9 listopada 2018 roku za pośrednictwem wytwórni Sony Classical ukazał się album zatytułowany „The Last Kingdom (Original Television Soundtrack)” nagrany przez Johna Lunna i Eivør Pálsdóttir.

John Lunn to szkocki kompozytor, który najbardziej znany jest ze swojej oprawy muzycznej do seriali „Downton Abbey”, „The White Queen” i „Shetland”. Eivør Pálsdóttir to pochodząca z Wysp Owczych wokalistka, autorka tekstów i kompozytorka, której czytelnikom naszego portalu chyba nie trzeba szczegółowo przedstawiać.

The Last Kingdom (Original Television Soundtrack)” to poniekąd ścieżka dźwiękowa do brytyjskiego telewizyjnego serialu fabularnego o tym samym tytule, który w Polsce emitowany jest na platformie Netflix pod tytułem „Upadek Królestwa”. Pierwsza seria ośmiu odcinków miała swoją premierę a jesień 2015 roku na BBC America, a następnie pojawiła się na BBC Two w Wielkiej Brytanii. Druga seria ośmiu odcinków wystartowała w BBC Two w Wielkiej Brytanii w marcu 2017 roku, wówczas współprodukcją filmu zajął się Netflix. Trzeci sezon będzie miał premierę 19 listopada br. na Netflix. Dodam, że serial ten jest adaptacją (zaadaptowany przez wielokrotnie nagradzanego scenarzystę Stephena Butcharda) bestsellerowego książkowego cyklu „Wojny Wikingów” (ang. Saxon Stories) autorstwa Bernarda Cornwella, opowiadającego o konfliktach między Wikingami a Saksonami, między wiarą chrześcijańską i pogańską, o kulturowych napięciach, etc. Akcja powieści toczy się w drugiej połowie IX wieku i koncentruje się głównie na historii syna saskiego szlachcica, Uhtreda z Bebbanburga (w tej roli Alexander Dreymon), który po śmierci rodziców został porwany, a następnie wychowany przez Wikingów.

Teraz wyjaśnię dlaczego w akapicie powyżej napisałem, że „The Last Kingdom (Original Television Soundtrack)” to PONIEKĄD ścieżka dźwiękowa do serialu „Upadek Królestwa”. Otóż po pierwsze pomysł wydania tego albumu wyszedł od studia Carnival Films, a nie od jego twórców. John Lunn i Eivør Pálsdóttir dostali propozycję wybrania jakiejś części kompozycji spośród całego materiału, który wcześniej nagrali. No, ale jak przystało na ambitnych i kreatywnych artystów, para muzyków poszła o krok dalej i przygotowała zupełnie nowy materiał osadzony w duchu i konwencji serialu oraz wcześniejszych kompozycji. Kompozytorzy doszli do wniosku, że ta muzyka ma znacznie więcej do powiedzenia i może być przeniesiona poza medium filmu. Oczywiście na płycie usłyszymy główne tematy i fragmenty znane z serialu (nagrane na nowo od podstaw i w nieco zmienionej formie), ale większości muzyki nie uświadczymy w filmie.

W tym miejscu mała dygresja na temat tego jak doszło do tego, że John Lunn połączył swoje siły z talentem Eivør Pálsdóttir. Mówi się o tym, że kompozytor zachwycił się farerską wokalistką po tym, jak na kanale YouTube zobaczył wykonanie jej utworu „Trøllabundin”. John natychmiast zdał sobie sprawę z tego, że barwa głosu i wokalne możliwości Eivør są integralną częścią jego koncepcji.

Wróćmy do soundtracku „The Last Kingdom (Original Television Soundtrack)”, w przypadku którego bardzo ciekawe jest już samo podejście kompozytorskie do stworzenia dźwiękowej przeszłości, z którą tutaj mamy do czynienia. Pamiętajmy, że znajdujemy się w IX wiecznej Anglii, wrzuceni pomiędzy świat Wikingów i Saksonów. John Lunn dokonał dość nietypowego wyboru jeśli chodzi o użyte instrumentów oraz formę przygotowanych aranżacji. Zamiast tradycyjnej klasycznej orkiestry, mamy tutaj dosyć eksperymentatorskie połączenie analogowych syntezatorów z elektronicznymi brzmieniami, a także bębnami i inne instrumentami perkusyjnmi. Pozornie może wydawać się to dziwne, ale zapewniam, że efekt jest bardzo atrakcyjny i intrygujący. Bezsprzecznie swój udział w tym ma także Eivør Pálsdóttir. Jej charakterystyczny głos i stylizowane partie wokalne utrzymane są w duchu nordycko-celtyckim. W jej emocjonalnym i sugestywnym śpiewie wyczuwalne są odniesienia się do elementu kulturowego, orientalizmu i etno.   

John Lunn i Eivør Pálsdóttir stworzyli unikalny pejzaż dźwiękowy, który swoim tajemniczym klimatem i atmosferą przywołuje nastrój i krajobraz czasów dawnych, innych i odległych. Odniesienia do charakterystycznej kultury skandynawskie, nawiązania do nordic folk, muzyki neoklasycznej, celtyckiej oraz brzmienia retro elektroniki, w tym syntezatorowe pasaże i użyte elementy ambient w zespoleniu ze śpiewem farerskiej wokalistki tworzą zniewalającą i hipnotyzującą całość. Jedno jest pewne. Soundtrack „The Last Kingdom (Original Television Soundtrack)” posiada to „coś”, co pozwala utożsamiać tę muzykę z daleką północą. Ścieżka dźwiękowa umożliwia wniknięcie w nordycką i wikińską kulturę.

 

 

John Lunn and Eivør :: The Last Kingdom (Original Television Soundtrack)

1. The Last Kingdom 5:23
2. Lívstræðrir 5:18
3. Lighting The Beacons 4:38
4. Helig 4:26
5. Destiny Is All 4:45
6. Icicle 5:35
7. The Hall Of The Fallen 5:56
8. Aeternum 7:05
9. Bloody Moon 6:41
10. My England 5:24

 

 

Eivør : website / facebook / bandcamp / spotify
John Lunn : website / facebook / soundcloud




John Lunn and Eivør :: The Last Kingdom (recenzja)
5.0Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów