Árni Karlsson to czołowy islandzki kompozytor i pianista jazzowy, którego kompozycje utrwalają jego pozycję na scenie.

Zainteresowanych dotychczasową twórczością Árni’ego Karlssona odsyłam do recenzji jego poprzednich wydawnictw: „Hold” (2014; recenzja TUTAJ) i „Flæði” (2018; recenzja TUTAJ).

Obecnie 5 września 2019 roku Árni Karlsson wydał swój najnowszy album zatytułowany „Flæði II”. Jak łatwo się można domyśleć, krążek stanowi drugą część wydanej w ubiegłym  roku płyty o tym samym tytule. Przy rejestracji danego materiału ponownie pracowali producent Kjartan Kjartansson i technicznySigurður D. Kristinsson. Ponadto w nagraniach uczestniczyli ci sami instrumentaliści co poprzednio, zabrakło jedynie Eda Saratha, który wtedy grał na flugelhornie. Zatem na płycie usłyszymy kwartet w składzie:

Árni Karlsson – fortepian
Joakim Berghall – saksofon barytonowy
Valdi Kolli – kontrabas
Scott McLemore – perkusja

Powyższa czwórka artystów połączyła siły, by stworzyć muzykę jazzową pozbawioną tradycyjnych ram. Na albumie „Flæði II”, jak w dobrym filmowym sequelu, jest wszystkiego bardziej i więcej. Oczywiście z wyjątkiem okrojonego składu, co akurat nie wpływa na jakość tej muzyki. Kompozycje Árni’ego stoją na jeszcze wyższym poziomie kompozycyjnym i wykonawczym w porównaniu do wcześniejszych. Więcej w nich improwizacji i innych form eksperymentalnych oraz wolności. Poszczególne partie poruszają się swobodnie w różnych kierunkach, nieoczekiwanie zmieniają swoje trajektorie i zaskakują kolejnymi rozwiązaniami.Niezależnie, w którą stronę muzycy idą w swoich improwizacjach, bez wątpienia łączy ich duża otwartość i odważne poszukiwania.

Zawartość albumu „Flæði II” mieni się bardzo różnorodnym wachlarzem zastosowanych środków. Amplituda brzmień, dynamiki i nastrojów na albumie jest ogromna, od minimalistycznych i nastrojowych, aż po zupełnie gęste i dynamiczne. Choć wydawać by się mogło, że dominantą tego wydawnictwa powinien być dźwięk fortepianu, to jednak w rzeczywistości każdy muzyków na tyle mocno ingeruje we właściwości swojego instrumentu, że ich wkład jest równomierny. Umiejętności techniczne muzyków i ich niezwykła intuicja wynikająca nie tylko z talentu, ale i doświadczenia przekłada się na bezbłędne porozumienie co nadaje temu wydawnictwu wyjątkowości. Wystarczy wsłuchać się nie tylko w kapitalne partie fortepianu, ale w cudownie brzmiące saksofonowe wojaże, niezwykłą lekkość kontrabasu, czy niecodzienną swobodę harmoniczną i nienaganny timing perkusji. Jest to świadectwo olbrzymiego zaangażowania i pasji wszystkich muzyków.

Twórczość Árni’ego Karlssona daje słuchaczowi pełnię satysfakcji. Połączenie techniki z wyobraźnią nastrojoną na przekraczanie granic definiuje ją chyba najlepiej. „Flæði II” to przykład maestrii na polu improv free jazz. No co tu dużo gadać – jest wspaniale!

 

Árni Karlsson :: Flæði II

1. Í upphafi
2. Madras
3. Gangur
4. Alda
5. Drynjandi (in memoriam)
6. Mantis
7. Mistur
8. Hugsun
9. Hvolpalæti
10. Lausn
11. Ítrun
12. Eftirþanki

 

 

Árni Karlsson : website / facebook / bandcamp

Árni Karlsson :: Flæði II (recenzja)
4.9Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów