Dania O. Tausen to młoda wokalistka, autorka tekstów i poetka pochodząca z Wysp Owczych. Artystka śpiewa i pisze swoje piosenki od dziecka, ale dopiero w college’u zaczęła dzielić się swoim głosem i twórczością z innymi. Zaczęła eksperymentować z muzyką jazzową śpiewając przez trzy lata w Tórshavnar Big Band. Poza tym projektem Dania współpracuje z æðrasoppar (alternatywny hip hop) i SWAY (jazzowe trio). Zaś czytelnicy naszego portalu najlepiej będą ją kojarzyć z zespołu Reality Bytes, który pod koniec 2019 roku zadebiutował albumem „Symphony of Storms” (Tutl Records; recenzja TUTAJ). Farerka występowała również i śpiewała chórki w takich projektach i u takich artystów jak VSJ, FRUM, Páll Finnur Páll, BARTH., Funksjon, Marianna Winter.
Wydaje się, że jeden projekt to dla Danii stanowczo za mało i wyznaje zasadę, że warto postawić na współpracę, najlepiej w kilku odmianach. Dowodzi temu dotychczasowa działalność artystki, w tym również rok 2020, który był dla Farerki szczególnie pracowity. Oprócz współpracy z innymi muzykami, artystka wydała również zbiór poezji, który wywołał dość duże poruszenie medialne i społeczne na Wyspach Owczych, prowokując do wielu rozmów i debat. Zbiór krytycznych wierszy Farerki nosi tytuł „Skál” („Na zdrowie”). Mówiąc najprościej młoda autorka porusza w nich temat podwójnego życia, jakie ona wraz z innymi podobnymi jej wiekiem ludźmi muszą wieść w konserwatywnym chrześcijańskim świecie. W świecie, którego autorka tak naprawdę nie chce porzucać, ale który równocześnie jednak pragnie zmienić. Bo generalnie aktualnie wygląda to tak jakby żyło w dwóch różnych światach jednocześnie, co polega albo na samooszukiwaniu się, albo udawaniu, że wszystko jest w porządku, albo życiu w ciągłej frustracji i poczuciu winy. Dodam, że przy okazji tej publikacji powstał również film dokumentalny dotyczący powstania danego zbioru wierszy wierszy, opisujących religijny konserwatyzm Wysp Owczych. Projekt artystki miał na celu przedstawić obecną sytuację chrześcijaństwa na Wyspach w obliczu nowej ery, tym samym zachęcić innych do refleksji i dyskusji na ten temat. Trzeba wyjaśnić, że Dania, która ma 21 lat, dorastała w chrześcijańskiej farerskiej społeczności. Kiedy przeprowadziła się do Thorshavn, spotkała tam Trygviego – młodego lokalnego artystę hip-hopowego i poetę znanego pod pseudonimem Silvurdrongur (Silver Kid). Trygvi pochodzi ze świeckiej rodziny, a wiersze i teksty, które pisze traktują raczej o ciemnych stronach życia jednostki. Dania nie ukrywa, że mimo tego, iż sama śpiewa i występuje w chrześcijańskim zespole (Reality Bytes), była i jest zafascynowana odważną artystyczną postawą Trygviego, która znajduje swoje ujście w brutalnie szczerych tekstach. Zainspirowana jego osobą i podejściem do sztuki, artystka również zaczęła pisać bardziej osobiste i niezwykle szczere teksty próbując określić i zrozumieć samą siebie, a jednocześnie odnaleźć swoje miejsce we współczesnym świecie.
Oprócz powyższych działań artystycznych, w ubiegłym roku Dania O. Tausen zaczęła również pisać i nagrywać materiał na swój solowy debiutancki album. Premiera danej płyty miała miejsce 2 lipca 2021 roku. Album nosi tytuł „Gonguteigatúnatos” i ukazał się za pośrednictwem wytwórni Tutl Records. Produkcją albumu w postaci płyty winylowej zajęło się Nordsø Records.
Nad swoimi premierowymi kompozycjami Dania O. Tausen współpracowała ze swoim 20-letnim kuzynem, multiinstrumentalistą Benjaminem D. Djurhuusem w jego domowym studio. Dodam, że była to jego pierwsza autorska produkcja. Benjamin jest współautorem kilku kompozycji, zajmował się ich miksowaniem i produkcją, a także zagrał na kilku instrumentach, o czym więcej później. Mastering płyty wykonał Hans Poulsen, a okładkę przygotowały Kirstin Helgadóttir i Marjun Drós Tausen Poulsen. W nagraniach płyty brali udział:
Dania O. Tausen – wokal
Benjamin D. Djurhuus – gitary, bas, programowanie
Fríði Bjarkhamar – perkusja
Teitur Isaksen – perkusja
Eyðtór á Dalbø Gregersen – perkusja
Johan Tausen – wokal
Regin A. Jensen – wokal
Marin Malena Norðbö í Klingruni, KVF – wokal
Wśród swoich muzycznych inspiracji Dania O. Tausen wymienia takich artystów jak: Phoebe Bridgers, Adrienne Lenker (Big Thief), Mac DeMarco, a także muzyków i kompozytorów z Wysp Owczych, np. Teitur, Tweed & Hyenas i Kári P. Z uwagi na to, że farerska singer-songwriterka uwielbia tworzyć i wyrażać siebie w swoim ojczystym języku, ten album został właśnie temu poświęcony. W swoich tekstach autorka mówi o zwykłym życiu, o pozornie małych, ale równocześnie istotnych rzeczach, które nadają życiu sens, które mogą sprawić, że wszystko staje się inne, wyjątkowe, jeśli tylko po prostu chce się to w nich dostrzec.
Dania O. Tausen przyznaje, że po wydaniu opisywanego wcześniej zbioru poezji, który był dla niej silnie emocjonalnie absorbujący, przygotowywanie kompozycji na „Gonguteigatúnatos” było czymś zupełnie innym – niezwykle odprężającym i relaksującym. Artystka podkreśla, że „Gonguteigatúnatos” (ang. Crosswalktalks) to przede wszystkim proste piosenki, które nie zawierają żadnego bezpośredniego przekazu religijnego ani nie głoszą żadnej krytyki. To zwyczajne piosenki, które chcą żyć swoim własnym życiem w ludzkim świecie, w którym liczą się małe rzeczy, a wielkie pytania mogą pozostać bez odpowiedzi. Gdzie cuda na pewno się zdarzają, jeśli tylko człowiek poświeci sobie nieco czasu na refleksję i dostrzeżenie ich w drobiazgach.
Na swoim debiutanckim albumie Dania O. Tausen eksperymentuje z różnymi gatunkami. Jej muzyka zakorzeniona jest w przede wszystkim w singer-songwriteringu, ale pojawiają się w niej wpływy zarówno folkowe i indie popowe, jak również jazzowe, soulowe, r’n’b, a także elementy lo-fi. Pomimo różnorodnej stylistyki album „Gonguteigatúnatos” wypełniony jest niezwykle lekką i przyjemną muzyką. Właściwie każdy utwór z tej płyty to swego rodzaju perełka. Nie ma tu żadnej wpadki, czegoś co wydaje się zbędne. Słucha się tych nagrań znakomicie. Artystka ma niezwykły, naturalny talent liryczny, mistrzowsko, a zarazem łagodnie buduje nastrój, pozwala wybrzmieć dźwiękom w niezakłóconej harmonii. Odbiór tej muzyki wzmacniają cudowne melodie i piękna barwa głosu wokalistki. W sposobie w jaki śpiewa swoim ciepłym, delikatnym i czarującym głosem, jest coś niezwykle naturalnego i intymnego. Sprawia to, że słuchacz automatycznie uświadamia sobie, jak piękna może być muzyka i ile może poruszyć zmysłów.
„Gonguteigatúnatos” jest naprawdę bardzo dobrym debiutem, nagranym przez inteligentną i ambitną artystkę, która nie boi się realizować własnej wizji. To również dowód wyjątkowych umiejętności wokalnych i kompozytorskich Danii O. Tausen. Ta dziewczyna ma w sobie „coś” przyciągającego. Jej pozornie proste, ale z pewnością bardzo błyskotliwe piosenki rosną, rozwijają się i dojrzewają razem z nią samą. Elektryzują i magnetyzują słuchacza. Przygotowany materiał dowodzi temu, że mamy przed sobą niezwykle utalentowaną i kreatywną farerską singer-songwriterkę, która wyrasta na jedną z ważniejszych artystek Wysp Owczych. Porywa mnie urok jej muzyki, dlatego pozostanę czujny na dalsze jej dokonania. Danii O. Tausen jest kimś, kogo zamierzam uważnie słuchać.
Dania O. Tausen :: Gonguteigatúnatos
- alt annað enn vanligt (everything but ordinary)
- vit eru tað (that’s what we are)
- oyðilekjandi (damage/healing (in one word))
- kólnað kaffi (cold coffee)
- flytifuglurin (feat. Jóhan Tausen) (migratory bird, feat. my brother)
- flugubein (fly-leg/check mark)
- tornarunnir tankar (thorn-run-thoughts)
- eygnaregn (eye-rain)
- hvørt hús fram við vegnum (every house on the street)
Dania O. Tausen : facebook / spotify