Jeśli podoba Ci się to co robimy i chciałbyś nam dać o tym znać, możesz po prostu postawić nam kawę. Będzie nam miło. Poczujemy się lepiej i zmotywuje nas to do dalszego pisania.
Melancholijny taniec.
23 września 2022 roku islandzki indie electro popowy zespół Vök wydał swój najnowszy album zatytułowany „Vök”, za pośrednictwem wytwórni Nettwerk Records. Materiał na ten krążek został wyprodukowany przez Margrét i Einara na Islandii. Jego masteringiem zajmował się Glenn Schick (Phoebe Bridgers, Future), a miksowaniem David Wrench (Arlo Parks, Sampha) i Friðfinnur Oculus.
Płyta „Vök” zawiera dwanaście kompozycji (w tym intro), z czego aż cztery pochodzi z wydanej w październiku ubiegłego roku EPki „Feeding on a Tragedy” (2021, Nettwerk Records, recenzja TUTAJ). Z uwagi na powyższe musicie mi wybaczyć, ale muszę powtórzyć część poprzedniej recenzji.
Omawiany album otwiera półminutowe instrumentalne „Intro”, które dryfującym ambientem wprowadza nas w klimatyczny, a równocześnie tajemniczo brzmiący utwór „Something Bad”. Utwór ma bardzo ciekawą, eksperymentalną formę, budzi różne uczucia i nastroje. Tym bardziej jeśli zwrócimy uwagę na tajemniczy i niepokojący tekst. Natomiast w muzyce doszukiwać możemy się m.in. wpływów Massive Attack i Björk, które zespół Vök wykorzystuje w dojrzały i intrygujący sposób.
Kolejny na płycie jest utwór „No Coffee at the Funeral”. To niezwykle piękna, potężna i emocjonalna piosenka, która prezentuje grupę Vök w ich najlepszym wydaniu. Utwór ukazuje smutek i poczucie żalu wokalistki Margrét w wyjątkowy i podnoszący na duchu sposób dzięki radosnemu i chwytliwemu synth-popowemu brzmieniu połączonemu z głębokim tekstem. Oddaję głos Margrét: „Ta piosenka jest o poczuciu żalu. Napisałam ją po śmierci mojego dziadka, który zmarł w 2020 roku. Śmierć dziadka mocno mną wstrząsnęła. Przez jakiś czas walczył z rakiem, co było trudne dla mojej rodziny i dla mnie. Ze względu na obostrzenia związane z Covid nie mogliśmy nawet zorganizować tradycyjnego pogrzebu, w ceremonii mogła uczestniczyć tylko minimalna liczba osób, co również dopełniało czarę goryczy. Pogrzeb był piękną ceremonią, ale nie mogliśmy zaoferować ludziom jedzenia ani napojów. Później napisałem „No Coffee at the Funeral” jako hołd dla mojego zmarłego dziadka”.
W nastrojowym i romantycznym „Cold” uczucie smutku, żalu i tęsknoty łączy się z nadzieją. Ta wzruszająca kompozycja ma absolutnie czarujący i magiczny klimat. Śpiew Margrét Rán wraz z towarzyszącą jej warstwą muzyczną w pewnych momentach budzi skojarzenia z Kate Bush.
Zmysłowy utwór „Lose Control” kontynuuje osobistą historię wokalistki, przedstawiającą postać, która traci kontrolę nad swoim życiem i w ciągłym, szaleńczym imprezowaniu odnajduje fałszywe poczucie bezpieczeństwa. Margrét mówi, że : „Lose Control była jedną z tych piosenek, które wpadły mi do głowy w jednej chwili. Pisanie jej było świetną zabawą, ponieważ podczas tworzenia byłam totalnie zawieszona w świecie fantasy. Ta piosenka to pierwotnie tylko ja fantazjująca o mojej dziewczynie. Przebywanie z kobietą to niezwykła rzecz. Ale zanurzając się głębiej w tę historię z Einarem, znaleźliśmy również jej nieco ciemniejszą stronę, i wybraliśmy właśnie ją”.
„Headlights” to kolejna eksperymentalna fuzja elektroniki i indie popu z niezwykle ciepłą i rozmarzoną melodią oraz osobistym tekstem. Margrét wyjaśnia, że: „to utwór o zakochiwaniu się i o tym, że czasami ten stan może być jak jazda samochodem bez trzymania kierownicy. To piosenka o bezsensownym zakochaniu się w kimś i nierozumieniu tego, co się naprawdę dzieje. Taka osoba czuje się, jak zwierzę zahipnotyzowane jasnymi reflektorami nadjeżdżającego pojazdu”.
Następnym utworem jest „Skin”. Jeden z wersów piosenki brzmi: „Tak bardzo próbuję rozgryźć samą siebie – przechodzę teraz zmianę – Szukam życia, którego pragnę mieć”. Autorka wyjaśnia treść tej piosenki w następujący sposób: „Nasza postać żyje zgodnie ze standardami swojej społeczności, ale czuje, że w ten sposób zdradza samą siebie. Boi się tego, kim się staje, ponieważ jest kimś, z kim nie jest związana, czuje się uwięziona i nie wie, kim lub czym jest – utknęła we własnej skórze. Skóra staje się formą klatki, z której nie może uciec. Jeśli moje życie, moje doświadczenia i mój wiek sprawiają, że jestem kimś, kim nie chcę być, to czy znaczy to, że jestem uwięziona we własnej skórze?”.
Electro dance popowa energiczna kompozycja „Stadium” posiada sporą dawką tanecznych i elektronicznych dźwięków, z jednej strony brzmiących nowocześnie, a z drugiej przywodzących na myśl lata 80/ 90. Zaraźliwy, wyraźnie zarysowany taneczny bit i chwytliwa melodyka w połączeniu ze słodkimi wokalami działa uzależniająco. Wpada w ucho i wyciąga na parkiet.
„Illuminating” to moja ulubiona kompozycja na płycie. Bardzo intymna i nastrojowa, po prostu najpiękniejsza. Ciepła melancholia otulona nadzieją, spokojem i poczuciem bezpieczeństwa. Sprawiająca, że unosimy się nad ziemią. „Ta piosenka jest dedykowana mojemu niesamowitemu narzeczonemu i pokazuje, że miłość do kogoś może rozbłysnąć tysiącem świetlików w twoich oczach” – wyjaśnia Margrét.
„Miss Confidence” to kolejny klimatyczny, a jednocześnie zaraźliwy i porywający od pierwszych nut do tańca numer w stylu electro synth pop/funk/nu-disco. Margrét mówi, że: „piosenka dotyczy noszenia maski. To kolejny rozdział w naszej historii, będący kontynuacją wydanej w zeszłym roku EPki „Feeding on a Tragedy”. W tym momencie nasza postać zakłada maskę pewności siebie. Na zewnątrz wydaje się odważna i nieustraszona, ale w środku jest słaba i przestraszona. To idealna nieznajoma – panna Confidence”.
W „Lost in the Weekend” możemy posłuchać jak islandzkie trio brzmi w estetyce progressive future pop. Utwór jest zbudowany z perfekcyjnie ułożonych warstw unikalnych dźwięków. Jak wyjaśnia Margrét: „Ta piosenka została zainspirowana moją wczesną dorosłością, kiedy przeprowadziłam się do miasta (Reykjavik) i zaczęłam odkrywać nocne życie i imprezować. Napisałam tę piosenkę podczas oglądania serialu „Euphoria” i naprawdę cofnęłam się do tamtych czasów. Jako nastolatka często byłam w kiepskim nastroju i najlepszym sposobem, aby o tym zapomnieć, było „zagubienie się w weekend”. Weekendy stały się centralnym punktem mojego życia i wszystko wydawało się kręcić wokół nich”.
Płytę zamyka utwór „Running Wild”. To refleksyjna kompozycja opowiadająca o trudności w wyrażeniu tego kim naprawdę chciałoby się być. Jej treść zestawiona jest z eksperymentalnym i atmosferycznym pejzażem dźwiękowym płynnych syntezatorów i alternatywnych bitów. Wokalistka Margrét mówi, iż: „Tekst do tej piosenki został napisany w formie opowiadania rozgrywającego się na dzikim zachodzie. Jednak „dziki zachód” w tym przypadku to tak naprawdę małe miasteczko na Islandii o nazwie Akranes, w którym spędziłam dużą część mojego dzieciństwa i dorastania. Kiedy dorastałam w Akranes nie było miejsca dla wyrzutków, i właśnie ta piosenka została zainspirowana moim doświadczeniem z tego miejsca. Kiedy stałam się nastolatką, czułam się, jakbym dusiła się przez wąski, tunelowy sposób myślenia tego miasta i poczułam, że muszę uciec. I dokładnie to zrobiłam. Mam nadzieję, że ta piosenka zainspiruje innych, by nie pozwolili nikomu stanąć na drodze do ich prawdziwego szczęścia. Wszyscy powinniśmy szaleć”.
Trio Vök swoimi poprzednimi wydawnictwami wypracowali już silną pozycję w świecie alternatywnego popu i elektroniki. Ich najnowszy album tylko umacnia ten stan. Niech im się układa jak najlepiej. „Vök” to dzieło dojrzałe, ambitne i wyrafinowane, ale równocześnie przystępne i miłe dla ucha, nie pozbawione lekkości, naturalności i walorów melodycznych. Co ważne to także płyta bardzo osobista, poruszająca i angażująca zarówno w warstwie muzycznej, jak i tekstowej. To muzyka pełna genialnych elektronicznych brzmień, ciekawych tekstów skłaniających do refleksji oraz pięknej barwy głosu Margrét, która nieustannie olśniewa i dodaje całości unikalnego charakteru. Trio wie również jak przekazać prawdziwe emocje. Słucha się tego materiału jednym tchem. To album bezapelacyjnie piękny.
Vök :: Vök
1. Intro
2. Something Bad
3. No Coffee at the Funeral
4. Cold
5. Lose Control
6. Headlights
7. Skin
8. Stadium
9. Illuminating
10 Miss Confidence
11. Lost In The Weekend
12. Running Wild
Vök : facebook / soundcloud / Twitter / Instagram / YouTube / Soundcloud / Spotify / bandcamp