Taniec latynoski w Búðardal.

Dotychczas dwukrotnie spotykaliśmy się na naszym portalu z islandzkim kompozytorem i kontrabasistą jazzowym Tómasem R. Einarssonem. Za pierwszym razem przy okazji omówienia jego dotychczasowej twórczości – niezwykle bogatej, wysoko rozpoznawalnej i cenionej na islandzkiej scenie jazzowej i nie tylko – oraz albumu „Bræðralag” (2015; Blánótt, recenzja TUTAJ). Za drugim razem przy okazji recenzji płyty „Gangandi bassi” (2019, recenzja TUTAJ) nagranej w czteroosobowym składzie.

Dziś ponownie wracamy do muzyki skomponowanej przez Tómasa R. Einarssona, gdyż 31 lipca 2020 roku ukazał się najnowszy album artysty zatytułowany „Latínball í Búðardal” (ang. Latin Dance in Búðardal). Materiał na dany krążek został nagrany na żywo 11 czerwca 2014 roku w małym miasteczku Búðardal (ok. 300 mieszkańców). Na scenie wystąpiło wówczas wielu artystów:

Tómasa R. Einarssona – kontrabas
Sigríður Thorlacius – wokal
Bógómíl Font – wokal
Samúel Jón Samúelsson – puzon
Kjartan Hákonarson – trąbka
Davíð Þór Jónsson – fortepian
Ómar Guðjónsson – gitara
Óskar Guðjónsson – saksofon
Sigtryggur Baldursson – konga
Matthías MD Hemstock – perkusja

Na albumie Latínball í Búðardal” znajdziemy aż piętnaście kompozycji. Są to jedne z najważniejszych utworów Tómasa R. Einarssona, które wcześniej zostały nagrane i pojawiły się na takich płytach jak: „Kúbanska” (2002), „Bassanótt” (Blanótt, 2013), „Havana” (Blanott, 2004), „Dance you idiot!” (2004), „Live!” (2010), „Romm Tomm Tomm” (Blanott, 2014), „Mannabörn” (2014), „Bongo” (Blanott, 2016) i „Á Góðum Degi” (2017).

Muzyka z danego wydawnictwa, którą sugeruje nam już jego tytuł, koncentruje się na muzyce kubańskiej, a konkretnie na jazzie latynoskim, którego źródła sięgają lat czterdziestych XX wieku. Tómas R. Einarsson wraz ze swoim zespołem umiejętnie łączy afrokubańskie rytmy z jazzowymi harmoniami i technikami improwizacji. Doświadczamy tutaj pełnego wachlarza nastrojów i brzmień, począwszy od nastrojowych i melancholijnych, aż po radosne, porywające swoją żarliwością i pozytywną energią. Islandzki kompozytor, jak również jego zamiłowanie i pasja do latynoamerykańskiego jazzu, wciąż nie przestają mnie zadziwiać.

Zawartość Latínball í Búðardal” urzeka nas latynoską atmosferą i oczarowuje kubańskimi rytmami, co zrozumiale przenosi nas za ocean i przywołuje na myśl stare zespoły jazzowe grające tam kilka dekad temu. Płyta Tómasa R. Einarssona zachwyca też pomysłowością, mistrzowskimi aranżacjami i błyskotliwymi improwizacjami. Te kompozycje są potwierdzeniem jego mistrzostwa. Powołana do życia przez kompozytora islandzka superorkiestra serwuje nam piękne przykłady kubańskich stylów, takich jak np. son, mamba, salsa i bossa-nova, które imponują rozmachem i rytmicznym ogniem. Muzycy świetnie się odnajdują w tej  stylistyce. Każdy z instrumentalistów oszałamia techniczną maestrią i erudycją muzyczną.  Muzyka nasycona jest dużymi i głębokimi emocjami. Przestrzeń dźwiękowa zbudowana z gęstych faktur, wyrafinowanych instrumentalnych solówek, zagrywek i przebiegów jest równie obszerna i głęboka.

Album Latínball í Búðardal” jest doskonałym zestawem kilkunastu muzycznych pereł,  perfekcyjnym w zakresie brzmienia, aranżacji i interpretacji. Trzeba przyznać, że wszystkie kompozycje z tej płyty porywają swoją ekspresją i kunsztem wykonania. Cudownie odkrywa się w niej na nowo kolejne fantastyczne smaczki i barwy. Brak słów by opisać ten fenomen. Czasami całymi dniami słucham tej płyty w zapętleniu i nie potrafię wyłączyć. Genialny, fascynujący, czarujący album. Do zasłuchania.

 

Tómas R. Einarsson :: Latínball í Búðardal

1. Títómas 6:17
2. Bassanótt 4:03
3. Hægt en bítandi 3:16
4. Mambó fyrir tíu tær 5:06
5. Spjallað við bændur 4:43
6. Sæll og glaður 5:12
7. Dakíri 6:06
8. Janúar 5:00
9. Þú ert 2:43
10. Havana 4:26
11. Hjarta mitt 4:12
12. Havanablús 3:12
13. Laugar 4:34
14. Kúbanska 2:27
15. Stolin stef 4:06

 

Tómas R. Einarsson : facebook / spotify

Tómas R. Einarsson :: Latínball í Búðardal (recenzja)
5.0Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów