„Kinematics” to wydawnictwo jak i elektroniczny projekt utworzony w kolaboracji dwóch generacji islandzkich producentów muzyki drum’n bass, czyli projektów Subminimal i Tranquil.
Subminimal to jednoosobowy projekt, za którym stoi kompozytor i producent Tjörvi Óskarsson, poruszający się w głównie nurtach drum’n’bass, deep house, rave, techno, ambient i drone. Powinniście go już dobrze znać, bo wielokrotnie o nim pisaliśmy: „36” (EP, 2016; recenzja TUTAJ), „Substance” (EP, 2017; recenzja TUTAJ), „Polyphasic” (EP, 2018; recenzja TUTAJ), „Circle” (2019; recenzja TUTAJ) i „Intemperie” (2019; recenzja TUTAJ).
Natomiast zespół Tranquil tworzy trójka muzyków: Arnar Grétarsson, Asmir Fazlovic i Guðfinnur Larsen Rúnarsson. Elektroniczne trio zostało założone w 2012 roku i ma na swoim koncie trzy wydawnictwa: „Tjörnin” (2013), „武道 / 刀 / 浪人” (2014) i „20 Years Too Late” (2015). Ich brzmienie opiera się w głównej mierze na wpływach drum’n’bass i breakbeat, ale pojawiają się w nim również eksperymentalne rozwiązania inspirowane gatunkami jungle, trip hop, techno i chillout.
20 maja 2020 roku za pośrednictwem wytwórni Möller Records ukazało wspomniane na wstępie wydawnictwo „Kinematics”, które powstało w wyniku współpracy muzyków Subminimal i Tranquil. Dodam, że materiał na ten album zmiksował Arnar Grétarsson, a jego mastering wykonał Tjörvi Óskarsson, który dodatkowo odpowiedzialny jest za projekt okładki utworzony przez Blender Foundation – www.tearsofsteel.org.
Brzmienie płyty „Kinematics” obejmuje całe spektrum gatunków drum’n bass, jungle, rave, deep minimal i breakbeat. Grupa islandzkich producentów stawia na dyfuzję różnorodnych muzycznych języków, tak aby tworzyć jakość zupełnie wyjątkową i pociągającą. Instrumentalna elektroniczna muzyka projektu Subminimal & Tranquil zbudowana jest przede wszystkim z umiejętnie pociętych i odpowiednio połamanych pętli perkusyjnych oraz skomplikowanych układów beatu. Artyści tworzą tutaj coś na kształt osobliwej muzyki tanecznej skąpanej w mrocznej atmosferze, czerpiąc przy okazji z wielu gatunków i eksperymentując z różnorakimi elementami i motywami. Na specjalne wyróżnienie zasługują świetne delikatne konstelacje dark ambientowe i krystaliczne partie syntezatorów stanowiące ciekawy kontrast do metalicznej i zimnej, nieco industrialnej przestrzeni. Dzięki temu połamana elektronika jest ładnie nasycona melodią i łagodnymi harmoniami.
Wydawnictwo „Kinematics” zapewnia dużą różnorodność stylistyczno-klimatyczną, jest bardzo intensywne, ale równocześnie jest w nim również coś niesamowicie eterycznego. Zaskakuje łatwość i swoboda, z jaką udało im się tego dokonać. Trzeba przyznać, że grupa Subminimal & Tranquil z niesamowitym wyczuciem skompletowała swój materiał. Wyobraźnia twórców zaowocowała nagraniami, które tworzą bogatą mieszankę muzycznych smaczków. To album, który potrafi zauroczyć i wprowadzić słuchacza w trans.
Subminimal & Tranquil :: Kinematics
1. Reykjavík 04:39
2. Amsterdam 04:42
3. Aspect 06:14
4. Aspect (Tranquil Remix) 05:00
5. Cells 05:04
6. Cells (Subminimal Remix) 05:02
Subminimal : website / facebook / bandcamp / soundcloud
Tranquil : facebook / bandcamp / soundcloud