Comfort Creature to solowy projekt muzyczny islandzkiej artystki o imieniu Auður Zoëga, która obecnie mieszka w Melbourne w Australii.

5 września 2019 roku Comfort Creature zadebiutował albumem o tym samym tytule. Na płycie znalazło się dziewięć kompozycji, których autorką jest Auður Zoëga, z wyjątkiem „Pyramid Room Exit” i „Glow” napisanej do spółki ze Stevenem Socha, oraz „Better State” powstałej we współpracy z Georgią Harvey. Materiał na album został zarejestrowany przy pomocy Adama Caseya, który również go zmiksował w The True Vine. Zaś jego mastering wykonał Adam Dempsey w Deluxe Mastering. Za produkcję krążka odpowiadają Steven Socha i Auður Zoëga. W nagraniach „Comfort Creature” udział wzięli:

Auður Zoëga: wokal, fortepian
Aaron Barnden: skrzypce
Adam Casey: wokal
Anita Quayle: wiolonczela
Dan Richardson: perkusja
Genevieve Fry: harfa
Georgia Harvey: głos
Lily Thornton: wiolonczela
Steven Socha: gitara, wokal

Twórczość Comfort Creature trudno opisać w kilku słowach, bo jest to muzyka mocno eksperymentalna, niecodzienna i zaskakująca, a równocześnie niezwykle hipnotyzująca. Auður Zoëga miesza tu pochodzące z różnych półek stylistycznych elementy aranżacji – coś jak St. Vincent, PJ Harvey, Björk czy Mitski. Wpływy folkowe wchodzą w interakcje z avant popem, ambientem i z eklektycznym indie oraz wieloma innymi gatunkami. Islandka łączy akustyczne dźwięki gitary, skrzypiec i wiolonczeli, fortepianu i harfy z brzmieniami elektronicznymi, samplami, syntezatorami i elektrycznymi gitarami. Poszczególne kompozycje wszak są nienachalne, kameralne, a jednak misternie skonstruowane. Całość utrzymana jest generalnie w nieco mrocznym i melancholijnym tonie. Dodatkowo w intymnej atmosferze niedopowiedzenia, której towarzyszy poczucie tajemnicy, niepewności i niepokoju. A przez ciemną introwertyczną przestrzeń prowadzi nas anielski, czysty i wrażliwy głos Auður, który dodaje tej płycie charakteru i wyrazu.

Dźwiękowa przestrzeń, którą udaje się zbudować w ramach projektu Comfort Creature, jest niezwykle ciekawa Mimo wszystko ten debiutancki album nie należy odbierać w kategorii przewrotnego i dziwnego krążka. Choć nie ukrywam, że bardzo podoba mi się ten wielobarwny wachlarz inspiracji, z którego odważnie korzysta Auður. Tym bardziej, że ten wysublimowany kolaż dźwięków i nieszablonowych połączeń okraszony jest jej wspaniałym głosem, którym wyśpiewuje prywatne i emocjonalne teksty. A trzeba wiedzieć, że na jej płycie doświadczymy także rzadko spotykanej subtelności, delikatności i głęboko zakorzenionej kobiecości, która z każdym kolejnym odsłuchem zyskuje na intensywności. Artystka potrafi ładnie poukładać harmonicznie utwory, umiejętnie operuje brzmieniami i dramaturgią. Co więcej, udaje jej się zachować spójność tej stylistycznie szeroko rozpiętej kolekcji. Świadczy to nie tylko o talencie, ale również o niezwykłej świadomości muzycznej kompozytorki.

Comfort Creature udało się zawrzeć w swojej alternatywnej muzyce wiele fajnych pomysłów, wpływów i emocji, których nośnikiem jest głos Auður Zoëga, tak samo jak klimatyczna muzyka. Chylę czoła i polecam.

 

 

Comfort Creature :: Comfort Creature

1. Swimmer 05:17
2. Pyramid Room Exit 04:15
3. Better State 04:25
4. Numbers 05:06
5. Op En 05:24
6. Glow 04:14
7. Intention 08:03
8. Vicar 02:17
9. Zen 05:01

 

 

 

Comfort Creature : website / facebook / bandcamp


Comfort Creature :: Comfort Creature (recenzja)
4.5Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów