Japanese Super Shift and the Future Band (znany też jako Japanese Super Shift) to elektroniczno rockowy zespół.
Grupa powstała w 2008 roku jako projekt producenta i instrumentalisty Stefnira Gunnarssona, który jest także wokalistą i gitarzystą alternatywnego zespołu Lada Sport. Muzyk zebrał wokół siebie kilku swoich przyjaciół:
Stefnir Gunnarsson (Lada Sport) – gitara, wokal i syntezatory
Þórður Hermannson – gitara
Friðrik Helgason – perkusja
Mjölnir Gunnarsson – bas (opuścił zespół w 2009 roku)
Friðrik Sigurbjörn Friðriksson (Lada Sport) – bas (od 2009 roku)
Gunnar Jónsson (1860, Bob, Coral, ponadto wydał dwie EPki jako Gunnar Jónsson Collider) – syntezatory
Daníel Freyr Sigurðsson – perkusja
Przez lata 2010 i 2011 zespół Japanese Super Shift and the Future Band pracował nad swoim materiałem i szlifował własne brzmienie w wynajętym garażu w Hafnarfjörður. Koncertował także różnych częściach Islandii.
Debiutem islandzkiego zespołu była EPka „Hitotsu” wydana w 2011 roku, na której znalazło się 6 utworów. Natomiast ich pierwszy pełnowymiarowy album ukazał się w maju 2012 roku nakładem wytwórni Synthadelia Records i nosił tytuł „Futatsu”. Alternatywna twórczość grupy oscylowała wówczas wokół indie rocka z pewnymi wpływami new wave. Można się było tutaj doszukiwać także wpływów takich grup jak Blind Melon, Dinasaur Jr., Pavement.
W lipcu 2014 roku Japanese Super Shift and the Future Band powrócił do nas z nowym materiałem. Ich drugi album zatytułowany „47” podobnie jak poprzedni ukazał się za pośrednictwem wytwórni Synthadelia Records.
Brzmienie nowego albumu różni się znacząco od wcześniejszych płyt grupy. Jest w dużej mierze popowe, ale jednak najbardziej zauważalna zmiana polega na skierowaniu się zespołu w stronę syntezatorów i muzyki elektronicznej. Dźwięk syntezatorów i elektroniczna perkusja stały się podstawową bazą nowego muzycznego wcielenia Japanese Super Shift and the Future Band, chociaż pojawiają się w pewnych momentach także gitary.
Album „47” może i nie jest kamieniem milowym współczesnej elektroniki, ale i tak jest to pozycja godna uwagi i każdego poświęconego jej czasu. Islandzka grupa powróciła z dobrym, dopracowanym i przebojowym materiałem, a to już spore osiągnięcie. Muzyka zawarta na tym krążku ma w sobie dużo luzu, co świadczy o dystansie muzyków do siebie i tego co robią. Nie ma też tutaj sztucznego napuszenia i pozerstwa. Jest za to swoboda i lekkość. Jednocześnie całość sprawia wrażenie materiału bezpretensjonalnego. Płyta jest udanym, dojrzałym i umiejętnym połączeniem popowo elektronicznych brzmień, tanecznych rytmów i ciekawych tekstów.
Japanese Super Shift and the Future Band wyjątkowo zgrabnie żongluje różnymi brzmieniami syntezatorów i elektronicznymi motywami. Brawurowe eksperymenty i ciekawe melodie cieszą niezmiernie. W tym wszystkim fascynujące jest to w jak umiejętny sposób muzykom udało się połączyć w swoim brzmieniu uczucie melancholii z poczuciem radości. Pomimo wspomnianej nuty melancholii jest to kolaż dźwiękowy pełen uroku i lekkości. Dodatkowo zespół serwuje nam również niebanalną podróż sentymentalną do czasów pierwszych klasycznych gier komputerowych i video oraz oldschoolowej elektroniki typowej dla lat 80-tych. Muzyka z płyty „47” uruchamia wspomnienia i uczucia towarzyszące tym czasom i tamtym doświadczeniom.
Japanese Super Shift and the Future Band :: 47
1. Just as Lost (4:10)
2. All the Time (1:48)
3. When It Comes (4:06)
4. Voxotronic (3:56)
5. Son of Younger Than Minus R (4:03)
6. 45 104 (4:07)
7. Full Throttle (2:43)
8. Wonder Twins (3:38)
9. Mutual Regret (3:18)
10. Repeter (4:26)
11. InstantComa (3:22)
Japanese Super Shift and the Future Band : facebook / soundcloud / bandcamp