30 sierpnia 2019 roku nakładem islandzkiej wytwórni muzycznej Bedroom Community ukazało się w wersji cyfrowej wydawnictwo duetu Viktor Orri Árnason and Yair Elazar Glotman zatytułowane „Vast”.
Zanim jednak przejdę do jego omówienia w kilku słowach przedstawię Wam samych muzyków:
Viktor Orri Árnason to islandzki kompozytor, aranżer, muzyk i dyrygent. Kojarzony jako członek znanego zespołu Hjaltalín, w których gra na skrzypcach i altówce. Należy podkreślić, że jego wkład w muzykę islandzką jest wprost nieoceniony. Zapewne wielokrotnie słuchaliście jego partii smyczkowych bądź licznych aranżacji na ścieżkach dźwiękowych, które współtworzył m.in. dla Jóhanna Jóhannssona, Hildur Guðnadóttir, Ólafura Arnaldsa, Nilsa Frahma, Hauschka, Dustina O’Hallorana, Ryuichi Sakamoto, Of Monsters and Men, Agent Fresco, Bang Gang, President Bongo, Árstíðir, Sandra Kolstad, East Of My Youth, i wielu innych artystów i zespołów. Jako aranżer może pochwalić się nagrodą BAFTA za „Broadchurch” (Ólafur Arnalds) oraz nagrodą Asia Pacific Screen Awards za „Mary Magdalene” (Jóhann Jóhannsson).
Yair Elazar Glotman jest kompozytorem, muzykiem i y artystą zajmującym się tzw. art sound’em, mieszkającym na stałe i pracującym w Berlinie. Jego praca muzyczna koncentruje się głównie na kompozycji elektroakustycznej i instalacjach dźwiękowych. Jest to artysta wszechstronne wykształcony m.in. w zakresie klasycznej gry na kontrabasie i kompozycji elektroakustycznej. Ukończył również studia plastyczne i sztuki wizualne. Na jego twórczość ma zatem duży wpływ zarówno tradycja akustyczna, jak i elektroniczna. Odnajduje to swój efekt w postaci złożonych tekstur dźwiękowych i osobliwej przestrzeni, którą autor uzyskuje za pomocą instrumentów akustycznych, analogowego przetwarzania taśmy i elektroniki. W ostatnich latach Glotman pisał muzykę do filmów kinowych i telewizyjnych, do baletu, opery oraz różnorodnych instalacji video. W tym miejscu należy wspomnieć szczególnie o dwóch tego typu przykładach. Pierwszą jest jego praca dla nieżyjącego już islandzkiego kompozytora Jóhanna Jóhannssona do ścieżek dźwiękowych dla filmów „Mandy” i „Last and First Men”. A drugą muzyka do opery „Mamzer” wystawianej w Royal Opera House w Londynie. Glotman wydaje muzykę pod własnym nazwiskiem, ale także współtworzy liczne projekty np. „KETEV” i „Blessed Initiative”. Zaś stale współpracuje ze szwedzkim kompozytorem Matsem Erlandssonem.
Co ciekawe przed nagraniem albumu „Vast” panowie Viktor Orri Árnason i Yair Elazar Glotman nigdy nie spotkali się osobiście. Chociaż obaj przyczynili się do powstania remiksu kompozycji „Solari” Jóhanna Jóhannssona dla Ryuichi Sakamoto. To właśnie za namową zmarłego islandzkiego kompozytora muzycy postanowili wreszcie się spotkać i coś razem zagrać. Charakter tego spotkania, jego okoliczności i przebieg są doprawdy tajemnicze i intrygujące. Otóż cała sytuacja rozegrała się podczas jednego wieczoru w Berlinie w studiu Kreuzberg. Każdy z artystów znajdował się na dwóch przeciwległych sobie końcach studia. Mieli do dyspozycji tylko skrzypce, altówkę i kontrabas, a oddzielał ich szereg starannie porozstawianych mikrofonów. I jak dalej głosi obrazowo i poetycko notka prasowa, muzycy zaczęli grać bez żadnego określonego planu i celu poza karmieniem się wzajemną kreatywnością i przepływającą między nimi energią. Całość tego spotkania była rejestrowana. Posiadając słuchawki na uszach panowie mogli dokładnie słyszeć siebie nawzajem, byli też w stanie izolować dźwięki oraz reagować zarówno na subtelne niuanse gry, jak i na konkretne szczegóły brzmienia każdego instrumentu. W wyniku tego osobliwego procesu reaktywnej improwizacji powstały niekonwencjonalne aranżacje i unikalne brzmienie albumu „Vast”. Przygotowany przez Árnasona i Glotmana materiał został później pocięty na pięć oddzielnych ścieżek i zmiksowany przez jej twórców. Dodatkowe miksowanie tych ścieżek wraz z masteringiem albumu wykonał Valgeir Sigurðsson w Greenhouse Recording Studios na Islandii, który nie ukrywa swojego zachwytu i ekscytacji danym materiałem. Producent opisuje go jako bardzo intymny, poruszający, a jednocześnie bardziej ekspansywny niż mogłoby się wydawać. Według jego słów zawartość „Vast” w sposób niezwykle wysublimowany oddaje ducha pierwszego spotkania między muzykami, którzy bardzo dobrze zdają sobie sprawę ze swoich możliwości, nie obawiają się poruszać po nieoczekiwanym terenie i płynnie reagują na to, co druga osoba ma do zaoferowania w tej wspólnie generowanej przestrzeni.
„Vast” to rzecz mocno awangardowa. Árnason i Glotman przy pomocy akustycznych dźwięków i wpływów neoklasycznych, czy też post-klasycznych oraz reaktywnej improwizacji tworzą własny artystyczny język. Równie istotny jest jej duchowy charakter. Najbardziej zrozumiały będzie on dla osób obdarzonych dużą empatią oraz czułością na nieoczywiste dźwięki, gdyż każdy z pięciu fragmentów tego wydawnictwa jest niczym zjawisko, które za pomocą dźwięków wnika do umysłu słuchacza i dalej ewoluuje już w jego wyobraźni. Nieuchwytność tego doświadczenia jest niemal metafizyczna. Całość ma surową, eksperymentalną formę. Mimo to kryje ona w sobie przemyślane rozwiązania, a także wciąga hipnotyzującą atmosferą. Wydaje się, iż kluczem do tej ścieżki dźwiękowej jest artystyczna podświadomość, nadwrażliwość i intuicja. Tylko od Was zależy czy znajdziecie piękno ukryte w tym mroku.
Viktor Orri Árnason and Yair Elazar Glotman :: Vast
1. Eruption 07:01
2. Life 03:56
3. Ocean 06:02
4. Splatter 04:57
5. Hljóð 08:00
Viktor Orri Árnason and Yair Elazar Glotman : spotify / bandcamp
Viktor Orri Árnason : website / facebook
Yair Elazar Glotman : website / facebook