IMG_4910

Muzyk Kristján Hrannar (pełne nazwisko Kristján Hrannar Pálsson) urodził się w w 1987 roku w Reykjaviku.

Jak to często bywa w przypadku islandzkich muzyków, Kristján swoją przygodę z muzyką rozpoczął bardzo wcześnie. Kształcił się muzycznie między innymi na kierunku jazzowym, w klasie fortepianu. Występował również w niezliczonej ilości zespołów grających różnorodną muzykę – od popu, przez folk i rock progresywny, aż do jazzu.

Artysta był również członkiem (w latach 2010-2012r.) i założycielem znanego i lubianego indie-folkowego zespołu o nazwie 1860. W tym zespole odpowiadał za większość tekstów, komponował także muzykę. Udzielał się również wokalnie i grał między innymi na fortepianie, kontrabasie, gitarze i akordeonie.

W sierpniu 2013 roku Kristján Hrannar wydał swój debiutancki solowy album zatytułowany „Anno 2013”. Płyta została wyprodukowana przez Janusa Rasmussena (z Bloodgroup, Kiasmos).

IMG_4990

W nagraniach obok artysty pojawiło się kilku gości:

Sunna Þórisdóttir – wokal („Við Skjáinn”),
Nina Salvarar – wokal („1922”),
Gunnar Jonsson – bas, mandolina i gitara („Marmarafuglinn”),
Daniel Fridrik Böðvarsson – bas i gitara („Við Skjáinn”).

Niewątpliwie największym atutem muzyki zawartej na „Anno 2013” jest jej łagodne i zmysłowe analogowe brzmienie. Partie fortepianu odpowiadają tutaj za niemal całą sferę harmoniczną i melodyczną. Nie sposób zignorować też subtelnej, zwiewnej elektroniki i gładkiego dźwięku syntezatorów. Mimo wykorzystania instrumentów elektronicznych płyta zachowuje ciepłe brzmienie i melancholijny, rozmarzony klimat.

Album „Anno 2013” jest w tym samym stopniu cudny, co i wyjątkowy. Muzyka płynie sobie przyjemnie bez żadnego nadęcia. Utwory zachowują jednak niezwykłą elegancję lśniąc i mieniąc się muzycznymi odcieniami – soul, blues, jazz, chill-out. Sprawiają, że pod powiekami snują się przyjemne obrazy.

Poszczególne utwory tworzą rodzaj senno-rozmarzonej atmosfery. Pojawiają się i znikają jak miraże. Wydają się chwilowe i ulotne. Wprawdzie czasem senny klimat schodzi na drugi plan, a wtedy dominujący staje się chwytliwy rytm i pojawiają się odniesienia do lat 80-tych w brzmieniu syntezatorów i programowanej perkusji. Za każdym razem jednak widoczna jest dbałość kompozytora o melodie i aranżacje.

Kristján wykonuje swoje teksty w języku islandzkim. Jego subtelny i rozdzierająco smutny głos umiejętnie akcentuje wszystkie emocje i uczucia, które wymagają wyróżnienia. Partie wokalne są niebywale wyrafinowane.

Na debiutanckim solowym albumie Kristjána pojawia się dużo pomysłów na lekkie i ciekawe granie, którego przyjemnie się słucha. Album nie rości sobie praw do zmieniania czyjegokolwiek życia czy historii muzyki, ale jest bardzo przyjemnym wydawnictwem, skutecznie relaksującym i odprężającym. Można odnieść wrażenie, że kompozytor szukał swoich inspiracji w ciszy.

 

 

Kristján Hrannar :: Anno 2013

1. Bréf úr Framtíðinni (3:28)
2. Við Skjáinn (4:00)
3. Vínyllagið I (3:27)
4. Lausamjöll (3:19)
5. Flóttinn (3:42)
6. Veröldin (3:27)
7. Vínyllagið II (3:38)
8. 1922 (4:00)
9. Marmarafuglinn (3:35)
10. 0011110000110011 (3:29)

 

 
Kristján Hrannar : website / facebook / soundcloud

Kristján Hrannar :: Anno 2013 (recenzja)
4.4Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów