Lena Anderssen – „State of the Land” (26.01.2024, SongManic Records)

szósty longplay farersko-kanadyjskiej singer-songwriterki. Album bogaty w melodie i harmonie, który czerpie inspiracje z klasycznego popu lat 70-tych z elementami americany i folk-rocka, a wszystko to z charakterystycznym stylowym wokalem Leny.

 

21KNM – „21KNM” (07.03.2024, Tutl)

farerskie nastoletnie gwiazdy rapu rozpalają scenę swoją autentycznością, ciętym i zaraźliwym dowcipem oraz unikalną błyskotliwością. W swojej muzyce, która przekracza granice kulturowe, poruszają niekonwencjonalne tematy, ale z zupełnie świeżą perspektywą.

Hamferð – „Men Guðs hond er sterk” (22.03.2024, Metal Blade Records)

nowy materiał funeral/melodic doom metalowego zespołu jest odpowiednio ciężki i przygnębiający, do tego dziki, surowy, wypełniony melancholią i naładowany emocjami.

Brimheim – „RATKING” (22.03.2024, Tambourhinoceros)

farerska singer-songwriterka poruszająca się różnorodnymi ścieżkami muzyki alternatywnej, alt popu i soft grunge’u wydała płytę będącą wyrafinowaną fuzją nie tylko gatunków muzycznych, ale również elementów organicznych i elektronicznych.

AGGRASOPPAR – „MIDNÁTTARSANG” (22.03.2024, Tutl)

flower-punk-axekiller-popowy zespół, przy którym nie można się nudzić i przy którym można spodziewać się wszyskiego – od ostrego noise po soft country. Tytuł plyty „MIDNÁTTARSANG” tłumaczy się jako „pieśń o północy”, co odnosi się do farerskiej tradycji gromadzenia się ludzi w północ w coroczne święto narodowe, podczas którego oddawano się tradycyjnym tańcom i śpiewano stare ballady ludowe.

 

Hamradun – „Nætur níggju” (03.05.2024, Tutl)

zespół czerpiący z klasycznego heavy metalu i folk rocka wydał album, który ponownie zagłębia się w starodawne farerskie podania, legendy i mitologię nordycką.

Mað(k)ur – „Endurspíring” (31.05.2024, Tutl)

alternatywny projekt Sølviego Næsa Hoydala, który w swoich tekstach często używa symboliki nawiązującej do natury. Jego muzyka podobnie jak natura, jest swobodna, surowa i emocjonalna. ‚Endurspíring’ to tęsknota za ucieczką od tego, co przyziemne oraz stawanie się częścią czegoś większego. Jest tu również ciągła narracja o walce z wchodzeniem w coś nieznanego.

Eivor – „Enn” (14.06.2024, Season od Mist)

nowe dzieło najbardziej znanej wokalistki z Wysp Owczych przynosi unikalny mariaż tradycyjnego farerskiego folku, metalu, rocka progresywnego, klasycznej orkiestracji i mrocznej elektroniki. Muzyka, w której można odnaleźć nie tylko melancholię i mrok, ale również nadzieję i pocieszenie.

Fremmand – „Always On The Run” (18.07.2024, Tutl)

indie rockowy zespół prezentuje nam nową muzyczną odsłonę, w której odnajdziemy echa new wave z lat 80-tych (szczególnie ukłon w stronę twórczości Depeche Mode i New Order), jak również post punku i zmysłowego gotyckiego rocka (The Cure, HIM). Wokal Jany Hjalgrímsdóttir przyjemnie ociepla mroczne i ponure brzmienia zespołu, które przenika każdą minutę tej płyty.

Necrolepsia – „Mørke Makter” (15.08.2024, Tutl)

zespół powstał na przełomie 2016/17 na Suðuroy, częściowo jako odpowiedź na otwarty nabór do konkursu muzycznego Wacken Metal Battle. Składa się z osób, które wniosły duży wkład w scenę rockową i metalową Wysp Owczych w ciągu ostatnich 15 lat. Członkowie pochodzą z takich zespołów jak Asyllex, Earth Divide, Goresquad, Hamferð, Hamradun. Ich twórczość nawiązuje do doom, black, groove i thrash metalu, punk rocka i dark ambientu. Zaś teksty są inspirowane tradycyjnymi farerskimi podaniami, legendami i poezją.

Jozef Zachariassen – „Fugloy” (13.09.2024, Tutl)

farerski pianista, wokalista, autor tekstów i kompozytor w 2022 roku szukał ukojenia w rodzinnym domku na odległej wyspie Fugloy na Wyspach Owczych, chcąc uciec od zgiełku Oslo w Norwegii. Ten okres samotności pozwolił mu zastanowić się nad swoją muzyczną tożsamością i komponować z dala od zewnętrznych rozrywek. Rezultatem tej introspekcyjnej podróży jest jego trzeci album, „Fugloy”.

Lea Kampmamn – „Seinferð” (13.09.2024, Tutl)

na swoim nowym albumie artystka za sprawą harmonijnej mieszanki folku i popu duńsko/farerską singer-songwriterka tworzy klimatyczny nastrój oszałamiającej przyrody Wysp Owczych. Wpływ na kształt i brzmienie płyty miała z pewnością niedawna śmierć babci artystki. Dzięki wrażliwości Lea Kampmann znalazła autentyczność, spokój i naturalność – zarówno w swojej muzycznej ekspresji, jak i na poziomie osobistym.

Joe & The Shitboys – „THE RESON FOR HARDCORE VIBES III” (20.09.2024, Tutl)

trzecia pełnometrażowa płyta założycieli farerskiego „shitpunku”, na której zespół jeszcze bardziej przesuwa granice punka, z bezczelnymi, bezlitosnymi tekstami i surowo brzmiącymi instrumentami. Większość piosenek na tym albumie jest o samorealizacji, normalizacji i nie przejmowaniu się hejterami – „albo żyjesz swoim najlepszym życiem, albo pozwalasz innym żyć swoim najlepszym życiem”.

Tina Mellem – „Tanker” (20.09.2024, Tutl)

farersko/duńska artystka w 2022 roku zrobiła duże wrażenie w duńskim X-Factor, gdzie została jedną z trzech finalistów. Jej twórczość jest głęboko oparta na klasycznym singer-songwriteringu i współczesnej duńskiej muzyce pop. Jej teksty dotyczą głównie fundamentalnego znaczenia życia i wartości człowieka jako istoty ludzkiej. Album eksploruje wspólne zmagania, z którymi wszyscy czasami mamy do czynienia, takie jak samotność, tęsknota, wątpliwości i miłość.

Jónas Gaard – „Farin” (26.09.2024, Tutl)

instrumentalista, wokalista i autor tekstów był dotychczas aktywny na scenie jako muzyk występujący z innymi zespołami, ale w końcu znalazł swój własny indie folk popowy głos. Na swoim solowym albumie zagłębia się w tematy miłości, strachu i poszukiwania sensu.

EagleCentric – „Pushing Envelopes” (04.10.2024, Tutl)

solowy eksperymentalny projekt Arnolda Ludviga, który oprócz elektroniki (Jazztronica, Dubstep, Ambient i inne podgatunki) używa gitary elektrycznej i basu oraz swojego głosu do generowania elektronicznie manipulowanych pejzaży dźwiękowych. Muzyka ujawnia jego wyobraźnię i zabiera w bujną dźwiękową podróż z dynamicznymi wahaniami nastroju i jego subtelnym humorem.

Brimhvitt – „Brimhvitt” (01.11.2024, Tutl)

projekt powołany do życia przez wokalistkę Bjørk Sigurdsdóttir Lamhauge pod koniec 2020 roku. Ich indie folk popowe brzmienie urzeka ciepłą i rozmarzoną aurą oraz przyjemnymi melodiami.

Hettarher – „111 góðir dagar” (Original Motion Picture Soundtrack) (07.11.2024, Tutl)

pochodzący z tętniącego życiem kulturowego gobelinu Wysp Owczych i Danii, „Hettarher” jest pomysłem Andreasa Tykjæra Restorffa i Torleika Mortensena. Duet łącząc elementy improwizacji i kompozycji, tworzy eksperymentalną muzykę elektroakustyczną, która przeciwstawia się kategoryzacji. Ich muzyka jest wykwintnym połączeniem pięknych melodii, delikatnego minimalizmu i nordyckiej atmosfery.

GØ – „Ævir, amen” (08.11.2024, Tutl)

to dynamiczna grupa jazzowa pochodząca z malowniczych krajobrazów Tórshavn na Wyspach Owczych. Ich buntowniczy duch kompozytorski i wykonawczy przełamuje granice gatunkowe. Muzycy czerpią inspiracje z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, jednocześnie napełniają swoją eksperymentalną muzykę współczesnymi brzmieniami. Ich eklektyzm obejmuje elementy free jazzu, rocka i wpływów muzyką filmową (film noir i spaghetti western).

Frostfelt – „Blood” (22.11.2024, Tutl)

projekt kierowany przez Líggjasa Olsena, łączy style elektroniczne, akustyczne i wokalno-autorskie. „Blood” to głęboka podróż w głąb emocjonalnej i fizycznej prawdy. Ta EP-ka oddaje napięcie między wewnętrznym konfliktem a transformacją, zapraszając słuchaczy do sonicznego doświadczenia, które oscyluje między intensywnością a spokojną refleksją.