Subminimal to elektroniczny projekt tworzony przez islandzkiego kompozytora i producenta Tjörvi Óskarssona.
W ramach tego projektu artysta do tej pory wydał pięć albumów EP, ostatni z nich pod tytułem „36” ukazał się w poprzednim roku (recenzja tutaj). Natomiast niedawno, bo 13 października 2017 roku premierę miał najnowszy mini album Subminimal zatytułowany „Substance”, który ukazał się za pośrednictwem wytwórni Möller Records.
Album „Substance” to cztery utwory i niemal 24 minuty muzyki. Całość materiału została napisana i wyprodukowana oczywiście przez Tjörvi Óskarssona. Zaś mastering wykonał Fanu.
Subminimal na swoim najnowszym krążku kontynuuje wątki zapoczątkowane jeszcze na debiutanckiej płycie „Sinian” z 2014 roku. Artysta zatem umiejętnie eksperymentuje z tempem 85/170 oraz w nieoczywisty i ciekawy sposób eksploruje drum’n’bass’owe odcienie elektroniki. Motywy deep ambientowe oraz elementy drone tworzą tutaj przyjemnie klimatyczną przestrzeń, z którą w świetny dialog wchodzą perkusyjne bity, glitche i głębokie subbasy oraz motywy jangle i dubstepu. Każdy dźwięk jest tutaj starannie dopracowany. Kompozytor wykazał się nie lada zręcznością i precyzją aranżacyjną. Także budowanie nastroju i rozwijanie się każdego poszczególnego utworu ociera się mistrzostwo. Konstrukcje tych utworów są wyraźne, ich krawędzie ostre, a mimo to jest też w nich dużo miejsca na nastrój i atmosferę. Z syntetycznych i rytmicznych kawalkad wyłaniają się pastelowe dźwięki i ciepłe podkłady, które zakreślają delikatnie kontury melodii.
Na swoim najnowszym albumie „Substance” islandzki artysta stara się bawić różnymi stylami, łączyć je, a tym samym uciekać od zaszufladkowania. I dzieje się tak począwszy od otwierającej album tytułowej kompozycji „Substance”, która mieni się odcieniami klasycznego dubu, ambientu i drum’n’bassu. Podobnie wiele gatunkowych wycieczek pojawia się w ambientowym „Data Terminal”, który swobodnie ewoluuje by w końcówce przerodzić się w soczysty dub. Ciekawe rozwiązania i podejście do różnorodnych formuł zaprezentowano też w „Red Shift” bazującym na jungle shuffle. Nie mnie eksperymentalnie wypada również zamykający płytę utwór „Unstable” przypominający nieco twórczość Autechre.
Należy powiedzieć, że awangardowa elektronika Subminimal jest nietuzinkowa, a Tjörvi Óskarsson to artysta, który nie ustaje w poszukiwaniach i eksperymentach. Jeśli chodzi o kreowanie ambitnej muzyki elektronicznej ten projekt ma dużo do powiedzenia na islandzkiej scenie.
Subminimal :: Substance
1. Substance 06:25
2. Data Terminal 06:09
3. Red Shift 05:17
4. Unstable 06:07
Subminimal : website / facebook / bandcamp / soundcloud