Dánjal, którego pełne imię brzmi Dánjal á Neystabø, to artysta wszechstronny – aktor, scenarzysta, pisarz, kompozytor, muzyk…
Pochodzi z Wysp Owczych, żeby było ciekawiej – z rodziny o długich tradycjach politycznych. Jego dziadek był premierem na Wyspach Owczych, a matka przez ponad 20 lat była jednym z wiodących tam polityków, a obecnie pełni funkcję Ministra Kultury.
W 2007 roku Dánjal ukończył konserwatorium w Malmø w Szwecji jako pianista jazzowy. Ponadto studiował również w konserwatorium w Groningen w Holandii, a także spędził pewien czas w Gambii ucząc się muzyki Afryki Zachodniej.
Artysta ma długie doświadczenie w pracy w teatrze, zarówno jako aktor, jak i kompozytor i pisarz/scenarzysta. Wraz ze swoim przyjacielem o imieniu Búi Dam napisali scenariusz i muzykę do wielu bardzo popularnych sztuk dla dzieci. Artysta wydał również 5 CD i napisał jedną książkę, która w 2009 roku zdobyła nagrodę w dziedzinie literatury. Zdecydowanie słowa odgrywają ważną rolę w życiu i muzycznym świecie Dánjala.
Muzyk założył zespół składający się z osób pochodzących z różnych zakątków północy.
Oprócz Dánjala, który śpiewa i gra na klawiszach (Wyspy Owcze), odnajdziemy tutaj na skrzypcach Angelikę Nielsen (Wyspy Owcze), występuje również perkusista Ulrik Brohuus (Dania), gitarzysta Stephan Sieben (Dania), basista Erik Olevik (Szwecja), klarnecistka Annika Jessen (Szwecja), i na mandolinie Kim Nyberg (Finlandia).
Losy poszczególnych członków są dość zawiłe, co znajduje swoje odzwierciedlenie w ich twórczości.
Na brzmienie muzyki zespołu Dánjal składają się elementy różnych stylistyk muzycznych, m.in. melodyjnego rocka, bluesa, folku, tanga, muzyki klezmerskiej i bałkańskiej, czy ogólnie pojętego gatunku world music. Muzyce towarzyszą częste zmiany rytmu i nastroju. Pojawia się w niej także melancholijna nuta charakterystyczna dla dalekiej północy. W brzmieniu z łatwością można odnaleźć również specyficzny klimat muzycznego spektaklu teatralnego oraz kabaretu. Tą sceniczność w sposób wyrazisty podkreśla barwa głosu i sposób śpiewania Dánjala, a także jego liryczne i wzruszające teksty zachęcające do refleksji, nierzadko prowokacyjne lub okraszone specyficznym poczuciem humoru.
Dlatego nie bez przyczyny postać i twórczość Dánjala często porównywana jest do dokonań Toma Waitsa i Charlie Chaplina. Natomiast sam muzyk wymienia wśród swoich inspiracji też takich artystów jak Leonard Cohen i Gogol Bordello, których wpływy widoczne są w jego tekstach i sposobie komponowania utworów. Osobiście w tym miejscu wymieniłbym także Nicka Cave’a. Dánjal dzięki swojemu długoletniemu aktorskiemu warsztatowi ma niebywałą umiejętność do łatwego nawiązywania kontaktu z publicznością, budowania atmosfery i prowadzenia swoich muzycznych opowieści.
Kompozycje Dánjala są nieprzewidywalne i melodyjne, podobnie jak i sama natura oraz krajobraz Wysp Owczych. Często w prasie wspomina się o tym, że muzyka Dánjala jest jak pogoda wyspy, która w ciągu chwili może zmienić swój nastrój z ciszy przed burzą w samą burzę. Niemniej jednak jak już wspomniałem wcześniej nie tylko ojczysty kraj wywarł wpływ na tego artystę. Podróżując po świecie Dánjal nasiąkał dźwiękami pochodzących z różnych kultur, z których stworzył inteligentny i wrażliwy kolaż muzyczny.
Jego debiutancki album zatytułowany „The Palace” ukazał się w 2009 roku. Nagrania odbywały się w Hot Hut Recording w Kopenhadze przy współudziale Augusta Wanngrena. Miksowaniem muzyki zajmował się Jens L. Thomsen w Lundgaard Studios. Natomiast mastering wykonał Nikolai Vinten w Medley Mastering.
Niemal całość muzyki i tekstów napisał Dánjal á Neystabø, z wyjątkiem utworu „Longsul”, który skomponował Kim Nyberg. Muzycy wspólnie zaaranżowali wszystkie utwory.
Niezwykle ładną okładkę oraz szesnasto stronicową książeczkę zaprojektował Høgni Egholm Magnussen, a zdjęcie i ilustracje przygotował Jógvan Andreas á Brúnni.
Dodać należy, że debiutancki album Dánjal nominowany był do muzycznych nagród podczas Danish Music Award.
W nagraniach albumu „The Palace” brali również udział zaproszeni goście:
Bent Clausen: marimba, vibraphone
The Athene Quartet: zespół instrumentów smyczkowych
Brass Quartet: zespół instrumentów dętych
Album „The Palace” to wybuchowa mieszanka będąca wypadkową północnoatlantyckiej melancholii, bałkańskich i klezmerskich rytmów, amerykańskiego jazzu i bluesa oraz wielokulturowych brzmień folku i rocka. Płyta zachowuje ducha musicalu, ma również dużo z teatralnego aktorstwa. Szeroki wachlarz instrumentów zapewnia dynamicznie zmieniający się obraz poszczególnych kompozycji.
Dánjal stworzył niepowtarzalny wszechświat muzyczny. Krajobraz tej muzyki jest energiczny i dziki, melodyjny i melancholijny. Teksty pełne są humoru, ale również intymności oraz trafnego postrzegania niuansów świata. W swojej poezji muzyk dotyka między innymi spraw miłości, religii i zachodniego światopoglądu.
Muzycy bawią się konwencjami i do końca wykorzystują możliwości tkwiące w poszczególnych instrumentach co i rusz zaskakując porywającymi aranżacjami i melodiami. Zachęcają nas tym samym raz do dzikiego tańca, a innym razem do refleksji i zadumy. Alternatywny charakter albumowi nadają ekspresyjne interpretacje Dánjala.
Swoim debiutanckim albumem „The Palace” artysta potwierdza wysoką klasę. Wychodzi poza ramy typowego folkowego niewolniczego odtwarzania. Komponuje utwory, w których śmiało korzysta z bałkańskiej ekspresji i klezmerskich pomysłów melodycznych, wplata w muzykę szaleństwo i swobodę charakterystyczne dla tych stylów. Tutaj tradycje różnych kultur i muzycznego folkloru spotykają się i mieszają się ze współczesnością. Dzięki temu muzyka wybucha z niezwykłą mocą. Debiut Dánjal to płyta niezwykle wartościowa i frapująca muzycznie.
Dánjal :: The Palace
1. The Big Wheel Keeper 4:49
2. The Tower Of Babylon 4:37
3. Down In A Hole 5:33
4. Gylta 3:37
5. Hep 1:42
6. The Enemy 4:25
7. Show Me Sorrow 4:03
8. Drunken Tango 2:14
9. The Palace 4:55
10. Leaving The Palace 1:19
11. Our Song 3:21
12. Longsul 7:02
Dánjal : website / facebook /bandcamp
Album można zakupić za pośrednictwem farerskiej wytwórni TUTL