Ingi Bjarni Skúlason to jeden z najbardziej utalentowanych pianistów jazzowych Islandii.

Ingi Bjarni studiował jazz na w klasie fortepianu w FÍH Music School (Reykjavík), który ukończył w 2011 roku. Po studiach jazzowych w szkole muzycznej FÍH na Islandii czuł potrzebę poszerzenia swoich artystycznych horyzontów i poszukiwał dalszej wiedzy na temat gry jazzowej na fortepianie za granicą. Przez jeden semestr muzyk był na wymianie studenckiej w Ingesund Musikhögskola znajdującej się we Szwecji. Tam miał możliwość rozwijania swojego talent pod okiem takich nauczycieli jak Jasper Soffers, Juraj Stanik, Eric Gieben i Aaron Parks. Zdobył również licencjat z gry jazzowej w Królewskim Konserwatorium w Hadze w Holandii.

Później ukończył studia magisterskie na kierunku „Nordic Master: The Composing Musician”. Edukacja ta miała miejsce w Gothenburgu, Kopenhadze i Oslo przez okres 2 lat. Tam studiował u boku takich nauczycieli jak Mishy Alperina, Andersa Jormina, Simona Toldama i Helge Lien. W 2007 roku muzyk zdobył nagrodę w kategorii najbardziej obiecujący klawiszowiec podczas islandzkiego konkursu muzycznego Músíktilraunir. W 2009 roku uhonorowany został nagrodą za wybitne osiągnięcia muzyczne w Berklee Summer School w Umbrii. Ingi w tym czasie był również bardzo aktywnym muzykiem. W 2010 roku był członkiem zespołu Silfurberg, który grał nordyckie folkowe piosenki we własnych aranżacjach. Grupa ta wydała oficjalny album zatytułowany „Skandimanía” (2010). Islandzki pianista był też członkiem międzynarodowego zespołu Eyjafjalla Experience, którego twórczość opierała się na współpracy między muzykami islandzkimi i szwedzkimi. Eyjafjalla Experience występował w Szwecji oraz w Islandii na Reykjavík Jazz Festival. W 2013 roku grupa wydała album „The Holland Sessions”. Ingi współpracował także i grał z wieloma innymi muzykami w Islandii i Holandii. Występował m.in. na Reykjavík Jazz Festival, Copenhagen Jazz Festival, Vilnius Jazz Festival i Lillehammer Jazz Festival .W 2014 roku Ingi był nominowany do Icelandic Music Prize w kategorii ‘najbardziej obiecujący artysta jazzowy’. W 2015 roku artysta zaprezentował swój muzyczny projekt – trio Skarkali, z którym nagrał jeden album pt. „Skarkali” (2015; recenzja). Oprócz tego należy podkreślić, że na co dzień muzyk pracuje jako akompaniator i nauczyciel gry na fortepianie.

Aktualnie Ingi powołał do życia nowe interesujące trio pod nazwą Ingi Bjarni Trio, które zrzesza trzech aktywnych muzyków z Islandii i Wysp Owczych.

Członkami zespołu Ingi Bjarni Trio są:
Ingi Bjarni Skúlason – fortepian
Bárður Reinert Poulsen (The Fjords, Espen Berg Trio) – bas, kontrabas
Magnús Trygvason Eliassen (ADHD, Amiina) – perkusja

Debiutancki album Ingi Bjarni Trio zatytułowany „Fundur” ukazał się 7 września 2018 roku za pośrednictwem amerykańskiej wytwórni Dot Time Records. Tytuł albumu można przetłumaczyć jako „odnalezienie/odkrycie/znaleźć coś„. Inspiracją dla powstania tej muzyki była daleka północ. W interesujący sposób genezę płyty wyjaśnia lider grupy „spojrzeliśmy na północ, na północ, która jest naszym domem, i zastanawialiśmy się co można tam znaleźć. Czy odkryliśmy jakiś związek z naszymi korzeniami? Podjęliśmy próbę opisania tego, do jakich wniosków udało nam się dojść; to jest nasz własny rodzaj muzyki folkowej ze swobodą w  ekspresji – przestrzeni zarówno lirycznej, jak i pełnej improwizacji.” 

Osiem kompozycji wypełniających album Fundur” to mówiąc krótko improwizowany jazz utrzymany w nastrojowym lirycznym klimacie z ciekawymi odniesieniami nie tylko do tradycyjnego jazzu i freejazzowych improwizacji, ale też do nordyckiego folku, funku i bluesa. Materiał przygotowany przez Ingi Bjarni Trio cechują znakomite aranżacje. Z jednej strony bardzo emocjonalne, a z drugiej sprawiające wrażenie posiadania odpowiedniej kontroli instrumentalistów nad ich muzyką. Jest w tej grze jakaś myśl i sens. Aż przyjemnie jest śledzić ich dźwięki, które brzmią czysto i głęboko, wydają się wypływać w sposób naturalny spod palców muzyków. Zaskakujące jest to, że przy tak dużej wielobarwności w zakresie melodii, harmonii, rytmu, tekstury i formy muzykom udaje się utrzymać intymną atmosferę tej muzyki i zachować jej wzruszające piękno. Doskonała synergia dźwięków. 

Każdemu z muzyków Ingi Bjarni Trio należą się specjalne pochwały i oklaski na stojąco. Są twórczy, kreatywni i perfekcyjni. Jestem pod dużym wrażeniem ich fascynującej, pasjonującej i sugestywnej narracji, w której udało się muzykom uchwycić piękno, magię i ducha Skandynawii. Ich gra jest mocno nasycona emocjami, imponuje bogactwem harmonii i trzyma słuchaczy w napięciu. Dodatkowo pobudza wyobraźnię słuchacza, wystarczy przymknąć oczy, a ciemność zaczyna wypełniać się obrazami dalekiej północy. Genialna robota całego zespołu. Genialny jazz.

Fundur” to smakowity kąsek dla wyrafinowanych, jak i okazjonalnych słuchaczy. Muzyka do zasłuchania się. Dzięki takim płytom kocham islandzki jazz. A zapewniam, że islandzki jazz nie śpi!

 

 

Ingi Bjarni Trio :: Fundur

1. Fundur
2. Hlaupa burtu
3. Ţóf
4. Snúđur
5. S306
6. Trump Waltz
7. Sakna norđurljósa
8. Mars

 

 

Ingi Bjarni Trio : website / facebook

Ingi Bjarni Trio :: Fundur (recenzja)
5.0Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów