Uyarakq (Aqqalu Berthelsen) to pochodzący z Nuuk grenlandzki muzyk, kompozytor muzyki elektronicznej, producent muzyczny i DJ, który aktualnie mieszka w Inari, znajdującym się w rejonie Sápmi w Finlandii.

Uyarakq przez swój wieloletni związek z muzyką pracował na wielu jej płaszczyznach i w różnych nurtach, począwszy od muzyki funk, a skończywszy na muzyce metalowej. Niemniej jednak w okolicach 2009 roku muzyk na poważnie zafascynował się muzyką elektroniczną i dub stepem. Chociaż, jak przyznaje stara się nie tworzyć muzyki przypisanej jednemu konkretnemu gatunkowi. Niemniej jednak większość z niej jest bardzo energiczna, co kompozytor tłumaczy tym, że jego muzyka elektroniczna to nadal metal, tylko przedstawiony w innej formie. Uyarakq od wielu lat jest mocno zaangażowany zarówno w grenlandzką, jak i duńską scenę elektroniczną. Obecnie zajmuje się głównie produkcją tej muzyki w firmie Mediahouse Qunnersuaq (jest to również wytwórnia muzyczna) oraz tworzy muzykę hip hop dla inuickich raperów. Warto wspomnieć o tym, że muzyk był nominowany do prestiżowej muzycznej nagrody Nordic Councils Music Prize w 2016 roku za album „Kunngiitsuuffik”, który przygotował we współpracy z współpracę grenlandzkim raperem o pseudonimie Peand-eL. Echa tego sukcesu dotarły nawet do Stanów Zjednoczonych, gdzie panowie wystąpili w programie SXSW nadawanym z Austin w Teksasie.

Wśród solowych wydawnictw Uyarakq należy wymienić: „Nanowhalers EP” (2012), „Savimineq” (2014), „Raatiu Nukik” (2014), „Kunngiitsuuffik” (2016), „Misereq” (2016), „Two Snowshoes Hares” (2017). Elektroniczna muzyka  Uyarakq jest mocno intrygująca i ekscytująca. Wyraźnie słychać w niej fascynacje brytyjską muzyką klubową, dub stepu rodem z Londynu i Brighton. Praktycznie każde wydawnictwo młodego Grenlandczyka było świeże, zaskakujące i bardzo kreatywne. Jako ciekawostkę powiem, że artysta zasłynął też z tego, że do tworzenia i odtwarzania muzyki korzysta z Game Boya. Przyznacie, że to dosyć niecodzienna metoda pracy. Wynikała ona z czystego pragmatyzmu grenlandzkiego kompozytora, bo wyruszając w trasę koncertową po lodowej scenerii swojego kraju, jak i poza wyspę, nie musiał zabierać ze sobą dodatkowego sprzętu. Game boy stał się alternatywnym rozwiązaniem pozornie problematycznej sytuacji. Wystarczyło zainstalować program „Little Sound DJ”, mieć ze sobą zapas baterii i wszystko gotowe. W ten sposób z niepozornego chłopca Uyarakq stał się demonem dub stepu, a grenlandzka ziemia zadrżała pod wpływem jego bass music.

29 września 2019 roku Uyarakq wydał swój najnowszy album zatytułowany „Igloo Musicc”. Dwanaście nagrań z płyty jest wyraźnym wyrazem szczerej miłości i pasji grenlandzkiego producenta do wszelkich odmian dubu. Wprawdzie jego sound osadzony jest na fundamencie dubstepu, ale autor sięga także po inne estetyki wymieszane w niesamowicie intuicyjnie zrównoważonych proporcjach. Z każdego gatunku czerpie składniki, które mu odpowiadają, by skleić je w coś nowego i oryginalnego. Wrzuca do swoich kompozycji ogromną ilość motywów, patentów, elementów i innych smaczków produkcyjnych. Tworzy przemyślane i nieprzewidywalne konstrukcje brzmieniowe imponujące rozmachem dźwiękowej różnorodności. To ambitna i dojrzała produkcja, co nie powinno dziwić biorąc pod uwagę talent i doświadczenie Uyarakq, jak również jego poczucie swobody i nieograniczenia. Dzięki temu Grenlandczyk może eksperymentować do woli, bawić się dźwiękami, przestrzeniami i rytmami, a swoje szalone pomysły i wizje, nawet te najodważniejsze i najbardziej absurdalne może przelać na album.

Na „Igloo Musicc” przeplatają się brzmienia surowe, szorstkie i zrytmizowane, jak również retro-syntezatorowe. Są też eklektyczne rytmy, bogate w sample aranżacje, techniczne wiraże i gładkie produkcyjne sztuczki. Pozwala to uniknąć monotonii i nudy danej muzyki oraz zepchnięcia jej w jeden stylistyczny schemat. Pozwala też łowić niuanse i liczne wątki rozgrywające się pod powierzchnią melodii i rytmów. Czapki z głów! Jeśli ktoś lubi konwencję bass music – nie będzie zawiedziony. Materiał Uyarakq jest intensywny i kreatywny, a produkcja jest prawdziwą ucztą. Dodam, że producent zaprosił do swoich nagrań liczne grono wokalistów, obdarzonych ciekawymi głosami charakteryzujących się różnorodnym stylem śpiewu. Każdy z wokalistów i wokalistek jest wartością umożliwiającą przyjrzenie się muzyce Uyarakq pod innym kątem. Całość układa się w wielobarwny kolaż.

Igloo Musicc” to udana, autorska produkcja, która umacnia pozycję Uyarakq w charakterystycznym dla niego brzmieniu. To świeża i efektowna muzyka, odsłaniająca oryginalny talent kompozytorski i producencki jej twórcy.

 

Uyarakq :: Igloo Musicc

1. Midnight Sun (feat. Raquel Rawn) 3:54
2. Iffiorfik 2 5:31
3. Anaq Means Hello 5:50
4. Kalak (feat. Tarrak) 2:33
5. Toqu 6:15
6. Chillinishe (Kaatu Mangu) [feat. Anakq & Da Bartali Crew] 3:57
7. Strawberry Song 1985 (feat. Ailoo Valley) 4:50
8. Neriusaaq 4:52
9. We Are the Future (feat. Aka Niviâna) 3:48
10. Tunndra 4:57
11. Queerty Keyboard 5:23
12. Iffiorfik 2 (Andachan Remix) [feat. Andachan] 4:05

 

 

Uyarakq : facebook / spotify / soundcloud

Uyarakq :: Igloo Musicc (recenzja)
4.6Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów