Wersja audio recenzji albumu
Kvonn :: Einglarót
Kvonn to jedna z ważniejszych grup folkowych Wysp Owczych, która zdecydowanie zasługuje na uwagę.
Nazwa zespołu jest farerskim odpowiednikiem imienia Angelika i jest ona tutaj nie przypadkowa. Założycielką Kvonn jest utalentowana skrzypaczka Angelika Nielsen. Artystka urodziła się w Vestmanna w 1983 roku, a na skrzypcach zaczęła grać w wieku zaledwie 3 lat. No, ale to nie dziwne, gdyż dorastała w rodzinie pełnej muzyków. Już jako nastolatka studiowała muzykę w Reykjaviku i Kopenhadze. Obecnie jest wiodącą skrzypaczką Wysp Owczych. W jej głównym polu muzycznych zainteresowań znajduje się tradycyjna muzyka folkowa, jak również muzyka klasyczna i jazz.
Angelika jest stałym członkiem Faroese Symphony Orchestra oraz zespołu Aldubáran. Ponadto współpracuje i tworzy muzykę dla takich grup jak Yggdrasil i Norðan. A wraz z Thomasem Loefke tworzą interesujący duet Kalled. W przeszłości grała również w zespole Spælimenninir.
Farerska skrzypaczka jako solistka oraz wraz z wymienionymi grupami koncertowała we wszystkich krajach skandynawskich, europejskich, USA, Australii, Japonii i na Grenlandii. Powróćmy jednak do zespołu Kvonn. W jego składzie pojawiają się także inni ważni dla sceny muzycznej Wysp Owczych artyści:
Sharon Weiss – nagrywarka
Ívar Bærentsen – mandolina, gitara
Kristian Blak – fortepian
Mikael Blak – bas
Twórczość zespołu Kvonn koncentruje się na klasycznej i współczesnej tradycyjnej muzyce folkowej pochodzącej ze Skandynawii i Wysp Szetlandzkich. Jej głównymi autorami są Angelika i Ívar. Zespół przedstawia również farerskie pieśni z XVIII w. pochodzące z zapisów muzyka i wokalisty Jensa Christiana Svabo.
Na swoim koncie Kvonn ma dwa albumy. Debiutancki krążek “Hvonn” miał swoją premierę w 2007 roku za pośrednictwem wytwórni Tutl Records. Na marginesie powiem, że tytuł albumu to farerskie określenie rośliny, której łacińska nazwa brzmi „angelica archangelica„.
Ich drugi album zatytułowany “Einglarót” był wydany w 2015 roku. Materiał na płytę nagrano w styczniu 2014 roku w Studio Bloch w Tórshavn. Jego produkcją zajmował się Kristian Blak. Natomiast miksowanie i mastering wykonał Finnur Hansen w swoim studio w Tórshavn.
“Einglarót” (ang. „Angel-root”, roślina, której kilka gatunków rośnie na Wyspach Owczych) to w całości muzyka instrumentalna. Wyraźnie i bez żadnych wątpliwości inspirowana rodzimą tradycją i dziedzictwem kulturowym Wysp Owczych, co ma swoje bezpośrednie odzwierciedlenie w brzmieniu muzyki. Kvonn sięga głęboko do korzeni ojczystej ludowości, a następnie z niebywałą precyzją i gracją tworzy własne folkowe dźwięki. Jedne z kompozycji są majestatyczne i niezwykłe jak przyroda archipelagu, inne mają postać romantycznych i nastrojowych ballad, a jeszcze kolejne brzmią jakby były akompaniamentem dla radosnych średniowiecznych tańców. Cały zestaw wygląda nader ciekawie. To porcja inteligentnie zaaranżowanej i przejmująco zagranej muzyki dawnej.
Kvonn tworząc coś oryginalnego i indywidualnego ponownie przygotował intrygujący album. “Einglarót” jest płytą bardzo udaną. W jej finezyjnych dźwiękach Kvonn unosi się duch dawnych pieśni i delikatna mgiełka farerskich malowniczych krajobrazów. Piękno wielu detali tej muzyki tworzy jedną wielką sztukę najwyższych lotów.
“Einglarót” to ważne wydawnictwo umacniające obraz tradycyjnej muzyki Wysp Owczych na świecie. Z pewnością jest to pozycja wartościowa, nie tylko dla kolekcjonerów akustycznych brzmień folkowych.
Kvonn :: Einglarót
1. Fagnadur fil Svabo
2. Mandola Jig / Bjartmanr’s Jig / Rebekka’s Reel
3. Vanilza & Andrzej
4. Her er gott at dansa
5. Vigdisa reinlendari
6. Annad land
7. Kari Sverrisson
8. Mollers Menuet
9. Polska
10. Auld Swaara
11. Marin Sofia og Kjartan
12. Dogg og Sproti
Kvonn : myspace