Zespół Altverkið powstał w 2015 roku na Wyspach Owczych. To osobliwy projekt muzyczny, który do życia powołał Hans Jacob Kollslíð.

13335182_1049518648449403_1077318354_n

Hans Jacob Kollslíð urodził się i dorastał w małej wiosce na Wyspach Owczych, ale pierwsze albumy studyjne, których był częścią nagrywał w Bangkoku, stolicy Tajlandii, gdzie studiował na Assumption University w latach 90-tych. Oprócz edukacji Hans Jacob zajmował się również występami w muzycznych klubach Bangkoku. Jest on jednym z członków-założycieli zespołu Audy, który był bardzo znany na alternatywnej scenie rockowej Tajlandii w połowie lat 90-tych.

Jeśli chodzi o pierwsze farerskie studyjne nagrania, to Hans Jacob zagrał na gitarze i zaśpiewał w języku tajskim w utworze „Vit eru 200”, który nagrał w 1996 roku wraz punkową kapelą 200 pochodzącą z Wysp Owczych.

13335473_1049518775116057_1500514960_n

W 2008 roku ukazał się album „Dreymaspøl”, który Hans Jacob nagrał ze swoim długoletnim przyjacielem Kari Sverrissonem. To wydawnictwo powstało pod silnym wpływem muzyką folkową, ale można tam również usłyszeć zarówno elementy rocka jak i jazzu. Ciekawostką  jest to, że kilka farerskich tekstów stanowi tam przekłady chińskich wierszy pochodzących z okresu dynastii T’ang (618-907 naszej ery).

13313374_1049518791782722_916262428_o

 

Hans Jacob od wielu lat pisze piosenki wspólnie z farerskim artystą Mariusem Ziska. Jest również współautorem materiału młodej farerskiej wokalistki Døgg.

 

 

Do współpracy przy alternatywnym projekcie Altverkið artysta zaprosił doświadczonych muzyków z Wysp Owczych:

Hans Jacob Kollslíð – gitara, wokal
Hans Marius Weihe Ziska – wokal
Knut Háberg Eysturstein – elektryczne organy, syntezator
Jens L. Thomsen – bas
Høgni Lisberg – perkusja
Óli Olsen – organy kościelne
Hedin Ziska Davidsen – gitara slide

13 grudnia 2015 roku Altverkið zadebiutował albumem EP (Tutl Records), na którym znalazło się 5 utworów. Ich kompozytorem, a także autorem tekstów jest Hans Jacob. Współproducentami albumu byli również Jens L. Thomsen i Hans Marius Weihe Ziska.

We wkładce do albumu Altverkið znajduje się manifest, który głosi: „1. W Altverkið można mówić cokolwiek, 2. W Altverkið można grać wszystko, 3. W Altverkið osoby mogą przychodzić i odchodzić, 4. W Altverkið nie należy się ograniczać ani przestrzegać tradycyjnych gatunków muzycznych”. Ten manifest został napisany przez Hansa Jacoba, który chciał stworzyć projekt, w którym dopuszcza się do przekraczanie ram i ograniczeń różnego rodzaju, a które w wielu przypadkach są narzucane przez przemysł muzyczny, i stały się tak normalne, że obecnie nie postrzegamy ich już jako ograniczenia.

13293161_1049518781782723_2055508521_n

Ważną częścią Altverkið są teksty, które mogą być odczytywane jako jeden ciągły wiersz. Muzyka jest tutaj wsparciem dla tekstu i naturalnym przedłużeniem nastroju budowanego w tekstach. Utwór otwierający album „Sannkenningin” opowiada o utracie niewinności i wejście w okres cierpienia. Potem przychodzi „Eva og eg”, który mówi o poznaniu dobra i zła oraz dostrzeganiu podobieństw w przekazie Jezusa i Buddy. Trzeci utwór „Eftir landavegnum” traktuje o współczesnym szybkim życiu, o postmodernistycznym wieku. Kompozycja „Várið kom í dag” ukazuje człowieka jako istotę, która znajduje swoje odzwierciedlenie w naturze, a także redukuje ją do komórek, cząsteczek i atomów oraz czystej energii. Album zamyka utwór „Ein Morgun” będący kołysanką, którą ​​Hans Jacob napisał dla swojej żony na gitarze akustycznej, którą otrzymał od niej dzień po ślubie. Ta piosenka mówi o tym, że choć ważne jest rozmyślanie na temat pochodzenia i znaczenia życia, to jednak najważniejsze jest, aby być z kimś.

Podobnie jak szeroka jest rozpiętość tematyczna tekstów na Altverkið także wiele różnorodnych wpływów stylistycznych usłyszeć można w muzyce zespołu. Ale to nie powinno dziwić mając na uwadze wspomniany wcześniej manifest zespołu. Muzyka ma tutaj za zadanie dopasowania się do tekstu. I tak na przykład „Sannkenningin” przybiera postać utworu z pogranicza prog i art-rocka, zdominowanego przez kościelne organy piszczałkowe i akustyczną gitarę, plus gitarę elektryczną wieńczącą utwór rockowym solo. W rock’n’rollowym „Eva Og Eg” możemy odnaleźć odniesienia do bluesa, country i bluegrass, ale również do brzmień charakterystycznych dla lat 60-tych m.in. w porywającej partii organ Hammonda. Zdecydowanie najmocniejszy i najbardziej nośny fragment na płycie to hard rockowa kompozycja „Eftir Landavegnum”, gdzie dodatkowo pojawiają się echa progressive/space rocka. „Várið Kom Í Dag” to delikatna akustyczna ballada z partią organ i subtelnymi harmoniami wokalnymi oraz rozmarzoną melodią, budząca skojarzenia z twórczością The Beatles i Pink Floyd. Ostatnia część albumu to niespełna dwu minutowa spokojna kompozycja „Ein Morgun” na gitarę akustyczną i wokal. Album kończy się bez fajerwerków, ale efekt i tak jest niezwykły i hipnotyczny.

Debiutanckie wydawnictwo Altverkið za sprawą specyficznej różnorodności przy pierwszym odsłuchu może wydawać się dosyć niechlujne. Ale kiedy tylko przyzwyczaimy się do tych wszystkich stylów umieszczonych na jednym krótkim albumie, wtedy dostrzeżemy spójność tego dzieła. Pięknie to wszystko gra w zestawieniu z całą paletą odniesień. Spaja się to w niezwykle wyszukaną muzykę alternatywną, potrafiącą być zarówno głośną, dynamiczną, ale i wyciszoną, atmosferyczną oraz obrazową.

Altverkið wyrósł jak spod ziemi i zaserwował kawał kapitalnego i mądrego grania, które bez natarczywych, emocjonalnych porywów czy zbędnych egzaltacji zjednuje sobie sympatię słuchacza od pierwszej minuty. Cudownie się tej muzyki słucha.

 

12240055_945647665503169_8363507359735995569_n

 

Altverkið :: EP

1. Sannkenningin 2:50
2. Eva Og Eg 3:26
3. Eftir Landavegnum 5:01
4. Várið Kom Í Dag 3:35
5. Ein Morgun 1:55

 

 

 

Altverkið : facebook / itunes

Altverkið :: EP
4.5Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów