Kjass to jazzowy projekt muzyczny, a także pseudonim artystyczny jego założycielki wokalistki i autorki tekstów Fanney Kristjáns Snjólaugardóttir.

 

W skład zespołu Kjass wchodzą:

Fanney Kristjáns Snjólaugardóttir – wokal
Anna Gréta Sigurðardóttir – fortepian
Óskar Kjartansson – perkusja
Mikael Máni Ásmundsson – gitara
Birgir Steinn Theodorsson – bas

© Nanna Dís

Na początek kilka słów na temat tych młodych i utalentowanych muzyków. Fanney Kristjáns Snjólaugardóttir jest piosenkarką i autorką piosenek. Pochodzi z miasteczka Akureyri mieszczącego się na północy Islandii. Urodziła się nad jeziorem Mývatn, pięknym miejscem znanym z bogatej historii, kultury muzyki i śpiewu. Fanney uczyła się śpiewu jazzowego w szkole muzycznej FÍH, gdzie otrzymała stypendium z funduszu Vilhjálmura Vilhjálmssona. Od 2012 roku artystka zajmuje się aranżowaniem i śpiewaniem jazzu i muzyki folkowej. W 2017 roku skomponowała muzykę do filmu dokumentalnego „Jump”. Anna Gréta Sigurðardóttir jest pianistką jazzową mieszkającą aktualnie w Sztokholmie. Została nagrodzona w 2014 roku podczas Icelandic Music Awards jako najbardziej obiecujący muzykiem jazzowy roku. Obecnie studiuje w Kungliga Musikhögskolan w Sztokholmie. Występuje regularnie na koncertach w Szwecji i Islandii wraz z najbardziej cenionymi muzykami jazzowymi z kraju. Óskar Kjartansson jest profesjonalnym perkusistą mieszkającym w Reykjaviku, gdzie gra w takich zespołach jak m.in. DÓH trio, Skarkali i Óregla. Występował na Reykjavík Jazz Festival i Iceland Airwaves. Mikael Máni Ásmundsson ukończył wiosną tego roku Konserwatorium Muzuczne w Amsterdamie. Jest jednym z najbardziej obiecujących islandzkich gitarzystów. Wraz z piosenkarką Mariną Ósk wydał tego lata album „Beint heim”, który został dobrze przyjęty i otrzymał nominację do islandzkiej nagrody Music Music Awards 2018. Basista Birgir Steinn Theodorsson studiuje w Jazz Institute w Berlinie. Regularnie występuje z innymi muzykami na muzycznych scenach w Berlinie i Reykjavíku. Występował także na różnych festiwalach, w tym na Jam days w Odense w Danii, na Festiwalu Jazzowym w Reykjavíku, Iceland Airwaves i Hammond Festival w Djúpivogur.

© Nanna Dís

Zespół Kjass we wrześniu 2018 roku zadebiutował albumem „Rætur”. Prace nad tym krążkiem rozpoczęły się jeszcze w 2012 roku. Ostatnie utwory nagrano natomiast w 2017 roku. Wówczas do nagrań dołączył gościnnie islandzki jazzowy kontrabasista Tómas R. Einarsson, który zagrał w trzech utworach. Muzyk znany jest w Islandii szczególnie ze swojej muzyki jazzowej i zamiłowania do jazzu latynoskiego.  występuje w trzech utworach na płycie. Artysta wydał dotychczas ponad 20 albumów i wykonywał swoją muzykę na całym świecie. Jako ciekawostkę powiem, że Tómas i Fanney poznali się, gdy wokalistka wystąpiła na jednym z jego albumów „Mannabörn”, z zespołem wokalnym Sönghópurinn við Tjörnina.

Nagrywaniem i miksowaniem debiutanckiej płyty Kjass zajmował się Róbert Steingrímsson, zaś jego mastering wykonał Haffi Tempo. Tytuł albumu „Rætur” oznacza Korzenie. Siedem kompozycji budujących ten krążek odnosi się do głębokiego związku człowieka z naturą i społeczności, w której się wychował. Brzmienie tej muzyki łączy w sobie inspiracje muzyków jazzem współczesnym, soft jazzem i islandzką muzyką folkową.

Islandzki kwintet jest wspaniale zintegrowany, czuć i słychać, że jego członkowie grają ze sobą od kilku lat. Pochwalić należy muzyków za duże umiejętności wykonawcze. Pierwszoplanową rolę w zespole odgrywa wokalistka Fanney oraz  pianistka Anna Gréta. Najczęściej to partie wokalne i fortepianowe stanowią kręgosłup kompozycji. Fanney śpiewa w sposób lekki, swobodny i delikatny, ale równocześnie bardzo wrażliwy i emocjonalny. Ma talent do tworzenia ujmujących wdziękiem harmonii, tak kojących, jak i przyprawiających o przyjemne dreszcze. Podobnie dźwięki fortepianu brzmią naturalnie, sugestywnie i magnetycznie. Anna Gréta cudownie zamienia swoje myśli i uczucia na intrygujące i połyskujące frazy, które po pierwsze z łatwością wciągają słuchacza w nierealny świat tej muzyki, a po drugie stanowią odpowiednią przestrzeń dla pozostałego instrumentarium. Co zaś się tyczy pozostałych muzyków to również i oni pokazują niezwykły talent do tworzenia ciekawych linii melodycznych i rytmicznych. Przy okazji zadziwiająco dojrzałych i precyzyjnie zaaranżowanych. Studyjny spec oddał wszelkie subtelności warsztatu wykonawczego.

Jak nietrudno się więc domyśleć, większość repertuaru Kjass utrzymana jest w subtelnym, melancholijnym nastroju i kameralnym, intymnym tonie kojarzonym z balladami. Dodatkowo nad całością materiału z „Rætur” unosi się aura mistycznego islandzkiego folkloru. W efekcie uprawiany przez islandzki kwintet jazz czaruje nas nie tylko swoim klimatem, ale również gładzącymi ucho harmoniami.

 

 

 

Kjass :: Rætur

01. Vor
02. Nú Sefur Jörðin Sumargræn
03. Abba-Labba-Lá
04. Fjalladrottning Móðir Mín
05. Bænahringur
06. Nú Vil Ég Enn í Nafni þínu
07. Krummi Svaf í Klettagjá

 

 

 

Kjass : facebook / spotify

Kjass :: Rætur (recenzja)
4.7Wynik ogólny
Ocena czytelników 1 Głosuj