Subminimal to elektroniczny projekt tworzony przez islandzkiego kompozytora i producenta Tjörvi Óskarssona.
W ramach projektu Subminimal ukazało się do tej pory kilka albumów: „When and How” (EP, 2011), „Delta One & Logical” (EP, 2012), „Microfluidics” (EP, 2012), „Sinian” (LP, 2014), „36” (EP, 2016; recenzja) i „Substance” (EP, 2017; recenzja).
3 sierpnia 2018 roku nakładem brytyjskiej wytwórni Ortem Records ukazał się najnowszy album EP Subminimal zatytułowany „Polyphasic”. Na płycie znalazło się 4 kompozycje, których autor, wykonawcą i producentem jest Tjörvi Óskarsson.
Album „Polyphasic” oferuje nam w pełni instrumentalną muzykę elektroniczną, mocno rytmiczną, podbitą wyraźnymi ostrymi bitami i głębokimi subbasami, a jednocześnie kuszącą atmosferycznym ambientem. Otwierający krążek utwór „Data Loader” to przez połowę czasu swojego trwania gejzer wytryskujących dźwięków, impulsów i wyładowań elektrycznych. W kompozycji można wyróżnić kilka warstw. Na powierzchni królują transowe techno rytmy, motywy jangle i dubstepu. Poniżej pulsują dumnie tłuste dubbasy. A przy samym dnie przesuwają się niepostrzeżenie rozciągnięte drony i elementy ambientu muśnięte syntezatorami. Kompozycja „Konl” podejmuje dalsze eksperymenty ze sferą rytmiczną. Perkusyjno-bębniarski galop wchodzi w otwarty dialog z dubstepem, drum’n bassem i techno. Dodatkowo na tym tle bardzo ciekawie prezentują się motywy industrialne, które wydają się wyrastają z jangle. Mechaniczność tego fragmentu ciekawie równoważą elementy drone i nastrojowy ambient, które budują tutaj bardzo sentymentalny klimat. „Austari Kælir” wydaje się być bardziej niejednoznaczny w porównaniu do swoich poprzedników. Więcej w nim różnego rodzaju wątków, zmian nastroju i eksperymentów z przekraczaniem gatunkowych granic. Kompozycja rozwija się w jednym kierunku, by zaraz wykonać odbicie albo wziąć zakręt i podążyć w zupełnie inną stronę. Jest w niej jakieś niedopowiedzenie i tajemnica. Szkielet utworu budują solidne perkusyjne bity, glitche i pomruki basu oraz motywy jangle i dubstepu, które przecina syntezatorowa linia album zamyka tytułowa kompozycja „Polyphasic”, która rozpoczyna się bardzo melancholijną partią syntezatorów. Później stara się ją zagłuszyć mocny, basowy hi-hat, ale mimo to nadal pozostajemy w klimatycznej atmosferze ujmującej swoją nostalgią. Intrygujące motywy trip hopowe, deep ambientowe i syntezatorowe mienią się wieloma brzmieniami kiedy miesza się je z klasycznym dubem i drum’n’bassem.
Niby to tylko cztery nagrania, a ileż tu intrygujących pomysłów brzmieniowych. Tjörvi ciągle rozwija wybraną przez siebie estetykę, raz asymilując aktualne trendy na elektronicznym rynku, a kiedy indziej – odwołując się subtelnie do swej własnej przeszłości. Efekty są jak zawsze w jego przypadku niezwykle udane. Warto zanurkować w elektroniczne odmęty eksperymentalnego, rytmicznego i mocno zbasowanego „Polyphasic” i oddać się własnemu strumieniowi myśli. Zróbcie to głośno! Niech każdy ma możliwość usłyszeć Subminimal.
Subminimal :: Polyphasic
1. Data Loader 4:01
2. Konl 4:59
3. Austari Kælir 4:09
4. Polyphasic 6:13
Subminimal : website / facebook / bandcamp / ortem.bandcamp / soundcloud