Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się to co robimy i chciałbyś nam dać o tym znać, możesz po prostu postawić nam kawę. Będzie nam miło. Poczujemy się lepiej i zmotywuje nas to do dalszego pisania.

Blackport.

21 stycznia 2022 roku na rynku ukazała się ścieżka dźwiękowa do islandzkiego serialu telewizyjnego „Blackport”, którą napisali Kjartan Holm i Herdís Stefánsdóttir.  

Za scenariusz i reżyserię „Blackport” odpowiada Gísli Örn Garðarsson („Ragnarök”) i Björn Hlynur Haraldsson („The Witcher”), którzy wraz z Naną Alfredsdóttir są również producentami serialu. W obsadzie filmu znajduje się m.in. Nína Dögg Filippusdóttir („Fangar”), Steinunn Ólína Þorsteinsdóttir i Ingvar Eggert Sigurdsson.  Warto wspomnieć o tym, że „Blackport” to pierwsza koprodukcja ekskluzywnego francusko-niemieckiego kanału ARTE i islandzkiego nadawcy publicznego RUV. Dodam, iż serial zdobył główną nagrodę w międzynarodowym konkursie na 2021 Series Mania – pierwszej fizycznej edycji francuskiego festiwalu telewizyjnego i wydarzenia branżowego od ponad dwóch lat. Film był wcześniej prezentowany na sesjach Co-Pro Pitching Series Mania Forum we współpracy z Berlinale Co-Pro Series.

Blackport” to thriller polityczny o islandzkim przemyśle rybackim, który nakręcony został w trakcie trwania pandemii w Reykjaviku i na Fiordach Zachodnich. Akcja serialu rozgrywa w małej nadmorskiej wiosce i jest inspirowana prawdziwymi wydarzeniami. Filmowa opowieść osadzona jest na tle wydarzeń historycznych, które ukształtowały Islandię w latach 80-tych i 90-tych XX wieku, kiedy przemysł rybny kwitł na Islandii. Serial opowiada o losach młodego małżeństwa, które wraz z grupą przyjaciół buduje małe imperium rybackie. Jednak w pewnym momencie nasi bohaterowie uświadamiają sobie, że ich źródło utrzymania jest zagrożone, kiedy rząd zaczyna egzekwować restrykcyjne kwoty połowowe. Z tego powodu w ich życiu pojawia się coraz więcej poważnych problemów i trudności.

Jak wspomniałem na wstępie autorami ścieżki dźwiękowej do „Blackport” są islandzcy kompozytorzy Kjartan Holm i Herdís Stefánsdóttir. Ukazała się ona za pośrednictwem wytwórni INNI.

Kjartan Holm jest kompozytorem i muzykiem mieszkającym w Reykjaviku. Komponował muzykę do filmów i dla telewizji, tworzył również muzykę do spektakli teatralnych i tanecznych, aranżował i pisał muzykę dla różnych grup muzycznych oraz komponował muzykę do gier wideo. W 2020 roku wydał swój solowy album „Amusics”, który został bardzo dobrze przyjęty przez środowisko muzyczne i słuchaczy. Artysta często pracuje z progresywną obróbką materiału tonalnego, co widać w jego pracach. Jest zapalonym badaczem szumu i hałasu oraz jego wpływu na organizm i mózg człowieka. Muzyk posiada tytuł licencjata w zakresie kompozycji klasycznych. Kjartan jest także gitarzystą, członkiem i współzałożycielem post rockowego zespołu For a Minor Reflection oraz eksperymentalnego projektu FLÓÓÐ. Na marginesie dodam, że jego bratem jest Georg Holm z Sigur Rós. Kjartan znany jest także ze współpracy choćby z Jóhannem Jóhannssonem, Hildur Guðnadóttir, Sigur Rós czy Ólafurem Arnaldsem.

Herdís Stefánsdóttir jest kompozytorką muzyki do multimediów, autorką tekstów i muzykiem elektronicznym. Urodziła się na Islandii, ale dorastała również w Szwecji. Zaś obecnie dzieli czas między Los Angeles a Reykjavik, gdzie pracuje jako kompozytorka. Jako małe dziecko bardzo lubiła muzykę klasyczną, jej ulubionymi kompozytorami byli Grieg, Czajkowski i Beethoven. Jako nastolatka zaczęła zajmować się muzyką elektroniczną, była zachwycona albumami Portishead „Dummy” i Air „Moon Safari”, miała też kilka starszych płyt z lat 70-tych, które podarował jej ojciec. Później artystka zaczęła zagłębiać się w bardziej eksperymentalne elektroniczne rzeczy. Jej działania kompozytorskie obejmują szereg różnorodnych dziedzin, w tym instalacje w muzeach, taniec, teatr i odnoszący sukcesy electro popowy duet East Of My Mouth (na koncie ma EPkę z 2017 roku), z którym występowała na SxSW, Eurosonic Noorderslag, KEXP, Sonar Reykjavík i Iceland Airwaves. Herdís ukończyła studia magisterskie z muzyki filmowej na New York University w 2017 roku. Od czasu ukończenia studiów napisała muzykę do dwóch filmów fabularnych, serialu HBO i kilku filmów krótkometrażowych. Wśród jej ścieżek dźwiękowych znalazły się „Ry Russo – Young” MGM/Warner Bros., „The Sun Is Also A Star” oraz serial HBO „We’re Here”. Islandka była nominowana do nagrody Icelandic Music Awards za muzykę do filmu „The Sun Is Also A Star”. Ponadto współpracowała z Jóhannem Jóhannssonem, gdy tworzył muzykę filmową do „Arrival” (2016). 

Odnosząc się do ścieżki dźwiękowej do serialu „Blackport” już na początku zaznaczę, że jest ona atrakcyjną pozycją w odbiorze autonomicznym i funkcjonuje bardzo dobrze w oderwaniu od obrazu. Ten soundtrack potrafi dać dużo satysfakcji. Trzeba jednak wiedzieć, że muzyka Kjartana i Herdís stawia przede wszystkim  na powolne budowanie atmosfery, nastroju i napięcia, aniżeli na rozrywkę, sensację i akcję. Kompozycje przypominają mariaż różnych stylistyk. Mamy tutaj imponujący temat przewodni, który spaja całość, i piękne filmowe partytury rozpisane na instrumenty smyczkowe i dęte oraz chórki. Mamy ciekawe i magiczne motywy klawiszowe i syntezatorowe. Doświadczymy również nawiązań do elektronicznego minimalizmu i ambientu, niebanalnych rozwiązań melodycznych oraz innych fascynujących i unikalnych eksperymentów – pojawiają się różnorakie tonalne dźwięki, szumy, trzaski, echa i odgłosy nawiedzonego hałasu. Wszystkie te elementy uzupełniają się wprost rewelacyjnie. Nie ma tu absolutnie żadnych zgrzytów. Brzmi intrygująco? I tak też jest w istocie. Kompozytorzy umiejętnie łączą tu tradycyjne, żywe instrumenty z syntetycznymi brzmieniami, które hipnotyzują nasze uszy. Artyści w przygotowanej pracy kapitalnie operują barwami, światłem, cieniami, brzmieniami, nastrojami oraz emocjami słuchacza. Wszystko umiejętnie balansuje pomiędzy piękną i intymną liryką, niekiedy wręcz o czarującym i romantycznym zacięciu, charakterystyczną islandzką melancholią, a bardziej dosadnymi i posępnymi tematami oraz mrocznymi i niepokojącymi nutami, które podkreślają zarówno wagę rozgrywających się w filmie wydarzeń, jak i wewnętrzne rozterki bohaterów, w tym wyczekiwanie na nieuniknione, uczucie napięcia i lęku. Efekt finalny przechodzi najśmielsze oczekiwania.

Niewątpliwie „Blackport” to niebanalna i inspirująca ścieżka filmowa, muzyka kreatywna, a przy tym pozbawiona choćby grama fałszu. Warto poświęcić jej czas. Naprawdę bez problemu można się w tej ilustracji zakochać. Słucha się jej wybornie, nawet nie znając w pełni ekranowego kontekstu tych nagrań. Kjartan Holm i Herdís Stefánsdóttir spisali się wyśmienicie jako kompozytorzy muzyki filmowej.

 


Kjartan Holm & Herdís Stefánsdóttir :: Blackport (OST) 

  1. Annað Tækifæri 02:07
  2. Main Theme – Verbúðin 02:01
  3. Launaþrælar 04:48
  4. Sjávarháski 02:40
  5. Heimkoman 02:33
  6. Borinn til grafar 01:47
  7. Skipsbrot 01:18
  8. Þorpið 01:18
  9. Gamlir draugar 02:11
  10. Amen 01:54
  11. Vestfjarðarnornin 02:25
  12. Fjölskyldufundur 02:43
  13. Það fallegasta í heimi 01:43
  14. Verbúðarvals 01:07
  15. Innbrot 02:11
  16. Alltaf með áhyggjur 00:57

 

Kjartan Holm : website / bandcamp
Herdís Stefánsdóttir : website / soundcloud

Kjartan Holm & Herdís Stefánsdóttir :: Blackport (OST) (soundtrack)
5.0Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów