6460_111386447757_1270986_n

Högni Reistrup, nietuzinkowy artysta z Wysp Owczych, powinien być już znany czytelnikom naszego portalu, chociażby z uwagi na zamieszczaną przez nas recenzję jego ostatniego albumu ”Áðrenn vit hvörva” (tutaj).

Obecnie spróbujemy przybliżyć poprzedni album farerskiego muzyka (trzeci w kolejności) zatytułowany ”Samröður við Framtíðina” (ang. „Talks With The Future”), który został wydany w 2011 roku.

Wszystkie utwory na ten krążek zostały skomponowane przez Högniego w mieszkaniu w Dublinie.

Album nagrywany był pod koniec lata 2011 roku, oczywiście na Wyspach Owczych. Nad nagraniami i realizacją dźwięku czuwał Baldur Kampmann w Kringvarp Føroya w Tórshavn oraz Finnur Hansen. Miksowanie materiału odbyło się w Islandii pod czujnym okiem (uchem) Styrmira Haukssona w studio Hljóðriti, znajdującym się w Hafnarfjörður. Natomiast mastering został wykonany w Anglii przez Mike’a Marsha, w The Exchange w Londynie.

Okładkę płyty “Samröður við Framtíðina” zaprojektował Heiðrik á Heygum.

576452_10151162316227758_780766025_n

Warto także nadmienić, iż produkcją muzyki zajmował się Janus Rasmussen (Bloodgroup, Kiasmos).

W poszczególnych kompozycjach oprócz Högniego pojawia się szereg innych muzyków:

Högni Lisberg – perkusja
Janus Kampmann – gitara
Knút H. Eysturstein – klawisze , syntezator, Juno-6. Moog Prodigy, rhodes, mellotron
Ísak Sambleban – bass
Janus Rasmussen – bity, loopy, keytar, itp.
Sigurður Guðmundsson – organy Hammonda

Jak możemy wyczytać na stornie internetowej G! Festival – największego muzycznego festiwalu organizowanego na Wyspach Owczych – dyrektor artystyczny tego wydarzenia, Jón Tyril, określa album “Samröður við Framtíðina” jako najlepsze wydawnictwo farerskie w 2011 roku. Z tego też tytułu w wymienionym roku Högni Reistrup występował na głównej scenie festiwalu jako gwiazda wieczoru.

W porównaniu z wcześniejszymi albumami płyta “Samröður við Framtíðina” zawiera więcej szybszych, wręcz popowych rytmów i pop rockowych gitar, a elementy elektroniczne są tutaj przyjemnym dopełnieniem łagodzącym gitarowy „ciężar”. Kompozycje przedstawiają się jako odważniejsze i bardziej dojrzałe. Artysta postanowił umieścić więcej kolorów w swojej muzyce co stanowi prawdziwą niespodziankę. Na szczęście Högni pozostaje wierny ojczystemu językowi. Nadaje to dodatkowej wartości i sprawia, że jego twórczość jest unikalna. Uwagę zwraca także czysta, klarowna produkcja nagrań tych dziesięciu kompozycji z pogranicza przestrzennego, atmosferycznego electro-popu i delikatnego rocka.

400px-255359_10151967952265319_1176966258_n

Högni maluje swoje dźwiękowe obrazy z dużą wrażliwością i wyczuciem. Jego barwa głosu jest miękka, delikatna i zmysłowa. Głos artysty ma w sobie lekkość i melancholijną troskę. W każdym wyśpiewywanym przez wokalistę słowie wyczuwalna jest nostalgia. Artysta powoli i subtelnie rozwija swoją muzykę, która w dużej części ma wiele spokoju i pastelowych barw. Dominują utwory nastrojowe, stonowane i romantycznie pop-rockowe. Najważniejszą rolę odgrywają w nich melodie, jak zwykle przesiąknięte melancholią, ale jednocześnie pozostają one niezwykle ciepłe. W piosenkach jest dużo przestrzeni i powietrza, dźwięki przenikają się tworząc ciekawy rozmarzony klimat.

Trzeci album artysty jawi się jako arcydzieło delikatności, subtelności i spokojnych motywów wygrywanych na gitarze oraz dźwięków rozlewających się w pogłosach, które podrasowane są elektronicznym brzmieniem i syntezatorami.

To album przyjemny w odbiorze. Muzyka wciąż hipnotyzuje atmosferą typową dla Högniego, a trzeba podkreślić, że posiada on nieprzeciętną umiejętność tworzenia niezwykłej atmosfery – rozmarzonej i surrealistycznej. Ponadto cechuje go skłonność do pisania urokliwych melodii. Dzięki temu jego utwory obdarzone są delikatną urodą z wieloma brzmieniowymi detalami. To intymny świat malowany miękkością i kojącym głosem. To skromność i spokój.

Muzyka na “Samröður við Framtíðina” pełna jest ulotnego piękna oraz zmysłowej aury. Wysmakowane, refleksyjne kompozycje mają ciekawą bazę harmoniczną. Zwiewne refreny potrafią być cudne, a melodie mają swój niezbywalny urok. Przestrzenne dźwięki w połączeniu z głosem Högniego rozbudzają apetyt z każdą minutą.

 

 

Högni Reistrup :: Samröður við framtíðina

1. Umleið aftaná 2:28
2. Hvör segði hetta var endin? 3:28
3. Öskan (Botnurin sæddur úr neðra) 3:51
4. Afturljóð 3:36
5. Reykjavík 2:52
6. Tú fórt við mær 2:14
7. Góð menniskju 2:54
8. Avgrundin 4:08
9. Vandin sum möguleiki 4:33
10. Tá tíðin festir sær í 3:09

 

 
Högni Reistrup : website / facebook / soundcloud / TUTL

Högni Reistrup :: Samröður við framtíðina (recenzja)
4.5Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów