Projekt „Dowland” to chęć konfrontacji przeszłości ze współczesnością.
Za bazę posłużyła tu bogata pieśniarska twórczość renesansowego kompozytora Dowlanda, którego twórczość, choć tak odległa w czasie, nadal posiada swój aktualny mianownik. Okazuje się, że pieśni stworzone kilkaset lat temu na głos i lutnie, doskonale poddają się nowym interpretacjom i aranżacjom.Tak zrodził się pomysł na połączenie starego z nowym, zapraszając do projektu solistów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej oraz kwartetu smyczkowego, jako elementu współczesnego. Aranżacji podjęła się Hanna Raniszewska, której zadaniem było połączenie tych dwóch pierwotnie odległych od siebie światów.
Kilka słów od autorki projektu – Hanny Raniszewskiej:
„Chcielibyśmy dzisiaj zaprosić Państwa do wzięcia udziału w podróży w czasie. Przenieśmy się do czasów renesansu, do pięknych renesansowych pałaców i dworów, do których królowie i władcy sprowadzali najróżniejszych muzyków, poetów i artystów. Ci natomiast, za pomocą głosu i instrumentów opowiadali im najbardziej niesamowite historie o miłości, szczęściu ale tez bólu , śmierci i rozpaczy. Przenieśmy się do czasów poezji i tańca, humanizmu, nauki oraz chęci odkrywania świata. Przenieśmy się do świata uczuć i emocji. I choć opowieści te zostały stworzone kilkaset lat przed nami, zdaje się , jakby mogły powstać dosłownie wczoraj. Serdecznie zapraszamy do wspólnej podróży!”
W dniu 26 marca (Wielka Sobota) 2016 roku o godzinie 20:00 Projekt „Dowland” zostanie zaprezentowany we wnętrzu Katedry Dómkirkjan w Reykjaviku.
Zapraszamy!!!
Skład zespołu:
1. Soliści :
Sopran – Alfheidur Erla Gudmundsdottir
Baryton – Fjölnir Olafsson
2. Kwartet smyczkowy:
I skrzypce – Sólveig Vaka Eyþórsdóttir
II skrzypce – Hekla Finnsdóttir
altówka – Ásta Kristín Pjetursdóttir
wiolonczela – Þórdís Gerður Jónsdóttir
3. Fortepian, aranżacja i przygotowanie zespołu – Hanna Raniszewska
Program:
1. Sally gardens (Kontratenor + Kwartet)
2. Clear or cloudy (Sopran, Kontratenor + Kwartet)
3. Can she excuse my wrongs (Sopran,Kontratenor + Kwartet)
4. Prelude no 2 (Kwartet smyczkowy solo)
5. If my compaints (Sopran + Kwartet)
6. Now, oh now I needs must part (Sopran, Kontratenor + Kwartet)
7. Prelude no 1 (Kwartet smyczkowy solo)
8. Flow my tears (Kontratenor + Kwartet)
9. Come heavy sleep (Sopran + Kwartet)
10. Shall I sue (Sopran, Kontratenor + Kwartet)
Linki do wybranych nagrań:
1. Come heavy sleep – https://soundcloud.com/haniarani/come-heavy-sleep
2. Shall I sue – https://soundcloud.com/haniarani/shall-i-sue
Link do wydarzenia na facebooku: https://www.facebook.com/events/971767292878108/
Hanna Raniszewska to…
utalentowana pianistka pochodzenia polskiego, obecnie mieszkająca w Berlinie, ur. w 1990 roku w Gdańsku. Studiowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Jerzego Sterczyńskiego oraz w klasie kameralistyki prof.Katarzyny Jankowskiej.Obecnie doskonali swoje umiejętności w Hochschule für Musik w Berlinie w klasie fortepianu prof. Birgitty Wollenweber oraz klasie Lied Begleitung prof. Wolframa Riegera.
Pianistka jest laureatką wielu konkursów na skalę krajową i międzynarodową m.in.: – II Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Chopin-Roma” w Rzymie w kategorii solowej (2013) – III Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Chopin-Roma” w Rzymie w kategorii: Duet fortepianowy (2012) – Finał Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku (2012 – I Nagroda, w trio fortepianowym, na Międzynarodowym Konkursie im. Juliusz Zarębskiego w Łomiankach (2008).
Dodatkowo Hanna jest stypendystką programu dla uzdolnionej młodzieży Morningside Music Bridge przyznawanego przez Uniwersytet w Calgary (Kanada), trzykrotnie uczestniczyła w europejskim Festiwalu Aurora Chamber Music w Szwecji, oraz w europejskim programie dla śpiewaków i pianistów „Lied Forum” w Wilnie.
Od września 2014 roku jest członkiem Akademii Operowej przy Operze Narodowej w Warszawie. Na rok 2015/16 została również uhonorowana stypendium Deutschland Stipendium (Yamaha). Pianistka miała przyjemność doskonalić swoje umiejętności pod okiem takich profesorów i artystów jak, m.in. : Katarzyna Popowa-Zydroń, Dina Joffe, Zbigniew Raubo, Wojciech Świtała, Agata Zubel, Krzysztof Jabłońki, Tomasz Herbut, Konrad Elser, Jose Gallardo, Alexander Gebert, John Perry, Jacques Rauvier, Jan Philip Schulze, Alberto Nose, Nina Tichmann czy Fabio Bidini.
Występowała w wielu salach koncertowych w Polsce (m.in. Opera Narodowa w Warszawie, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Dwór Artusa w Toruniu, Filharmonia w Jeleniej Górze, Aula Florianka w Krakowie, Łazienki Królewski i Zamek Królewski w Warszawie, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, Sala Koncertowa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Pałac w Jabłonnie, Synagoga w Narolu, Biała Synagoga w Sejnach, Dwór Artusa w Toruniu, Blue Note w Poznaniu oraz wiele innych. Pianistka regularnie występuje również za granicą w m.in. w Niemczech, Szwecji, Finlandii, Austrii, Francji czy Litwie.
Hanna zajmuje się również aranżacją i kompozycją. Od 2012 powstały m.in. nowe opracowania pieśni Henry Purcell’a na głos i fortepian, Projekt : Dowland, ze współczesnymi aranżacjami renesansowych pieśni John’a Dowland’a na kwartet smyczkowy i wokalistów, muzyka do spektaklu „Dialog lustra”, który swoją premierę miał w grudniu 2014 roku w Instytucie Teatralnym w Warszawie (w listopadzie 2015 roku wystawiona była również m.in. w Warszawskiej Operze Kameralnej) czy muzyka do filmu Kasi Samson i Patrycjusza Kostyszyna „Go Fish” (2015).
We wrześniu 2015 miał miejsce jej debiut płytowy pod tytułem „Biała flaga”, nagrany razem z wiolonczelistką Dobrawą Czocher (duet Hania Rani & Dobrawa Czocher, wytwórnia MyMusic). Album został uznany „Debiutem Empiku”, a już w pierwszym tygodniu sprzedaży znalazł się w gronie 50 najlepiej sprzedających się płyt według rankingu Olis. 14 lutego 2016 roku swoją premierę miała pierwsza książką artystki, zawierająca partytury wszystkich aranżacji i własnych kompozycji zawartych na debiutanckim krążku. Jest to pierwsza tego typu publikacja w Polsce.