Nordic Affect to islandzki, w całości żeński, muzyczny projekt, czy też mini orkiestra, która została założona w 2005 roku przez skrzypaczkę Halla Steinunn Stefánsdóttir (z Amiina).
Skład orkiestry Nordic Affect:
Halla Steinunn Stefánsdóttir – skrzypce
Guðrún Hrund Harðardóttir – altówka
Hanna Loftsdóttir – wiolonczela
Guðrún Óskarsdóttir – klawesyn
The Chicago Reader opisują islandzki projekt Nordic Affect następującymi słowami – „Kilkadziesiąt lat temu Sugarcubes pokazał reszcie światu, że islandzki rock posiada swój własny i oryginalny styl – teraz Nordic Affect obiecują zrobić to samo dla rodzimej sceny newmusic”.
Jeśli jesteście zainteresowani genezą powstania Nordic Affect i jego historią, to odsyłam Was do recenzji poprzedniego wydawnictwa projektu, który nosi tytuł „Clockworking” (2015; recenzja tutaj).
Natomiast dziś opowiemy sobie o najnowszym wydawnictwie Nordic Affect noszącym tytuł „Raindamage”, które ukazało się w marcu 2017 roku. Na marginesie dodam, że materiał na płytę został nagrany w Greenhouse Studios przez Paula Evansa i Valgeira Sigurðssona, który zajął się również miksowaniem i masteringiem albumu.
Początków projektu „Raindamage” należy doszukiwać się w koncercie zatytułowanym Flow, który odbył się już jakiś czas temu, podczas którego panie z Nordic Affect wykonały premierowo kompozycje napisane przez trzech słynnych kompozytorów: Úlfur Hansson, Valgeir Sigurðsson i Hlynur A. Vilmarsson.
Valgeir Sigurðsson to islandzki kompozytor i producent. Jest również dyrektorem wytwórni Bedroom Community, którą założył w 2006 roku wraz z takimi artystami jak Nico Muhly, Ben Frost, Paul Corley, Sam Amidon i Daniel Bjarnason. Artysta współpracował dotychczas z takimi osobistościami świata muzyki jak np. Björk, Bonnie ‚Prince’ Billy, Feist, Damon Albarn, CocoRosie, Sigur Rós, Johann Jóhannsson, Brian Eno, Tim Hecker, Anohni, Oneohtrix Point Never, Alarm Will Sound.
Hlynur Aðils Vilmarsson cieszy się zróżnicowaną karierę muzyczną, z jednej strony jako członek islandzkich zespołów rockowych, a z drugiej jako kompozytor kolektywu s.l.á.t.u.r.. Cechuje do zamiłowanie i pasja do eksperymentowania, jego praca została również rozszerzona i obejmuje sferę technologii na platformie LornaLab (Reykjavík Media Lab).
Úlfur Hansson zaznaczył swoją obecność na scenie muzycznej jako producent muzyki elektronicznej, jako wyśmienity improwizator oraz jako kompozytor muzyki dla orkiestry. Muzyk ukończył studia o kierunku kompozycja na uczelni Mills College (CA), a jego praca przyniosła mu zwycięstwo w kategorii młodego kompozytora w 2013 roku podczas International Rostrum of Composers. Przygotowywał muzykę dla Tectonics Festival prowadzonego przez Ilana Volkova i projektu Kronos Quartet („Fifty for the Future”).
Ale powróćmy jeszcze na chwilę do przytoczonego wcześniej wydarzenia Flow, którego współorganizatorką i kuratorką była m.in. Halla Steinunn Stefánsdóttir. To wydarzenie odbyło się w ramach Reykjavik Arts Festival w 2014 roku, w bibliotece Roni Horn’s Library of Water w miejscowości Stykkishólmur. Od tego czasu założycielka Nordic Affect bacznie przyglądała się dalszym pracom powyższych kompozytorów, a szczególnie twórczości Valgeir Sigurðsson, z którym artystka pragnęła dalej współpracować. Poniekąd udało się to już przy poprzedniej płycie Nordic Affect, bo przypomnę, że materiał album „Clockworking” został zmiksowany i zmasterowany przez wspomnianego Valgeira Sigurðssona.
Dlatego siłą rzeczy pojawił się pomysł na to, aby zespół Nordic Affect połączył ponownie swoje siły z islandzkimi kompozytorami (zresztą czynił to już poprzednio, ale z innymi artystami) i w kolaboracji przygotował swój nowy album. W konsekwencji na albumie „Raindamage” znalazły się trzy kompozycje przedstawione podczas wspomnianego wydarzenia Flow, jak również trzech nowe elektroniczne kompozycje wykonane przez samych kompozytorów, czyli Valgeira Sigurðssona, Úlfura Hanssona i Hlynura A. Vilmarssona.
Podjęcie współpracy zespołu Nordic Affect z kompozytorami zewnętrznymi przyczynia się nie tylko do rozwoju twórczości projektu oraz rozwoju brzmienia ich muzyki, ale również do rozwoju samych muzyków. Jak zauważa John-Steiner – „dzięki współpracy możemy przekraczać ograniczenia jakie narzuca nam biologia, czas, przyzwyczajenia i uzyskać pełniejszy obraz siebie, wykraczający poza ograniczenia i talent wyizolowanej jednostki”.
Stąd muzyka jaką proponuje nam na swoich wydawnictwach Nordic Affect nie zna granic ani ograniczeń. A najnowsza propozycja w postaci płyty „Raindamage” dobitnie wpisuje się w pogląd głoszony przez słynnego kompozytora, improwizatora i eksperymentatora Johna Cage’a, który pod koniec swego życia powiedział, że: „Żyjemy w czasach, tak sądzę, w których nie ma jednego głównego nurtu, ale jest wielu równych strumieni”.
Najnowsza produkcja Nordic Affect odzwierciedla silne wpływy eksperymentalną muzyką elektroniczną, jak również muzyką z gatunku noise, drone i neoclassical. Nad całością unosi się duch muzyki improwizowanej, czy też mówiąc bardziej poetycko – muzyki intuicyjnej. Jeśli ktoś nie zna dotychczasowej twórczości islandzkiego projektu to od razu mówię, że generalnie nie należy podchodzić do albumu „Raindamage” jak do standardowej produkcji muzycznej. Bo w przeciwnym wypadku czeka was rozczarowanie. „Raindamage” to dzieło o dużych ambicjach i takim samym poziomie bezkompromisowości, a przez to nie należy do najłatwiejszych i najbardziej łatwostrawnych dań muzycznych.
To co proponuje nam Nordic Affect nie jest zbiorem piosenek, które można sobie wrzucić na playlistę. Nie doświadczycie tu słodkich melodii. Dźwięki na tej płycie przypominają momentami zbłąkane i niespokojne dusze szukające schronienia. „Raindamage” to raczej odważna, a zarazem osobliwa muzyczna narracja – wielowątkowa, mocno zaskakująca i intrygująca – która nie ma konkretnego kształtu ani formy, a która z pewnością wymaga cierpliwości i uwagi. Polecam!
Nordic Affect :: Raindamage
1. Raindamage 4’ 44
(Valgeir Sigurðsson | skrzypce, wiolonczela, altówka, elektronika)
2. Þýð 9’ 20
(Úlfur Hansson | skrzypce, wiolonczela, altówka, śpiew)
3. noa::ems 5’ 36
(Hlynur Aðils Vilmarsson | elektronika)
4. Antigravity 4’ 40
(Valgeir Sigurðsson | elektronika)
5. [:n:] 9’ 48
(Hlynur Aðils Vilmarsson | skrzypce, wiolonczela, altówka, klawesyn)
6. Skin continuum 4’ 58
(Úlfur Hansson | elektronika)
Nordic Affect : website / facebook / soundcloud