. Oczywiście swoje inspiracje przerabia na własny język i użytek. Wraz z zaproszonymi muzykami, którzy operują bardzo sprawnie swoimi instrumentami, artystka generuje na „Concrete World” piękny i doprawdy frapujący kolaż dźwięków. Dlatego po tej płycie lepiej oczekiwać nieoczekiwanego. Nie można tego krążka wrzucić do jednej muzycznej szufladki muzycznej. Poszczególne kompozycje mają rozmaity charakter, od nastrojowych, czarujących liryzmem, klimatycznych ballad, po bardziej dynamiczne i chwytliwe utwory. Stina zabiera nas w różne miejsca. Jedne owładnięte nastrojem retro ze smooth-jazzowo soulowym anturażem, kolejne zanurzone w przyjemnej elektronice i ambitnym popie, a jeszcze inne z odcieniami bluesa i indie-rocka. To muzyka oparta na subtelnej elektronice i delikatnych klawiszach, przyjemnych dźwiękach pianina, partiach smyczkowych i instrumentów dętych, żywej miękkiej perkusji i gitarowo-basowej ornamentyce. Album jest przestrzenny, mieszający różne brzmienie i pulsujący w soulowym rytmie. Dodajcie do tego znakomite, jedyne w swoim rodzaju melodie i wyjątkowy głos Stiny, a otrzymacie obraz albumu, po który wypada sięgnąć każdemu fanowi ambitnej muzyki.
„Concrete World” to dzieło nietuzinkowe. Stína Ágúst oddaje w nasze ręce album, który zawiera trzynaście niepowtarzalnych, melodyjnych utworów. To połączenie elektryzującej i uzależniającej klasyki z nowoczesnością. A to wszystko podkreślone niesamowitym głosem samej wokalistki. Jej poczucie estetyki i melodyki smakuje nad wyraz wyjątkowo.
Stína Ágúst :: Concrete World
1. Concrete World (4:01)
2. Dead Man’s Dance (3:37)
3. Asking for Love (4:58)
4. Fearless Child (4:06)
5. Dear Brother (4:05)
6. Must Be Love (4:00)
7. Beauty (3:46)
8. First Impression (3:54)
9. I’m Gone (3:46)
10. Memories (3:55)
11. Wisdom (3:19)
12. Too Much Left of You (4:34)
13. Don’t Try to Fool Me (4:04)
Stína Ágúst : website / myspace / soundcloud / facebook / viinyl