10679615_917598114936773_7748453643827695575_o

Anna Thorvaldsdottir to ceniona na całym świecie islandzka kompozytorka.

Wystarczy wspomnieć o tym, że artystka współpracowała z wieloma orkiestrami i zespołami, między innymi z International Contemporary Ensemble (ICE), BIT20, Musiques Nouvelles, the Iceland Symphony Orchestra, Yarn/Wire, BBC Scottish Symphony Orchestra, CAPUT Ensemble i Either/Or Ensemble.

Jej kompozycje nierzadko gościły na scenach europejskich i amerykańskich, podczas takich festiwalów jak na przykład: Mostly Mozart Festival w Lincoln Center w Nowym Jorku, Composer Portraits Series w nowojorskim Miller Theatre, Światowe Dni Muzyki ISCM (ISCM World Music Days), Skandynawskie Dni Muzyki (Nordic Music Days), Ultima Festival, Klangspuren Festival, Festiwal Muzyki Współczesnej w Pekinie (Beijing Modern Music Festival), Reykjavik Arts Festival.

annathorvaldsdottir

Prace kompozytorki zdobywały wiele nominacji i nagród przy różnych okazjach, w tym podczas Icelandic Music Awards i International Music Prize for Excellence in Composition. Anna Thorvaldsdottir jest także laureatem prestiżowej nagrody Nordic Council Music Prize, którą otrzymała w 2012 roku za pracę „Dreaming”.

Na marginesie dodam, że Anna posiada doktorat, który uzyskała na University of California w San Diego. A jej mężem jest Hrafn Ásgeirsson, doktor filozofii, awangardowy saksofonista i fotograf.

Debiutancki album Anny nosi tytuł „Rhízōma” i ukazał się w październiku 2011 roku nakładem wytwórni Innova Recordings. To na tej płycie znajduje się wspomniana wcześniej kompozycja „Dreaming”. Płyta pojawiała się w różnych amerykańskich notowaniach w czołówce wielu zestawień najlepszych albumów tego roku.

W listopadzie 2014 roku ukazał się drugi album artystki zatytułowany „Aerial”, wydany przez Deutsche Grammophon/Universal Music Classics. Wszystkie kompozycje są autorstwa Anny. Album nagrywany był w Islandii, a jego końcowy mastering wykonał Birgir Jón Birgisson.

Oprawę graficzną krążka przygotował Ármann Agnarsson, a zdjęcie na okładkę wykonała Saga Sigurðardóttir.

anna-thorvaldsdottir

Album „Aerial” składa się z sześciu kompozycji:

1. „into – Second Self” (2012) – wykonany przez: Frank Aarnink (perkusja), Stefan Jón Bernharðsson (róg) i Sigurður Þorbergsson (puzon). Nagrany w Sundlaugin studios przez Birgir Jón Birgisson. Inżynier dźwięku: Kjartan Sveinsson. Edycja i miksowanie: Birgir Jón Birgirsson.

2. „” (2013) – wykonany przez CAPUT Ensemble pod dyrekcją Guðni Franzson. Nagrany w Guðríðarkirkja przez Georg Magnússon. Inżynier dźwięku: Daníel Bjarnason.

3. „Aeriality” (2011) – wykonany przez Iceland Symphony Orchestra pod batutą Ilan Volkov. Nagrany w Harpa Concert Hall przez Studio Sýrland podczas koncertu w dniu 26.02.2013r. Edycja i miksowanie: Sveinn Kjartansson.

4. „Tactility, movements III, I & II” (2013) – wykonany przez Duo Harpverk. Nagrany w Greenhouse Studios przez Paul Evans. Edycja i produkcja: Anna Thorvaldsdottir.

5. „Trajectories” (2013) – wykonany przez Tinna Þorsteinsdóttir i Anna Thorvaldsdottir. Nagrany w Guðríðarkirkja przez Anna Thorvaldsdottir.

6. „Shades of Silence” (2012) – wykonany przez Nordic Affect na instrumentach barokowych. Nagrany w RÚV Studios przez Georg Magnússon. Inżynier dźwięku: Anna Thorvaldsdottir.

AnnaThorvaldsdottirFListahatid2012

Album „Aerial” zawiera muzykę ambitną przeznaczoną dla słuchaczy uważnych i cierpliwych, którzy szukają w muzycznej przestrzeni nie tyle melodii, co przede wszystkim nastroju, umiejętnego opisania za pomocą dźwięków określonych obrazów, filmowych kadrów, danych uczuć i emocji. Anna Thorvaldsdottir potrafi intuicyjnie, z niebywałym wyczuciem, nawet za pomoc kilku dźwięków wydobyć ze słuchacza najgłębiej schowane wspomnienia i ukryte pragnienia. Z łatwością wydobywa na zewnątrz wszystkie nasze lęki i obawy.

Kompozycje przygotowane na tę płytę to utwory wielowarstwowe, o rozbudowanej strukturze i wielu muzycznych wątkach. Poruszane tematy tworzone są na pograniczu muzyki neoklasycznej, filmowej, eksperymentalnej i drone. Niektóre z nich mają strukturę bardziej kameralną i minimalistyczną, inne zachwycają orkiestrową formą. To również muzyka, która nie boi się ciszy. Z pewnością jest to wydawnictwo o unikalnym charakterze. Ta muzyka samorzutnie wyzwala w nas odmienne stany świadomości. Pokonuje nasze mechanizmy obronne utrzymujące nas przy zdrowych zmysłach. W wyniku tego w naszej wyobraźni pojawiają się różne obrazy, doświadczamy także pewnego rozchwiania emocjonalnego. Zapewniam, że trudno oprzeć się tym wizualizacjom i przeżywaniu silnych uczuć.

Jest w tej muzyce dużo napięcia i dramatyzmu, niepokoju, lęku i strachu. Album zawiera w sobie również liryczność, sentymentalizm oraz tajemnicę, pewne niedopowiedzenie. Co więcej odnosimy wrażenie, że muzyka na „Aerial” zachowuje się jakby była żywym organizmem, który żyje własnym życiem. To muzyka, która samodzielnie oddycha, myśli, czuje i mówi do nas.

Anna Thorvaldsdottir znakomicie opanowała sztukę dźwięku i kompozycji. Opracowana przez artystkę muzyka nie ma w sobie nic przypadkowego, nie ma zbędnych elementów ani dźwięków. Natomiast z pewnością jest w niej coś organicznego, hipnotycznego i sugestywnego. Efekty tego można podziwiać na albumie „Aerial”.

 

 

Anna Thorvaldsdottir :: Aerial

1. into – Second Self 7:39
2. Ró 10:40
3. Aeriality 13:33
4. Tactility III, I, II 7:38
5. Trajectories 14:33
6. Shades of Silence 7:42

 

 

 

 
Anna Thorvaldsdottir : website / facebook

Anna Thorvaldsdottir :: Aerial (recenzja)
5.0Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów