Jesper Pedersen to duński kompozytor, eksperymentator, performer i pedagog mieszkający od dłuższego czasu w Islandii, w Reykjaviku.
Jesper Pedersen posiada tytuł magistra w dziedzinie technologii muzycznej uzyskany na Aalborg University w Danii. Jako pedagog uczy kompozycji muzyki elektroakustycznej i przedmiotów pokrewnych w Centrum Muzyki Komputerowej w Kópavogur oraz Islandzkiej Akademii Sztuki w Reykjaviku. Ponadto artysta należy do islandzkiego kolektywu kompozytorskiego S.L.Á.T.U.R. i zajmuje się komponowaniem. Gra na różnych instrumentach elektronicznych, w tym na domowym syntezatorze modułowym i thereminie.
Jego prace powstają głównie wyniku eksperymentów na tle muzyki elektronicznej, w których łączy technologię cyfrową i akustyczne instrumenty muzyczne za pomocą oprogramowania służącego do animowanego/graficznego zapisu dźwięków w czasie rzeczywistym. W wielu jego pracach, wizualne i performatywne aspekty utworów są tak samo ważne jak słyszalne. Co więcej, niektóre jego prace mają charakter konceptualny, często inspirowane są zabawą i humorem, a niektóre z nich są po prostu czystą muzyką elektroakustyczną, sztuką dźwiękową lub instalacją. Prace tego artysty wykonywane były na całym świecie przez S.L.Á.T.U.R., Goodiepal and Pals, Iceland Symphony Orchestra, Duo Harpverk, Ensemble Adapter, Ensemble U, The Icelandic Flute Ensemble, Ilan Volkov, Katie Buckley, Ingólfur Vilhjámsson, Áshildur Haraldsdóttir i Tinna Þorsteinsdóttir. Pojawiały się one na różnych festiwalach, w tym m.in. Tectonics Festival, Nordlichter Biennale, Spor Festival, OpenDays, Summartónar, Raflost, Geiger, Sláturtíð, Dark Music Days i Nordic Music Days.
Na swoim koncie Jesper Pedersen ma kilka solowych wydawnictw: „Gongs and Grains” (2017), „The Tower that went for a Walk” (2017), „280318-1 (Nordic House)” (2018), „140418 (livezine)” (2018) i „040518-G” (2018).
21 maja 2020 roku ukazał się najnowszy album Jespera Pedersena zatytułowany „Three by 15”. Materiał ten składa się z trzech autorskich prac artysty, które zostały zarejestrowane w październiku 2019 roku podczas jego improwizowanych występów na żywo. Utwór 1 i 2 nagrywany był podczas Sonikas Festival w Madrycie, a utwór 3 podczas Rask Collective RASK #1 w Reykjaviku. Postprodukcją i masteringiem albumu zajmował się Ryan Ross Smith na przełomie kwietnia i maja 2020 roku. Dodam, że autorem hipnotyzującej okładki omawianej płyty jest Páll Ivan frá Eiðum.
„Three by 15” to w całości album instrumentalny, który można przypisać do gatunku dark ambient, drone, experimental i modular synth. Jak łatwo się można domyśleć, głównym składnikiem ścieżek dźwiękowych Jespera Pedersena są fascynujące brzmienia syntezatorów modularnych. Artysta łączy pasję do muzyki z syntezatorowych maszynach. Za pomocą swoich instrumentów, oscylatorów, filtrów i modulatorów generuje i przekształca sygnały analogowych syntezatorów tworząc w ten sposób nieprawdopodobne i fantastyczne dźwiękowe pejzaże. W swoich nagraniach wykorzystuje również nagrania terenowe (uchwycone w USA i na Grenlandii). Ponadto w kilku fragmentach pojawiają się partie harfy, na której gościnnie zagrała Katie Buckley (Iceland Symphony Orchestra, Björk).
Jesper Pedersen przygotował dla nas czterdzieści pięć minut wyjątkowej i niezwykłej ambientowej medytacji będącej czymś więcej niż tylko muzycznym tłem. Wręcz można odnieść wrażenie, iż autor tej muzyki tworzył ją pod wpływem głębokiego natchnienia. Dzięki czemu odbiorca ma możliwość kontemplowania tej hipnotyzującej ścieżki dźwiękowej w stanie najpełniejszej percepcji i wniknięcia w jej głębię. Artysta posiada nieziemski talent do kreowania porywających falujących tekstur i absorbujących, wyrafinowanych nastrojów, które słuchacz dowolnie wypełnia sobie treścią. Efekt jest imponujący. Zresztą sami sprawdźcie!
Jeśli macie ochotę uwolnić od wszystkich przyziemnych spraw i odlecieć gdzieś daleko, włączcie album „Three by 15” i zamknijcie oczy.
Jesper Pedersen :: Three by 15
1. Rain 15:00
2. Ending in romance 15:00
3. Clavilux 15:00
Jesper Pedersen : facebook / bandcamp / soundcloud / slatur.is