Niecałe dwa lat temu przedstawiałem sylwetkę duńskiego zespołu Afenginn, który związany jest z farerską wytwórnią muzyczną Tutl Records. Było to przy okazji recenzji ich płyty „LUX” (2013) (recenzja tutaj)

Aktualnie, a dokładnie 29 kwietnia 2016 roku, na rynku pojawiło się nowe wydawnictwo omawianej grupy zatytułowane „OPUS”.

Krążek nagrano w okresie sierpień-listopad 2015 roku w Studio 3 należącym do Royal Danish Academy of Music and Skuret. Rejestracją materiału zajmował się Jonas Nakel, asystowali mu Romans Komars, Louis Daurat i Weronika Weirzba.

Jonas Nakel wykonał również końcowe miksy i mastering. Odpowiedzialny był również za produkcję płyty we współpracy z liderem grupy Kim Rafael Nyberg, który skomponował też wszystkie kompozycje. Na koniec tego wywodu na temat technicznej strony krążka, dodam, iż teksty na album przygotował Timo Haapaniemi.

W nagraniu płyty brali udział:

Kim Nyberg – mandolina, pianino
Rasmus Krøyer – klarnet,
Niels Skovmand – skrzypce
Erik Olevik – kontrabas, wiolonczela
Kaare Munkholm – marimba, wibrafon, pianino
Knut Finsrud – perkusja
Ulrik Brohuus – perkusja

Afenginn_pressephoto_photgrapher_Søren Solkær_I7R9031

Natomiast wśród zaproszonych gości znaleźli się:

Ólavur Jákupsson – vocals
Ale Carr – cittern
Katrine Grarup Elbo – skrzypce
Heiðrun Petersen – skrzypce
Mads Haugsted Hansen – skrzypce
Daniel Eklund – altówka
Live Johansson – wiolonczela
Ketil Duckert – trąbka, flugelhorn
Gustav Rasmussen – puzon
Vokalselskabet GLAS – chór żeński

OPUS” to szóste wydawnictwo w dyskografii grupy Afenginn. Do tego trzeba również dodać, że jest to wydawnictwo podwójne.

Muzycy ponownie nas zaskakują. Tym razem nie tylko samą muzyką, ale również jej formą. Można powiedzieć, iż album zbudowany został na zasadach, które charakterystyczne są dla klasycznej symfonii. Ta inspiracja pchnęła zespół do stworzenia muzyki, którą można podzielić na cztery dłuższe części (20 minut), z których każda składa się z kilku mniejszych fragmentów. Ciekawe jest to, iż każdy z tych fragmentów można rozpatrywać osobno. Każdy z nich może istnieć samodzielnie i stanowić wartość samą w sobie. Niemniej jednak kiedy te poszczególne utwory połączymy w jedną całość możemy dostrzec, iż w rzeczywistości razem tworzą one coś dodatkowego, coś znacznie ważniejszego i większego.

Kim Nyberg opisuje ten album jako – „Ta płyta nie składa się z łatwo przyswajalnych popowych singli, ale w zamian oferuje bogate i intensywne głębokie przeżycia dla tych wszystkich, którzy tylko są chętni się na nią otworzyć”. Dodaje do tego – „Nie chciałem tworzyć płyty, która miałaby formę zwartej instrukcji. Gratyfikacja nie zawsze musi być natychmiastowa. To nie jest forma filmików z Facebooka czy krótkich artykułów. To jest coś większego. To coś jak wieloletnia relacja aniżeli znajomość na jedną noc”.

Muzyka zawarta na „OPUS”, tak jak wskazują muzycy, faktycznie tworzy kalejdoskopowy i niezwykły świat dźwięków, który rozwija się w intrygujące wzory i struktury. Już przy okazji poprzedniej płyty „LUX” grupa zaczęła odwracać się od tego co wcześniej sami nazywali brzmieniem „bastard ethno”.Obecnie muzycy Afenginn pozostając pod wpływem nie tylko muzyki folkowej, world music, czy muzyki etnicznej, ale przede wszystkim muzyki klasycznej i symfonicznej, zaznaczyli jeszcze wyraźniej swój własny, indywidualny styl. Jak mówi lider zespołu Kim Nyberg – „Pracowaliśmy nad nowym krążkiem w sposób bardziej klasyczny. Myślę, że wynik tego można opisać jako coś pomiędzy kameralną muzyką filmową a Sigur Rós”.

bgMain

Epickie i rozbudowane dzieło „OPUS” jest albumem koncepcyjnym. Twórca tego konceptu, wspomniany Kim Nyberg podkreśla, że – „OPUS jest wynikiem szeregu nieprzewidzianych okoliczności, a także synergii i wpływu wielu osób. W pewnym stopniu odzwierciedla to, w jaki sposób często ewoluuje życie: niekontrolowany, nieprzewidywalny, ale wciąż jakoś jednak ukierunkowany. Jako kompozytor znajdujący się w samym środku tej rozwijającej się sztuki, uzmysławiam sobie, że różne elementy zazwyczaj układają się w jedną całość, która jest większa niż suma poszczególnych jego części. Są one częścią uczuć, które pragnę wyrazić poprzez OPUS”.

W tym miejscu należy wspomnieć o tym, faktycznie w powstaniu koncepcji wydawnictwa „OPUS” odegrał przypadek, a nawet wypadek. Rzecz miała miejsce w Australii. Afenginn był wówczas w trakcie swojego tournee na Antypodach. Wtedy doszło do wypadku wokalisty i kompozytora grupy Kim Rafael Nyberg, w wyniku którego musiał on pozostać na Tasmanii przez kolejne 40 dni. Nie był to jednak czas stracony, gdyż duński artysta będąc z dala od domu i bliskich, przebywając na „wymuszonych wakacjach”, wpadł w nieoczekiwany wir kreatywności. W efekcie po powrocie do Kopenhagi miał już przygotowaną większą część nowego albumu w swojej walizce.

Najnowsze wydawnictwo Afenginn jest wielowarstwowe i nieodgadnione, a przez to wizjonerskie i ponadczasowe. „OPUS” wciąga słuchacza w uniwersum ambitnego dźwięku i zachwyca w każdym momencie swojego trwania. Płyta wiedzie słuchacza wytrawnymi zagrywkami urozmaiconymi serią nieoczywistych drobiazgów. Porusza i wzrusza we fragmentach wyciszonych, kameralnych i tchnących medytacyjnym minimalizmem. Jak również elektryzuje  podniosłymi momentach, żywiołowymi uniesieniami i epickim rozmachem. Słucha się go jednym tchem.

a0004609644_10

 

Afenginn :: OPUS

CD-1:
1. O1: Intro [01:39]
2. O2: Bordrone [02:59]
3. O3: Guzzy [02:26]
4. O4: Luna Televisio [04:53]
5. O5: Quicksilver [05:14]
6. O6: Plantaris [04:12]
7. P1: Lentoperho [05:50]
8. P2: Vespersong [04:26]
9. P3: Partiro Futile [04:34]
10. P4: Gronja [05:40]

 

 

CD-2:
1. U1: Tabbouleh Rasa [04:04]
2. U2: Rasende Tabul [03:33]
3. U3: Ether [05:17]
4. U4: Akkapolska [05:03]
5. S1: Fototoksik [03:39]
6. S2: Pandemonium [04:18]
7. S3: Amore Memoriam [05:39]
8. S4: Axiom [09:39]

Afenginn : website / facebook / soundcloud / bandcamp


Afenginn :: OPUS
4.7Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów