ÍKORNI to projekt muzyczny/alter ego uznanego islandzkiego producenta, kompozytora, tekściarza i multiinstrumentalisty Stefána Örn Gunnlaugssona.
Więcej o tym projekcie dowiecie sięgając do recenzji jego poprzedniego wydawnictwa pt. „Red Door” (2016: recenzja).
Najnowsze wydawnictwo ÍKORNI zatytułowane zostało „Before & After” ukazało się w lipcu 2018 roku i składa się z dwóch płyt. Na pierwszym krążku, czyli „Before” znalazło się 5 kompozycji, które powstały w dużej mierze pod wpływem inspiracji kompozytora argentyńskim tango. Opowiadają one głównie o zmaganiu się jej autora z depresją. Stefán przyznaje, że w tym czasie zasłuchiwał się w twórczości Astora Piazzoli. Materiał na tę płytę został wyprodukowany, nagrany i zmiksowany przez Stefána Örna Gunnlaugssona w Studio Bambus, zaś jego mastering wykonał Sigurdór Guðmundsson (Skonrokk Studios). Całość muzyki i tekstów napisał Stefán, z wyjątkiem utworu „Phantom Walk”, do którego muzykę skomponował SÖG i Sigrún Kristbjörg Jónsdóttir. W nagraniach gościnnie udział wzięli: Sigrún Kristbjörg Jónsdóttir (skrzypce), Lára Sóley Jóhannsdóttir (skrzypce), Þórdís Gerður Jónsdóttir (wiolonczela), Matti Kallio (akordeon) oraz wokalistki: Rakel Pálsdóttir i Árný Árnadóttir.
Po zakończeniu prac nad tym materiałem Stefán zaczął pracę nad nowymi kompozycjami (miał ich przygotowanych już osiem), które miały być przeznaczone na zupełnie nowy album. Jednak tuż przed świętami Bożego Narodzenia muzyk doszedł do wniosku, że nie chce kończyć żadnych z dotychczas przygotowanych utworów, więc skomponował 5 zupełnie nowych piosenek. Był to okres kiedy muzyk otrzymał dużo pomocy w walce ze swoją chorobą, czuł się o wiele lepiej i wszystko zaczęło mu się dobrze układać. Odkrył wówczas, że potrzebuje więcej pozytywnych wibracji w swoim życiu. W ten sposób narodziła się płyta o wymownym tytule „After”, która opowiada bardziej o celebracji życia, otwarciu się na zewnątrz, zadbania o siebie i nabrania większego dystansu do otoczenia.
Za całość muzyki, nagrań, produkcji i mastering albumu „After” odpowiadają te osoby co przy „Before”. Z tym, że w nagraniach oprócz wcześniejszych gości pojawili się także: Matthías Stefánssson (skrzypce) oraz wokalistki: Védís Hervör Árnadóttir i Bergrós Halla Gunnarsdóttir.
Jedno trzeba przyznać, ÍKORNI potrafi tworzyć muzykę oryginalną, kunsztownie zaaranżowaną i mieniącą się wieloma inspiracjami. Wydawnictwo „Before & After” faktycznie w kilku miejscach opiera się na rytmie nasuwającym skojarzenia z tangiem. Szczególnie w tej pierwszej części zatytułowanej „Before”. I choć rytm ten jest wyraźnie stylizowany na dany gatunek to poddawany on jest „zakłóceniom”, miksowany jest z wpływami spoza danego kręgu muzycznego. Początkowy punkt wyjścia w postaci tanga przeobraża się w bardzo zaawansowane struktury harmoniczne, ozdabiane gęstą pajęczyną odmiennych nastrojów i motywów. Pojawiają się tutaj nawiązania m.in. do muzyki klasycznej, filmowej i art popu. Łatwe do wychwycenia są też elementy folkloru, muzyki popularnej i ambientu. Zachowana jest natomiast charakterystyczna dla tanga atmosfera pewnej melancholii. Kompozycje mają powolne tempo i sentymentalno-nastrojowy charakter. Brzmienie muzyki opiera się głównie o partie fortepianu oraz akompaniament instrumentów smyczkowych i akordeonu. Całości dopełniają rozmarzone i melancholijne męskie i żeńskie wokale wypełnione szczerymi emocjami i oczarowujące poetyckimi lirykami.
Zawartość płyty „After” zmienia nieco brzmieniowy kierunek. Prym wiedzie tutaj elektronika unosząca się na podmuchach zgrabnych i chwytliwych melodii. Ta część jest bardziej rytmiczna i energetyczna. Zdecydowanie więcej w tych kompozycjach groove i słońca. Więcej też nawiązań do wspomnianej muzyki elektronicznej, synth-popu, soulu, post-dubstepu i ambientu. Artysta pozwala sobie na wyraźniejszą i odważniejszą ekspresję, uwalniając różne barwy instrumentów elektronicznych i akustycznych. Doprawdy ciekawie połączone zostały tutaj te dwa światy. Stefán umiejętnie operuje dostępnymi środkami, nie sięga po niepotrzebną egzaltację. A dzięki przejmującej barwie swojego głosu i zaproszonych wokalistek, potrafi dodatkowo podkreślić przekaz i znaczenie swoich tekstów.
Muzyka ÍKORNI zachwyca. Album „Before & After” charakteryzuje się bogatą paletą emocji i nastrojów, i jest świadectwem wielkiego stylu i artyzmu Stefána Örna Gunnlaugssona. Kompozytor-producent wabi słuchacza wieloma dźwiękowymi atrakcjami. Płyta dzięki swej różnorodności jeszcze po kilkunastokrotnym przesłuchaniu będzie zaskakiwać. Zapewniam, że odkrywanie nowych dźwięków i kontekstów sprawiać będzie nieposkromioną satysfakcję. Ale, żeby naprawdę zrozumieć muzykę ÍKORNI, trzeba w nią wniknąć.
ÍKORNI :: Before & After
(Before)
1. Phantom Walk
2. Cloud City
3. Another Day
4. Conundrum
5. Traitor
ÍKORNI :: Before & After
(After)
1. Space Junk
2. Reunion
3. Wannabe
4. Just Add Water
5. Kick Me
ÍKORNI : website / facebook / bandcamp / soundcloud / spotify1 / spotify2