Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się to co robimy i chciałbyś nam dać o tym znać, możesz po prostu postawić nam kawę. Będzie nam miło. Poczujemy się lepiej i zmotywuje nas to do dalszego pisania.

Valravn to duńsko-farerski zespół folkowy, jeden z najbardziej znaczących przedstawicieli nurtu neofolk oraz nordic folktronica.

Twórczość zespołu jest silnie inspirowana średniowiecznym folklorem Danii i Wysp Owczych.  Nazwa zespołu nawiązuje bezpośrednio do starogermańskich wierzeń, zgodnie z którymi takie imię nosił mężczyzna zamieniony w Kruka. Valravn oznacza Kruka Zagłady. na marginesie dodam, iż aby Valravn mógł powrócić do swojej pierwotnej postaci musiał spożyć krew człowieka.

W skład zespołu Valravn wchodzą:

Anna Katrin Egilstrøð – farerska wokalistka, która gra także na różnych perkusjonaliach, santurze, sansuli i cymbałach
Martin Seeberg – muzyk duńskiego pochodzenia, gra na skrzypcach, wiolonczeli, drumli i flecie, śpiewa w chórkach
Søren Hammerlund – duński muzyk, gra na mandolinie, lirze korbowej i harfie, śpiewa w chórkach
Juan Pino – urodzony w Ekwadorze perkusista ze szwajcarskim obywatelstwem, który gra również na kachonie, cajonie i davulu
Christopher Juulu – duński artysta, gra na keyboardzie, zajmuje się elektronicznymi podkładami i produkcją muzyki

Początki zespołu sięgają 2003 roku. Wtedy muzycy zaczęli swoją działalność jeszcze pod nazwą Virelai i zajmowali się akustyczną muzyką średniowieczną. Po około dwóch latach muzycy zdecydowali się jednak tworzyć nieco bardziej eksperymentalną muzykę, wykorzystującą elektronikę, ale nadal eksplorującą nordycką muzykę ludową, stąd też miana nazwy na Valravn. Pod tym szyldem zespół debiutował w 2005 roku. Po pierwsze występując na żywo na Vesterbro Festival w Kopenhadze. A po drugie wydając pierwszy album EP zatytułowany „Krunk” (październik 2005). Na pierwszy longplay zespołu trzeba było czekać kolejne dwa lata.

Wcześniej poprzedziło je jeszcze wydanie podwójnego albumu EP „Krunk Krunk”, na którym znalazły się utwory z poprzedniej epki wzbogacone o kilka nowych kompozycji. Oficjalny długogrający album Valravn zatytułowane po prostu „Valravn” ukazał się dopiero w październiku 2007 roku (wyd. Tutl/Gateway Music). Na tym wydawnictwie znalazły się tradycyjne nordyckie utwory pochodzące z Danii, Wysp Owczych, Islandii i Szwecji, w bardziej „uwspółcześnionych” aranżacjach. Obok szerokiej palety akustycznych instrumentów, muzycy korzystali w tym przypadku również z elementów i brzmień elektronicznych. Efekt tego był bardzo intrygujący. Tym bardziej, że całość dopełniał fantastyczny śpiew farerskiej wokalistki Anny Katrin Egilstraoð, której głos i frazowanie przypominają Björk. Niezwykle pozytywne przyjęcie tej płyty pociągnęło za sobą serię koncertów grupy. Zespołowi udało się również zdobyć statuetkę na Danish Music Awards 2008.

Zresztą w 2008 roku Valravn został uznany jeszcze innymi nagrodami, np. na Międzynarodowym Festiwalu w Kairze, podczas Dublin Fringe Festival oraz wyróżnieniem Reumerta za skomponowaną muzykę do tanecznego performance’u pt. „Grasping the floor with the back of my head”. Jakby tego było mało, w 2008 roku Valravn wystąpił na Roskilde Festival, a potem udał się w trasę koncertową po Europie (zawitali wówczas również do Polski). W 2009 roku ukazał się drugi longplay Valravn pod tytułem „Koder på snor”, za który zespół został nominowany po raz kolejny do nagród Danish Music Awards, w kategorii najlepszy album folklorystyczny. W tym czasie zespół rozszerzył zasięg swoich występów na żywo o koncerty w Rosji i Japonii.

W 2011 roku na rynku pojawiło się nowsze wydawnictwo zespołu noszące tytuł „Re-Cod3d”. Jest to płyta z remiksami i przeróbkami utworów Valravn wykonanymi przez innych wykonawców (między innymi Orka, Omni, Faun, Transglobal Underground i Carmen Rizzo). W tym samym roku po zakończonej letniej trasie koncertowej zespół opuścili Martin Seeberg i Søren Hammerlund. Działalność Valravn kontynuowana była przez pozostałych muzyków. Rozpoczęto nawet prace nad trzecim albumem długogrającym zespołu. Niemniej jednak pod koniec 2013 roku postanowiono zakończyć działalność zespołu, pozostawiając album niedokończonym.

Dlatego w niniejszej recenzji pozwoliłem sobie skoncentrować się na ostatnim studyjnym albumie Valravn. Album „Koder på snor” ukazał się we wrześniu 2009 roku i został wydany przez Westpark Music. Na płycie znalazły się autorskie kompozycje zespołu z oryginalnymi tekstami Anny Katrin. Materiał na krążek nagrywany był w Lava Studio oraz starym kościele Samuels Kirken. Pierwsze miksowanie albumu wykonano w Lawa Studio, a kolejne w Taiga Studio. Zaś mastering przebiegał w Audioplanet. Jako ciekawostkę powiem, że autorami okładki jest dwoje członków zespołu – Anna i Christopher.

Koder på snor”, którego tytuł można tłumaczyć jako „Codes on a string”, nawiązuje do  matematyczno fizycznego zagadnienia teorii strun, która mówi, że materia wszechświata, jak i siły nią rządzące, powiązane są ze sobą za pomocą strun. Z pewnością można odnieść daną teorię do muzyki Valravn, a której fantastycznie łączą się ze sobą czasy średniowieczne i dawne wierzenia nierzadko zakorzenione w różnych religiach ze światem współczesnym, jak również akustyczne i organiczne brzmienia oryginalnych i tradycyjnych instrumentów z elektronicznymi podkładami i innymi elementami nowoczesnej technologii. Zespół spaja pozornie odmienne światy w jeden wszechświat, na który działa jedna zjednoczona siła.

Muzycy Valravn przyznają, że „Koder på snor” zawiera bardzo osobistą muzykę, która jest wierna swoim nordyckim korzeniom, ale równocześnie jest dzieckiem teraźniejszości i przyszłości. Faktycznie to dzieło wyjątkowe, które brzmi ponadczasowo i ponadgatunkowo. Mimo lat, jakie minęły od premiery tej płyty, wciąż sprawia ona wrażenie świeżej i inspirującej. Niesamowity jest tu klimat i muzyczne wykonanie. Muzycy z powodzeniem spajają tradycyjny skandynawski folklor i muzykę dawną z nowoczesną sceną trip hopową i elektroniczną oraz ambientem. Atmosfera tej pięknie skonstruowanej muzyki jest cudownie nastrojowa i całkowicie hipnotyzująca. Powoduje to, że słuchacz oddaje się tej muzyce bez żadnych oporów i podąża za jej strumieniem. A im bardziej zagłębicie się w fascynującą muzyczną toń „Koder på snor”, tym bardziej ona zagłębi się w Was.

 

 

Valravn :: Koder på snor

1. Koder På Snor 7:13
2. Kelling 4:47
3. Sjón 4:33
4. Kraka 3:50
5. Seersken 3:35
6. Fuglar 4:41
7. Kroppar 5:38
8. Lysabild 5:36
9. Farin Uttan At Verđa Vekk 7:29

 

 

Valravn : facebook / bandcamp / spotify


Valravn :: Koder på snor (recenzja)
5.0Wynik ogólny
Ocena czytelników 0 Głosów