Brain Police to islandzki kwartet wykonujący stoner-rock/metal, który został założony 12 listopada 1998 roku. Zespół swoją nazwę zaczerpnął z albumu Franka Zappy „Who are the Brain Police”.
Mówi się o nich, iż pomimo tego, że są Islandczykami to ich dusze i serca wypełniają amerykańscy bogowie rocka. Często również przywołuje się przy okazji tej kapeli słowa Jónsi’ego (Sigur Rós), który powtarzał, że: „Brain Police jest zdecydowanie jednym z najwspanialszych zespołów Islandii – jeden z moich ulubionych”.
Wszystko zaczęło się, podobnie jak u większości zespołów. W 1998 roku, Jón Björn Ríkarsson, Gunnlaugur Lárusson i Hörur Stefánsson zebrali się i zaczęliśmy wspólnie jammować. Bardzo szybko zrozumieli, że na ich oczach wydarza się coś wyjątkowego. Spotkali się na kolejnych próbach, doskonalili warsztat i tworzyli kompozycje. Zaczęli także grać koncerty. W 2000 roku ukazał się ich debiutancki album „Glacier Sun”, na którym występował jeszcze inny wokalista. W 2002 roku wydali także album EP „Master Brain”.
W 2003 roku grupa Brain Police podpisała kontrakt z wytwórnią Sena. W ciągu najbliższych czterech lat zespół wydał trzy albumy długogrające. Najpierw w 2003 roku pojawiło się wydawnictwo „Brain Police”, które należy traktować jako ponowny debiut zespołu z racji tego, że od tego czasu funkcjonował on już z nowym wokalistą. Album został nagrany w Grjótnáman (Hafnarfjordur) i Thule studios (Reykjavík). Jego miksami i masteringiem zajmował się Axel Árnason, a produkcją i rejestracją Hrannar Ingimarsson. Płyta odniosła niebywały sukces w Islandii. Kilka utworów królowało na islandzkich listach przebojów.
Członkowie zespołu:
Jón Bjorn Ríkardsson: perkusja
Gunnlaugur Lárusson: gitara
Hordur Stefánsson: bas
Jens Ólafsson: wokal
W 2004 roku ukazał się ich drugi (/trzeci) album pod tytułem „Electric Fungus”. Krążek nagrano w Syrland Studios (Reykjavík) i Parents On Vacations studios (Akureyri). Nagraniami i produkcją muzyki zaopiekował się tym razem Axel Árnason wraz z pomocą członków zespołu. Miksy powierzono Flexotron’owi z Syrland Studios. Zaś mastering to zasługa Kevina Metcalfe’a z The Soundmasters z siedzibą w Londynie. Warto dodać, że na tej płycie gościnnie zagrali: Hrafn Thoroddsen na organach Hammonda i Axel Árnason na pianinie.
Wzrost popularności zespołu Brain Police zaowocował na przykład koncertem u bogu Metallica, którzy wówczas wystąpili na Islandii dla 18.000 publiczności.
W 2005 roku Brain Police wyruszyli w swoją pierwszą trasę koncertową europejską, poza Islandię.
W 2007 roku zespół wydał swój trzeci (/czwaty) album „Beyond The Wasteland”. Materiał na ten krążek zarejestrowano w Syrland (Hafnarfjordur). Miksy wykonał Stefan Boman (Syrland, Reykjavik), a mastering Henrik Jonsson (Masters Of Audio). Produkcją zajmował się Chips K. Muzycy ponownie sięgnęli po instrumenty klawiszowe i do nagrań zaprosili Thorira Baldurssona, który zagrał na organach Hammonda i pianinie Rhodes.
W ten oto sposób tak wcześniejszymi albumami jak i płytą „Beyond The Wasteland” grupa Brain Police już na zawsze wpisała się w karty historii muzyki islandzkiej jako wierni wyznawcy stoner rocka/metalu.
W ich muzyce odnajdziemy wiele nawiązań do muzyki lat 70-tych. Mam tu na myśli klasycznego hard rocka i classic rocka, jak również motywy proto-metalowe z naleciałościami doom’owymi i desert’owymi.
Skojarzenia? W pierwszej kolejności Fu Manchu, Dozer, Roachpowder, Kyuss, Monster Magnet, NOFX, Queens of the Stone Age. Ale gdzieś tam pojawiają się również nawiązania do riffowania a’la Black Sabbath i Led Zeppelin oraz do Uriah Heep i Atomic Rooster, ale to zapewne ze względu na charakterystyczne brzmienie organ Hammond i innych instrumentów klawiszowych.
Na płycie „Beyond The Wasteland” bez trudu znajda coś dla siebie nie tylko fani stoner rocka, ale w ogóle gitarowej alternatywy również, gdyż ta muzyka dostarcza słuchaczowi sporo rockowej satysfakcji. Bo pomimo kilku lat jakie minęło od debiutu to w muzyce zespołu prawie nic się nie zmieniło. Prawie, bo w ich grze generalnie dalej chodzi o rock’n’roll i ciężkie melodie. A trzeci (/czwarty) krążek Islandczyków wyraźnie podejmuje kierunek, jaki obrany został na debiucie i kontynuowany na drugiej płycie kapeli. „Beyond The Wasteland” to po prostu kolejny materiał Brain Police z kompletem cech charakterystycznych dla ich stylu, z tym że sprawia wrażenie bardziej dopracowanego i bardziej chwytliwego. Jest głośno i soczyście, ale czasami też atmosferycznie i lirycznie. Mamy przekonanie, że muzycy są w pełni świadomi swojego miejsca na scenie. Grupa wciąż gra mocnego, dynamicznego, rasowego i bardzo gitarowego rocka. Swoją rolę w tego typu muzyce znalazły także klawisze w postaci organów Hammond i Rhodes. Brzmią zaskakująco prawdziwie i kapitalnie, dodając odpowiedniego wyrazu „brudnemu” przekazowi.
Pamiętać należy, że „Beyond The Wasteland” to nie tylko zdrowy zasuw na instrumentach, ale też przykład doskonałego kunsztu kompozytorskiego. Niekonwencjonalne zagrywki i kosmata fantazja muzyków służąca kreowaniu chwytliwych riffów sprawia, że warto przyjrzeć się bliżej ich muzyce. No i co ważne zespół dysponuje charyzmatycznym wokalistą, którego silna, przybrudzona barwa głosu doskonale komponuje się z wybornym brzmieniem Brain Police.
Brain Police :: Beyond The Wasteland
1. Rooster Booster 04:26
2. Hot Chicks & Hell Queens 03:25
3. Black Tulip 03:58
4. Thunderbird 04:07
5. Snake 03:49
6. Mystic Lover 04:39
7. The Baron 03:57
8. Leo 06:06
9. Human Volume 05:08
10. Beyond the Wasteland 04:21
11. Sweet Side of Evil 04:54
Brain Police : facebook / bandcamp Small Stone